Olielekkage

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gast

Daar heb ik eerder wat van gehoord, ook @Ramon&Ramon heeft dit al eens verteld.
Hoe was het met de rest?
s3wage
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19

Wel slim om de slangen van de EGR te reinigen !dan krijgt je EGR het ook niet zo voor zen kiezen !
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

s3wage schreef:Wel slim om de slangen van de EGR te reinigen !dan krijgt je EGR het ook niet zo voor zen kiezen !
als je je egr wilt ontzien,is er maar 1 mogelijkheid,en dat is
afsluiten.
zoniet,dan zit hij straks weer dicht.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Rob91168
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
Locatie: Opeinde

Het dual mass vliegwiel gaat er weer in, de rest vervang ik gewoon.

De EGR ga ik afsluiten zodra ik de auto weer terug heb, volgens mij moet de redelijk eenvoudig kunnen.

Gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
Gast

Doe dit dan wel electronisch, anders krijg je storing-meldingen.
s3wage
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19

EGR afsluiten ? dat ding zit er niet voor niets he ?
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

AlexV70 schreef:Doe dit dan wel electronisch, anders krijg je storing-meldingen.
idd,vergat ik even te zeggen.
bij afdoppen of een plaatje voor de EGR geeft een storingsmelding.
bij softwarematig afsluiten heb je hier dus geen last van.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

s3wage schreef:EGR afsluiten ? dat ding zit er niet voor niets he ?
s3wage, lees eens het forum ipv maar overal op te reageren
als een kip zonder kop.
geen glans zonder wrijving
s3wage
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19

Sorry je heb gelijk.
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
Gast

toppertje schreef:
s3wage schreef:EGR afsluiten ? dat ding zit er niet voor niets he ?
s3wage, lees eens het forum ipv maar overal op te reageren
als een kip zonder kop.
Je was me net een slag voor. :P
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Toch heeft hij wel gelijk: het ding zit er niet voor niets. Het heeft nadelen om hem af te sluiten en afhankelijk van je houding tegenover het milieu zul je daar wel of geen rekening mee houden.

Rob91168; zie je kans om toevallig een paar foto's te maken van het in/uitbouwen van de inlaatbuis voor de EGR? Ik ben al een tijd opzoek naar wat foto's zodat ik hem zelf ook een keer kan loshalen om te reinigen. VADIS is daar namelijk heel onduidelijk over.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
Rob91168
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
Locatie: Opeinde

Hallo JJS,

Helaas is het zo dat ik geen foto's heb. Ik maak wel wat foto's van de motor en dan geef ik aan waar de buis zit. De buis zit op de voorkant van de motor, er komt een slang van de turbo en deze loopt naar het inlaatspruitstuk. Voor op het blok zit een aluminium buis een een rubberen slang die omhoog loopt naar het spruitstuk.
Als je deze slang eraf haalt dan zal deze vol zitten met roet. Ook de buis zal vol zitten met roet.
Slangen eraf halen en schoonmaken met benzine.
De EGR is er alleen voor een schoon milieu. Als je dit belangrijk vindt dan moet je de klep niet afsluiten!! Vind je dit niet zo belangrijk dan gewoon afsluiten.

gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
Gebruikersavatar
Rob91168
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
Locatie: Opeinde

Weet iemand ook of dit nog onder de garantie valt? Ik vind dit wel een hele domme storing voor een merk als Volvo.

gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Bedankt voor de uitleg, ik wacht nog even op de foto!

De algemene garantie op je auto is reeds verlopen, dus als je het vergoed wil hebben zul je het op een ontwerp- of productiefout moeten gooien. En daar komt het waarschijnlijk weer te weinig voor voor. Je kunt het natuurlijk altijd proberen ;)
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
Rob91168
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
Locatie: Opeinde

Als je hier kijt dan zie je de bedoelde buis en rubberslang zitten achter de peilstok. Ik weet niet goed hoe ik een foto op het forum moet plaatsen.

http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/volvo5d/volvo.htm

gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die lekkage van het betreffende stopje komt helaas ook vaak voor,dus altijd goed kijken en opnieuw monteren van het stopje bij reparatie aan de bak of koppeling.
Die keerringen is nu eenmaal een zwak punt bij Volvo.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Rob91168 schreef:Hallo JJS,
De EGR is er alleen voor een schoon milieu. Als je dit belangrijk vindt dan moet je de klep niet afsluiten!! Vind je dit niet zo belangrijk dan gewoon afsluiten.

gr Rob
mee eens,
echter als je inlaattraject dermate vervuild/dichtgekoekt is door roetaanslag
zodat je motor hier hinder van ondervindt,lijkt mij dit
ook niet zo goed voor het milieu.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Rob91168
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
Locatie: Opeinde

Heren,

De stopje is trouwens vervangen door een vriesstop achtige stop, dus zonder rubber, wellicht is dit een modificatie?
Er is aan het oude stopje niets te zien, ik blijf dit een vreemde storing vinden.

gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

Rob91168 schreef:Het dual mass vliegwiel gaat er weer in, de rest vervang ik gewoon.

De EGR ga ik afsluiten zodra ik de auto weer terug heb, volgens mij moet de redelijk eenvoudig kunnen.

Gr Rob
Ik heb dat toentertijd ook bij mijn VW T4 TDI gechipt tot 185 PK(busje dubbelcabine) gedaan. Bij de eerste APK werd er geen roet gemeten. Bij de VW dealer een pakking van de flensverbinding onder de EGR klep opgehaald. Deze als mal gebruikt voor een dichte RVS plaatje met hier in de gaatjes geboord voor de boutjes. Pakking boven en onder het blindplaatje en klaar. Ik had ook veel meer trekkracht onderin. Naar mijn idee pakte de auto ook eerder op.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”