Vandaag was het -26,4 graden en dan moet je je auto starten. Uit voorzorg gloei ik nu 3x voor, voordat ik daadwerkelijk de motor start en laat ik de motor in ieder geval zo'n 5 minuten draaien. In elk geval totdat het toerental zich heeft gestabiliseerd rond de 800 toeren. Twee weken geleden kon de motor niet starten bij -10 en heb ik alle vijf de gloeipluggen vervangen. Een splinternieuwe accu (76Ah, 760A) moet het zaakje draaiende krijgen en vooral ook houden. Omdat het tot minimaal half negen pikkedonker is en het gevaar op elanden nu erg groot is, rijd ik met 530 watt totaal lichtvermogen op de neus rond. Je merkt dat de accu het zwaar heeft, want als je de verstralers inschakelt zie je een korte demping in het interieurslicht. Ja, het leven is erg zwaar hier in Noorwegen . Richting het weekend kunnen de temperaturen bij ons tot onder de -30 dalen. Volgens mij zo'n beetje de kritische temperatuur voor dieselolie.
Al met al ben ik dik tevreden over m'n roffel en hoop dat hij het nog lang uithoudt.
Hoe zijn de koude problemen nu in Nederland? Hoor op het nieuws dat de ANWB het druk heeft.
P.S. aangegeven temp. is van het officiele weerstation. In de auto werd -28 aangegeven.
Nou hier geen problemen met de S60 alleen z'n ba(as)(zin) hebben het de eerste 10 km koud -6 vanmorgen.
Een paar jaar geleden op de wintersport -20 gehad en dan is een V40 diesel behoorlijk verkouden.
Aan licht op de neus geen gebrek zo te lezen, kan er niks aan doen maar ik vind het wel stoer staan, maar in NL overbodig af en toe een ree alhoewel ze steeds dichter in de buurt bij huizen komen.
Mijn ouders wonen in het bos en daar zien we ze soms in de tuin lopen, nu met de sneeuw een heel apart plaatje.
Is dat nog wel veilig om met dergelijke tempraturen de auto s'nachts buiten te laten staan zonder verwarming?
Ik heb weleens van vrachtwagenchauffeurs gehoord dat die bij dergelijke temp hun motor niet meer uitzetten of een goeie blokverwarming monteren.
BTW foto's van een Noorse Volvo in nordic style zijn altijd welkom.
Hierbij twee foto's van de V70, die afgezien van z'n lampen verder er heel gewoon uitziet. En een foto die ik in m'n Audi heb gemaakt op weg naar m'n werk.
Hier in Noorwegen worden jaarlijks zo'n 7000 elanden, herten en reeën aan/dood gereden en levert veel schade op. Binnenkort krijgen de Audi en de Volvo beide een olie/water verwarmer geïnstalleerd. Dit is zeker geen luxe hier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je hier de berichten over de ANWB goed leest (met name tussen de regels) dan blijkt dat de meeste pechgevallen mensen zijn die geen onderhoud uitvoeren aan hun auto.
Maar daar is de ANWB natuurlijk niet voor en wat mij betreft moeten die personen hun auto eens fatsoenlijk laten onderhouden.
Even terug weer: onze 960 doet het gewoon maar daar moet ik bij zeggen dat ze binnen slaapt. Maar moeders de vrouw moet 's avonds wel naar huis om 23 uur vanaf haar werk en dan is het ook koud ...
V70 Doet het goed in de winter. Wel ff lang voorgloeien, rustig ff laten draaien en dan vertrekken. No problem. Eerst is het toerental wat hoger en past hij vrij snel aan naar normale waarden. Auto staat altijd onder de carport. (behalve met vuurwerk....)
Wel vrees ik dat de accu zijn beste tijd gehad heeft, alhoewel hij niet anders start sinds het moment dat ik hem heb, augustus 2009.
Interieur kraakt nu wat harder bij deze temperaturen. Stoor me er (nog) niet aan. Maar ach dat doet mijn Passat ook.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!! Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
De 480 start iedere morgen naar volle tevredenheid, slaat meteen aan en geeft geen krimp! Het lijkt alsof ze het meer naar haar zin heeft met deze kou dan wanneer het warmer is...
Nederlandse Volvo met echt Zweeds Volvo bloed lijkt wel
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
Dat is serieus koud zeg, dat zou hier in NL kamervragen opleveren.
Vanmorgen onderweg in de mist heb ik min 8 zien staan en das best fris.
Het duurt wat langer voordat de auto op tempratuur is ongeveer 20 minuten bij de opvolger van de S60 toch maar eens kijken naar een standkachel.
Het enige probleem dat ik met de auto heb bij deze kou is dat de deuren vastvriezen. Dat is simpel te voorkomen met wat vaseline, maar daar moet je wel op tijd aan denken... :roll:
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Als hij eenmaal is gestart: geen probleem voor de S40! Het starten zelf gaat niet meer zo heel goed, na 3 keer voorverwarmen slaat de wagen na even starten aan. Vorig jaar met -20 ging dit soepeler, de gloeibougies zullen niet meer op en top zijn...
Met de V50 geen enkel probleem, moet wat langer voorgloeien maar direct starten en lopen. Schakelt wel erg zwaar dan, maar dat gaat na 500m ook weer wat beter. De V40 start ook prima, al heeft die nog niet bij de hele lage temperaturen buiten gestaan (staat meestal binnen in de parkeergarage).
Mijn V40 heeft het wel eens kouder gehad, maar geeft geen krimp. Heerlijk, die volle zekerheid dat je Volvo het gewoon prima doet met lichtelijk extreem weer.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Mijn B230F uit 1992 vindt het heerlijk in de kou. Hoe kouder hoe beter!
Van blijdschap komt er de eerste kilometer witte rook uit de uitlaat. De
rest vd auto vindt het wat minder, bij gebrek aan winterbanden, abs,
airbags en dat soort dingen. Wel verwarmde spiegels maar daar kan ik ook
zonder. Achterspoiler is echt alleen maar voor de sier. Snowcaps zijn wel
handig. Auto is smerig. Ik wil hem graag (laten) wassen maar laat het
maar even zo.
Auk schreef:Het lijkt alsof ze het meer naar haar zin heeft met deze kou dan wanneer het warmer is...
Hier ook, ja. Voorgloeien duurt wat langer, maar slaat meteen aan en loopt nog steeds heerlijk. Was wel wat anders met m'n Rover 620 hiervoor.. die moest ik minstens 3 keer voorgloeien voor hij überhaupt aansloeg
Wel jammer dat het zo lang duurt voordat de motor warm is
Die van mij heeft totaal geen problemen, spontaan begint ie 30 a 40 minuten te pruttelen en als het tijd is om weg te gaan is het koelwater op temperatuur en binnenin lekker warm, ook de ramen zijn ijsvrij!
En met dit weer daalt het gemiddeld verbruik van 7,2 naar 6,9 l/100 km op de BC
Jolle
1999 V70 2.5D (570.000 km) 1998 V70 10 V (400.000 km) 1998 V70 2.5 20 V (363.500 km) 2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km) 2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km) 2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km) 2009 V50 D5 R-design (103.500 km) 2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km) 2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km) 1996 S40 1.8 LPI (370.000 km) 1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km) 1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Lekker die koude in Noorwegen
Vond het deze zomer ook al best koud als we de Jotunheimen doorreden, -2...
Soit, de S40 start probleemloos, van de eerste keer niks voorverwarmen. Verder ook niet tegenpruttelen ofzo.
Zelfs de 12j oude clio 1.2 van m'n vriendin start perfect. Maja, als de batterij in orde is en ge af en toe eens wat verder dan de kerktoren rijdt dan is dat allemaal geen probleem...