Is dat jou blok?Erik_M schreef:Axel,
Hier een foto van een z.g. open koelsysteem. Dus zonder zo'n plastic vat aan de zijkant van de radiator.
Erik
B20 ingebouwd , geen fatsoenlijke circulatie koelvloeistof
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Oké dan,ziet er wel strak uit ook al is die niet van jou.Erik_M schreef:Neen, is een foto uit de verzameling.
Erik
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 12:30
Dus de radiateur rechtstreeks via de dop van de radiateur zelf vullen , en dan het tankje vullen en omhoog hangen?Erik_M schreef:Axel,AxelVR schreef:Ik denk een open systeem , er zit niet echt een buisje onder de dop(de dop van het reservoir wel te begrijpen) , maar 2 gaatjes. In de dop zit ook een drukveersysteem.Erik_M schreef:Axel,
1. Niet gelijk in paniek raken en in het wilde weg, zonder onderzoek, dingen gaan vervangen.
2. Voordat je een kopwissel gaat doen eerst het koelsysteem goed schoonmaken en checken zodat je e.e.a. kan uitsluiten.
Wat voor koelsysteem heeft jouw Amazon? Een 'open' systeem met een buisje voor de afvoer van de overdruk net onder de radiator dop of een 'gesloten' systeem met een expansievat naast de radiator ?
Heb ooit met mijn Amazon gehad dat de rubber slang, die van af de radiator naar de onderkant van het expansievat gaat, iets te kort was en in een knik zat onder het expansievat. Heb toen idd. ook dit soort verschijnselen gehad; een hoog oplopende motortemperatuur.
V.w.b. je snelheidsmeter kan het door een defect aan de kabel komen. Heb je bij de motorwissel ook de bak eruit gehad ? Wellicht is de kabel niet goed gemonteerd of anders is 'ie gebroken.
Succes en gRoet,
eRik
hij ziet er hetzelfde uit als deze;
Bak is er ook uitgeweest , heb de kabel al een 2de keer losgehaald en terug gemonteerd , lijkt toch in de kabel zelf te zitten.
Ik ga gewoon maar spoelen , dat klinkt op dit moment het meest logische
azijn of Forté?
bedankt!
De foto is van een gesloten koelsysteem. Check de kleine rubber slang toch maar eens die je op de foto van boven de radiator naar de zijkant ziet lopen. Deze zit onder aan het kunstof tankje vast. Spoelen zou ik zeker doen bij een blok dat je niet kent. Goed ontluchten is ook belangrijk. Ik deed het altijd door de radiator te vullen, daarna dop op de radiator. Het expansietankje vullen en aan een haak op te hangen aan de geopende motorkap. Kachel op 'varmt' zetten en dan de motor op temparatuur brengen tot de thermostaat open gaat.
Sleutel je er alleen aan of heb je hulp van de monteur die ook met de 850 geholpen heeft ?
Succes
gRoet
eRik
Ik heb wel de werkplaatst gebruikt van de "850 montuer" maar tot nu toe alles zelf gedaan. (k*t klus om een blok in je eentje eruit te vissen :-x )
GR , Axel
- Erik_M
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
- Locatie: Wassenaar
Idd. de radiateur rechtstreeks vullen, dop erop. Dan je expansievat vullen, niet helemaal vol, expansievat omhoog brengen en dan de verwarmshandle in de auto op 'varmt' zetten, motor starten en warm laten worden, iig. tot de thermostaat opengaat. Je zal dan heel wat geborrel uit het expansievat horen. Daarna indien nodig het expansievat bijvullen tot MAX. Bij deze ontluchtings actie moet het expansievat geopend zijn en let op dat de koelvin niet in aanraking komt met de rubber slang van het expansievat (of je handen).
Succes en gRoet,
eRik
Succes en gRoet,
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 12:30
Top!Erik_M schreef:Idd. de radiateur rechtstreeks vullen, dop erop. Dan je expansievat vullen, niet helemaal vol, expansievat omhoog brengen en dan de verwarmshandle in de auto op 'varmt' zetten, motor starten en warm laten worden, iig. tot de thermostaat opengaat. Je zal dan heel wat geborrel uit het expansievat horen. Daarna indien nodig het expansievat bijvullen tot MAX. Bij deze ontluchtings actie moet het expansievat geopend zijn en let op dat de koelvin niet in aanraking komt met de rubber slang van het expansievat (of je handen).
Succes en gRoet,
eRik
ga er vanmiddag mee aan de slag.

- Erik_M
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
- Locatie: Wassenaar
Gelukt ??AxelVR schreef:Top!Erik_M schreef:Idd. de radiateur rechtstreeks vullen, dop erop. Dan je expansievat vullen, niet helemaal vol, expansievat omhoog brengen en dan de verwarmshandle in de auto op 'varmt' zetten, motor starten en warm laten worden, iig. tot de thermostaat opengaat. Je zal dan heel wat geborrel uit het expansievat horen. Daarna indien nodig het expansievat bijvullen tot MAX. Bij deze ontluchtings actie moet het expansievat geopend zijn en let op dat de koelvin niet in aanraking komt met de rubber slang van het expansievat (of je handen).
Succes en gRoet,
eRik
ga er vanmiddag mee aan de slag.
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 12:30
Jaahaa , gisteren even helemaal afgevult en en druk op het systeem gezet. Op een gegeven moment liep ie in 1 keer door. Kennelijk toch iets van een verstopping of iets dergelijks.
Gisteren geen tijd meer gehad om volledig af te vullen met G12 dus t was wel spannend vanochtend of ie niet vastgevroren was :oops:
Gelukkig zat er genoeg G12 in om niet te bevriezen , maar toen kwam ik met een nieuw probleem , mijn ontsteking was verschoven. We hadden de moer (onderin het blok waar de ontsteking het blok in gaat) niet volledig vast gedraaid , zodat ik hem met de hand nog een beetje kon afstellen. Natuurlijk was deze moer losgetrilt en wilde de ontsteking niet helemaal meewerken. Na het moertje wat vast hebben gedraaid en de ontsteking weer enigzins afgesteld te hebben kon ik eindelijk weer de weg(half uur te laat op school :evil: )
Vanmiddag even alles volgooien met G12 en dan thermostaatje bestellen , want het blok blijft nu eigenlijk te koud , na een rot van 15min kan ik nog steeds mijn hand op de zijkant van het blok leggen :shock: , echt warm wordt ie niet...
Gisteren geen tijd meer gehad om volledig af te vullen met G12 dus t was wel spannend vanochtend of ie niet vastgevroren was :oops:
Gelukkig zat er genoeg G12 in om niet te bevriezen , maar toen kwam ik met een nieuw probleem , mijn ontsteking was verschoven. We hadden de moer (onderin het blok waar de ontsteking het blok in gaat) niet volledig vast gedraaid , zodat ik hem met de hand nog een beetje kon afstellen. Natuurlijk was deze moer losgetrilt en wilde de ontsteking niet helemaal meewerken. Na het moertje wat vast hebben gedraaid en de ontsteking weer enigzins afgesteld te hebben kon ik eindelijk weer de weg(half uur te laat op school :evil: )
Vanmiddag even alles volgooien met G12 en dan thermostaatje bestellen , want het blok blijft nu eigenlijk te koud , na een rot van 15min kan ik nog steeds mijn hand op de zijkant van het blok leggen :shock: , echt warm wordt ie niet...
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Te koud is ook niet goed nee maar iig al veel beter dan elke keer te warm...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Erik_M
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
- Locatie: Wassenaar
Dat is idd. een mooie combinatie. Axel zou trouwens ook best op de fiets naar school kunnen ..... :evil:Boele schreef:Daarom is een oldtimer icm een studenten-OV ook perfect! Voor als ze dienst weigerenErik_M schreef:Mooizo Axel, goed bezig ! Kan je iig. maandag op tijd op school zijn. (oude auto's ook ..)
gRoet
eRik

1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ik heb zelfs op loop afstand van mijn school gewoond en toch pakte ik 9 van de 10 keer de auto 

Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
De auto's of het OV?Boele schreef:als ze dienst weigeren

Daar was ik ook schuldig aan. Zodra die auto er eenmaal was... Voordeel, mijn faculteit was buiten het centrum en had privé-parkeerterrein...arjan_de_jong schreef:pakte ik 9 van de 10 keer de auto
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Haha, bij mij was het tot nu toe altijd zo wanneer de 1800 dienst weigerde..Zark3 schreef:De auto's of het OV?Boele schreef:als ze dienst weigeren
Daar was ik ook schuldig aan. Zodra die auto er eenmaal was... Voordeel, mijn faculteit was buiten het centrum en had privé-parkeerterrein...arjan_de_jong schreef:pakte ik 9 van de 10 keer de auto
Eigenlijk is het bij mij ook zo; ik pak geen ov als het met de auto kan

(vergeet ik ook nog de bepalende factor geld: zodra de Stufi is ontvangen, rijd ik weer meer kms!)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 12:30
Fiets wasdatte? Ik heb daar een crossbrommer voor hoor :twisted:Erik_M schreef:Dat is idd. een mooie combinatie. Axel zou trouwens ook best op de fiets naar school kunnen ..... :evil:Boele schreef:Daarom is een oldtimer icm een studenten-OV ook perfect! Voor als ze dienst weigerenErik_M schreef:Mooizo Axel, goed bezig ! Kan je iig. maandag op tijd op school zijn. (oude auto's ook ..)
gRoet
eRik
Ik ga maar even thermostaatje bestellen , ik zie er twee 75* en 82* , welke zal ik nemen?
Axel
- wepster850
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
- Locatie: limboland
neem de 82 grade maar dan word het blok wat warmer en loopt het wat rustiger de 75 is voor de warme landen dat hij niet te warm word
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 11.09.2009 - 21:18
- Locatie: snake
hallo . mooi dat het is opgelast . ik heb een ande vraagje . je spreekt over de kop overzetten van b18 naar b 20 . had je er eerst een B 18 moter in zitten en nu een B 20 . kun je dat probleemloos overzetten ? alvast bedankt . groet ronaldAxelVR schreef:Ik heb laatst een B20 op de kop kunnen tikken voor weinig en heb deze laatst ingebouwd.
Ik heb alles netjes overgezet van het oude blok op het nieuwe.
Na wat gekloot eindelijk het nieuwe motortje horen lopen , ging allemaal prima , totdat...
ik de volgende morgen om 8u langs de a44 stil stond met een oververhitte motor. Mijn temp. sensor heeft het volgens mij begeven want die laat namelijk niks meer zien ( teven doet mijn snelheidsmeter het ook niet meer :-x )
Ik de auto weer even onderzocht en tot de conclusie gekomen dat de koelvloeistof gewoonweg niet circuleerd , ik de waterpomp gechecht, die was in orde. Daarna de thermostaat gecheckt , deze leek vast te zitten , dus die heb ik er maar tussenuit gehaald.
Nu dacht ik dat de thermostaat de oplossing van mijn probleem was , maar niks was minder waar , ik stond al snel weer met een overhitte motor.
Als ik mijn mond op het koelvloeistof reservoir zet en even hard blaas dan zakt er wel koelvloeistof in met wat moeite, maar echt soepel gaat het niet.
Nu ben ik echt een beetje radeloos en zie eigenlijk nog maar 1 optie en dat is de kop over te zetten van de B18 naar de B20....
iemand nog suggesties/ideeen /gedachte?
alvast heeel erg bedankt ,
Gr Axel
groeten ronald
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je kan het probleemloos overzetten, maw het past. Maar het rijdt beroerd omdat de verbrandingskamer diameter kleiner is dan de cylinderboring.je spreekt over de kop overzetten van b18 naar b 20 . had je er eerst een B 18 moter in zitten en nu een B 20 . kun je dat probleemloos overzetten ?
De B18 en B20 zijn precies dezelfde motor op wat details na, dus in een 1800, Ama of 140 met van oorsprong een B18 motor kan je zo een B20 motor transplanteren. Of de B18 opboren naar B20, maar dan moet je er wel een B20 kop opzetten.