storing 440 carb

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Volvo1700
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2009 - 13:20

Hallo allemaal,
wie wil me even helpen met een irritant probleem:
Mijn auto doet het prima met rijden,maar als ik moet stoppen of schakelen dan valt de motor steeds uit. Met een beetje handshoke open blijft ie wel aan maar dat geeft veel geluid.
Iemand heeft al eens de stationair sproeier schoon gemaakt en dat hielp toen wel. Kan ik dat zelf ook doen? of is er nog meer aan de hand?

Ik hoor graag wat tips van jullie!
Groetjes van Esther
Gebruikersavatar
erik-hakkers
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 28.08.2008 - 21:59
Locatie: hardenberg

Wat je kan doen de carb eraf halen en met remmenreiniger of carb.cleaner schoonmaken.

Dan moet het goed wezen
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Kijk met het luchtfilter eraf en lopende motor(stationair) eens boven in de carburateur ,als je druppels ziet vallen vanuit de hoofdsproeier van de eerste trap dan is mogelijk je carburateur defect .
Dit was al een probleem vanaf dag een met deze mod. de carburateur word nl te heet en gaat hierdoor vervormen .
Als dit het geval is kun je proberen door de voet van de carb. te vlakken en een nieuwe voetpakking te plaatsen of het verbetering geeft(de voetpak. is van rubber met een metalen binnenplaat en een isolatieplaat) dit was toendertijd een modeficatie weet dus niet of je deze al hebt .
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Is het verbruik hoog? dan schoonmaken
Rij je altijd net alsof je met een koude motor rijdt, schokkend bij gas? dan schoonmaken

Een beetje choke = stationair te laag, (let wel dit is een BEETJE choke, choke je meer dan gaat hij inderdaad choken). IS het inderdaad een tikje choke dan stel stationair eens af.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo1700
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2009 - 13:20

Hallo,
het verbruik is gewoon gebleven, nog steeds 1:16

Wanneer ik een beetje choke dan staat de toerenteller op 1500, daaronder valt ie weer rap uit. En met die choke danst het toerental steeds heen en weer tussen 1500 en 1900, als of je rustig staat te gassen.. :twisted:

Wel voel ik hem wel eens wat hikken met gas geven van 100 naar 120 of hoger... soms trap ik em wel eens diep in tot 145 :lol: en dat lukt ook nog steeds.

Ik heb Wynn's carb cleaner gekocht, ze zeiden dat ik dat met tanken mee mag gieten??? zal wel dan...
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Liep de motor eerst goed en kwam het ineens opzetten dat probleem?


Ik denk dat je hem schoon moet maken. De carb versies van de volvo 440 hebben nl GEEN benzinefilter. Bouw dus een slangfilter in net VOOR de carburateur.
Als je er vanaf komt met de reininger OKE, maar anders compleet demonteren en filnk uitblazen met lucht. LET OP DE KLEINE ONDERDELEN en monteer hem identiek weer terug.
Tis effe werk, maar dan heb je ook wat.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

er wordt hier behoorlijk gewezen in de richting van vervuiling in de carburateur (logisch bij oudere auto´s)
maar het probleem van het kromtrekken van de carburateurvoet was toen de ze nog nieuw te koop waren een serieus probleem.
Er zijn zelfs modificaties op geweest. Door het kromtrekken van de voet wordt er valse lucht aangezogen waardoor de motor te arm loopt. Door het dicht zetten van de chokeklep wordt dit gecompenseerd waar door de mtoro nog net blijft lopen.
dit kan getest worden door remmen reiniger tegen de carburateurvoet te spuiten op het moment da tde auto slecht loopt. Wanneer er toerenverschil optreedt (optoeren) wordt hier valse lucht langs aangezochgen.

het mogelijk kromtrekken van de carburateurvoet (en het voorkomen van vapour lock) is ook de reden dat de fan altijd gaat draaien bij het afzetten van een 440 carburateur met bedrijfswarme motor.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

@440GL: Je het gelijk , controleren dus als carb eraf is.
En ja, als carb eraf is ..... toch even schoonmaken, kost je nog geen 30 minuten (als je langzaam wilt werken;)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

En.. ? Wat was de oplossing?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo1700
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2009 - 13:20

Er is nog niks gevonden, wel dat de thermostaat stuk is en er mogelijk een verband is met een te koude carburator.
De valse lucht is wel erg aannemelijk geworden aangezien er nu een fluittoontje hoorbaar is als je stevig gas geeft...
kom ik op terug, bedankt voor de reacties en het meedenken alvast!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Vervang thermostaat maar eens, doet wonderen bij carb! Ik denk dat dat je probleem met afslaan is. Controleer gelijk je stationair toerental instelling.
Met een defecte thermostaat duurt het heel lang voordat je motor warm is en hij wordt eigenlijk ook niet warm genoeg, je verwarming zal ook wel aardig koel blijven dan.

Fluittoon bij gasgeven, controleer slangen rondom carb op lekkage. Bij carb meestal geen probleem want er zijn niet zoveel slangen....
Wat wel kan is dat je uitlaatpakking stuk is als je bij volgas een fluittoontje hoort, maar laat deze voorlopig maar eens zitten want dat komt niet zovaak voor.
Als je de thermostaat vervangen hebt (18 euro bij dealer) dan luister eens met warme motor bij de uitlaat, welk geluid maakt hij dan?

prop-prop-prop
of brrrrrrrrrrrrrrr
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo1700
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2009 - 13:20

ja, die heb ik al laten vervangen en het is in ieder geval weer lekker warm binnen :lol:

de uitlaat zit wel dicht hoor, en er komt een mooi zuiver geluid uit, geen geplop :D

de wagen is nu bij een vriend die vele 340's opknapt en die gaat er nu mee aan de slag in zijn avond uurtjes.

bedankt voor je reactie Wim!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Nou, wat ik bedoelde is dat als de inlaatpakking van 1 cilinder open geslagen is (kapot) dan doet 1 cilinder niet meer mee op stationairstand. Dit hoor je dat hij op 3 poten loopt doordat het uitlaat proppropprop doet. (geen gat in uitlaat).
Hoor je dit niet dan is je inlaatpakking ook niet defect.
Wat je ook kan doen is de bougies 1 voor 1 lostrekken. Je moet bij elke bougie duidelijk horen dat de motor slechter gaat lopen als de bougie dop eraf is. Hoor je geen verschil, dan deed die cilinder niet mee.

Laat weten wat het geworden is.
PS er zit een heel klein benzinefiltertje nog in de carb. dat is de "13" moet die bij de inlaat van de benzineslang zit haaks op de aansluiting van de benzineslang. Verder zit er geen filter in de carb 440-s, TIP: monteer een slangfilter vlak voor de carb in de leiding.

gr Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik zou het eerst eens zoeken in de verdelerkap.
De carb van onze 400 heeft een dikkere voet en zal minder snel problemen geven dan de oude op de 300 serie.
Ik heb eens hetzelfde ooit gehad en het niet in de carb gezocht. Na nieuwe verdelerkap was het over. Of had ik de punten gewoon schoongemaakt?
Ik had met deze 460 in het begin ook problemen met schokken e.d. en zat ook niet in de carb. Met filtertje naast de carb rijdt ik al weer duizenden kilometers.

Het is al eens gezegd over onze carb. Zoek het voornamelijk eerst buiten de carb om. Ik wil niet eigenwijs zijn maar ben wel benieuwd naar mij stelling.
Ik hoop dus dat we het vervolg gaan zien.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”