Mijn vader rijdt nu een paar maanden een V50 1.6 diesel (2008) en hij is er erg tevreden mee.
Alleen vinden we het lang duren voor er warme lucht uit de kachel komt. Ik vraag me af wat de ervaringen zijn van andere Volvo dieselers?
Mijn auto (1970!) komt na een kleine minuut wel met warme lucht. De V50 heeft daar zeker 5-7 minuten voor nodig. Is dit soms typerend voor diesel (lagere verbrandingstemperatuur?)? Uiteraard staat de temperatuur op 'Hi' en de blower aan.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Warme lucht na koude start - V50 diesel
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Volgens mij is dit gelijk aan de benzine uitvoering.
Je krijgt ook nagenoeg geen lucht als je hem op auto stand zet totdat de lucht een bepaalde temperatuur bereikt waarna de luchtcirculatie toeneemt.
Daartegen voel ik de stoelverwarming na enkele meters rijden al opwarmen.
Dat maakt weer een hoop goed!
Je krijgt ook nagenoeg geen lucht als je hem op auto stand zet totdat de lucht een bepaalde temperatuur bereikt waarna de luchtcirculatie toeneemt.
Daartegen voel ik de stoelverwarming na enkele meters rijden al opwarmen.
Dat maakt weer een hoop goed!

(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Sander_S40
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 19.04.2009 - 11:20
- Locatie: Ede
Ik heb ook het idee dat dit met diesel te maken heeft. De benzine auto van mijn vrouw is veel sneller warm. Natuurlijk zit zo'n 1.3 motortje wel wat sneller in de hogere toerentallen, maar toch.
Volvo 440 1.9TD, rood, bj '95
Volvo S40 2.0D Kinetic, Saphire black, MY05, High Performance Audio.
Volvo S40 2.0D Kinetic, Saphire black, MY05, High Performance Audio.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27347
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Denk ook dat het aan de diesel ligt.
Hier thuis is de benzine S60 ook sneller warm dan mijn diesel
Hier thuis is de benzine S60 ook sneller warm dan mijn diesel
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Ik geef aan dat ik uit eigen ervaring hetzelfde constateer.
Ik rijd een T5 benzine.
Ik rijd een T5 benzine.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Ik heb dik een jaar met een V50 2.0.d gereden.
Daar zat een elektrische kachel van 1100 Watt in.
Die was heel snel warm, voordat ik de straat uit was, kwam de ergste kou al uit lucht....
<off-topic> :?
Helaas ging die kachel een eigen leven leiden en ging bij 30 graden celsius buitentemperatuur op volle warmte aan. Dat was niet lekker kan ik je melden. DIt is uiteindelijk door Volvo Nederland opgelost.
Maarja, die MY2005 2.0.d was op een maandag gebouwd....
<on-topic> :shock:
Bij de 1.6.d zou toch ook een kachel met electrisch verwarmingselement moeten zitten ?
Cheers,
GND
Daar zat een elektrische kachel van 1100 Watt in.
Die was heel snel warm, voordat ik de straat uit was, kwam de ergste kou al uit lucht....
<off-topic> :?
Helaas ging die kachel een eigen leven leiden en ging bij 30 graden celsius buitentemperatuur op volle warmte aan. Dat was niet lekker kan ik je melden. DIt is uiteindelijk door Volvo Nederland opgelost.
Maarja, die MY2005 2.0.d was op een maandag gebouwd....
<on-topic> :shock:
Bij de 1.6.d zou toch ook een kachel met electrisch verwarmingselement moeten zitten ?
Cheers,
GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Helaas is dat niet standaard - denk ik- want bij mijn 1.6D duurt het toch wel even voor de kachel warmte geeft ...
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
In deze uitvoering zit helaas ook geen elektrische kachel.
Uit jullie reacties haal ik dat 5 minuten wachten op de eerste warme lucht normaal is te noemen, klopt dat? Ik vind dat toch wel laat hoor.
Uit jullie reacties haal ik dat 5 minuten wachten op de eerste warme lucht normaal is te noemen, klopt dat? Ik vind dat toch wel laat hoor.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27347
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Minimaal 5 minuten is wel normaal te noemen ja.
Tjaa, wat is laat, Volvo doet dit ook omdat het beter is voor de motor zelf.
Die paar minuten extra kou vallen wel te overleven toch?
Tjaa, wat is laat, Volvo doet dit ook omdat het beter is voor de motor zelf.
Die paar minuten extra kou vallen wel te overleven toch?

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Als de motor na enige tijd wel gewoon zijn normale werktemperatuur bereikt en vasthoudt, dan mag je er vanuit gaan dat er niets aan de hand is. (Dit kan bij erg lage temperaturen overigens best 15-20km duren) Dan is het inderdaad een gevolg van de moderne zuinige dieselmotor. Wat ik zelf in echte kou nog wel eens deed, zo snel als mijn zicht het toeliet (ik bedoel: mits je niet de vooruit ontwasem stand moet kiezen vanwege een beslagen raam): de klep voor recirculatie "manueel" dichtzetten. Op die wijze krijg je niet steeds koude, verse buitenlucht, maar warm je eerst de lucht binnenin op. Dit gaat daardoor sneller, en je ontrekt minder warmte aan je koelwater, waardoor ook je blok sneller opwarmt. Vergeet niet na enige tijd de zaak weer op "auto" of "open" te zetten, want anders slaan de ramen weer dicht.Jordos schreef:Oh ja het is ook geen vreselijk probleem, maar ik vond het wel opmerkelijk. Maar nu weten we in ieder geval dat er niets stuk is
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En schakel (op bv een 80-km weg) niet door naar z'n vijf maar laat hem lekker in 4 staan. Komt ie ook sneller op temperatuur. Of binnen de bebouwde kom de drie blijven gebruiken ipv doorschakelen naar z'n 4.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
@sanco
Is het niet zo dat de stand "recirculatie" na een aantal minuten automatisch uitgeschakeld wordt ? Ik gebruik die truuk ook, maar dan moet je inderdaad zorgen dat de ramen niet aandampen !
Is het niet zo dat de stand "recirculatie" na een aantal minuten automatisch uitgeschakeld wordt ? Ik gebruik die truuk ook, maar dan moet je inderdaad zorgen dat de ramen niet aandampen !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
-
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 30.05.2008 - 15:08
Ik heb geen last van een koude auto, alleen de bekende gebrekkigge verwarming vand e voeten speelt me parten momenteel (werk veel buiten in de kou en dan duurt het lang voor de voeten ook maar iets warm willen worden met dit weer) de vooruitverwarming (blower) geeft bij mij binnen 3 minuten warme lucht, en dat zonder op hoge torentallen o.i.d. te rijden.
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)
2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)
2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
- Schuurmanneke
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 17.05.2009 - 20:26
Mijn auto is zeer snel warm, binnen een minuut merk je dat de lucht opwarmt.
Bovendien wordt de re-circulatie automatisch goed geregeld wanneer je de voorruitverwarming/ontwaseming toepast.
Mijn auto is met stationair draaien binnen 5 minuten compleet dooi!
Bovendien wordt de re-circulatie automatisch goed geregeld wanneer je de voorruitverwarming/ontwaseming toepast.
Mijn auto is met stationair draaien binnen 5 minuten compleet dooi!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan heb je vast geen diesel, maar een benzinemotor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat ik met dit weer (nachtvorst) de eerste 2 minuten de voorruit ontwaseming aanzet en dat daarna met een minuut (of 2) duidelijk de temperatuur voel stijgen.
Dan heb ik de ECC op automatisch staan bij 22°, minuutje of wat daarna draai ik hem terug naar 20° en draai de snelheid wat terug.
Maar inderdaad is een diesel niet zo snel aan het opwarmen als een benzine uitvoering.
Dan heb ik de ECC op automatisch staan bij 22°, minuutje of wat daarna draai ik hem terug naar 20° en draai de snelheid wat terug.
Maar inderdaad is een diesel niet zo snel aan het opwarmen als een benzine uitvoering.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Warmte is nou eenmaal een "afvalproduct" van een verbrandingsmotor. Hoe efficiënter de motor, hoe meer brandstof wordt omgezet in beweging in plaats van warmte. Dus eigenlijk is het een goed teken dat je interieur maar langzaam warm wordt!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge