In deze koude tijd laat ik zo als altijd de airco gewoon mee draaien echter de accu heeft het zwaar ter verduren. Een half uur later als de motor uitgezet wordt begint de nablaas functie te draaien die het nodige van de accu vraagt.
Is er een mogelijkheid om deze uit te schakelen ???
Hans
Nablaas functie Airco
- Forza Volvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 21:53
- Locatie: Hof van Twente
V 70 T5 Mobilytiline
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nablazen? Midden in de winter? Dat is wel heel raar, want de aircopomp draait niet eens, dus de verdamper hoeft ook niet gedroogd te worden. Ik denk dat je je airco zelf moet laten nakijken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
sowieso zit er een controle op volgens mij; als de capaciteit van de accu te laag is, gebruikt 'ie de nablaasfunctie niet
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Onzin. als de airco gedraaid heeft (tijdens vooruitontwaseming) en hij schakelt zich uit, volgt inderdaad de nablaas functie. Zomer of winter maakt niet uit.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Onzin zelfs? Beneden de 5 graden doet de airco het echt niet. Welke stand je ook kiest.
Bovendien treed de nablaasfunctie zeker niet na ieder gebruik van de airco in werking. Dit is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Bovendien treed de nablaasfunctie zeker niet na ieder gebruik van de airco in werking. Dit is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
klopt, niets aan toe te voegenOceanracer schreef:Onzin zelfs? Beneden de 5 graden doet de airco het echt niet. Welke stand je ook kiest.
Bovendien treed de nablaasfunctie zeker niet na ieder gebruik van de airco in werking. Dit is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Forza Volvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 21:53
- Locatie: Hof van Twente
Het wordt er niet duidelijker op zo. Ben ook van mening dat de airco het wel doet. Zonder airco krijg ik m,n voorruit niet zo snel droog van binnen.
V 70 T5 Mobilytiline
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
je weet hoe ik het bedoel hé oceanracer 
Ik heb gisteren mijn thermostaat laten vervangen en daardoor uitgebreid mijn kachel gestest. Met 120 op de CC en airco aan (op zijn koudst met vooruit ontwaseming) voelde ik wel degelijk de airco inschakelen. ik zou zeggen probeer het even.

Ik heb gisteren mijn thermostaat laten vervangen en daardoor uitgebreid mijn kachel gestest. Met 120 op de CC en airco aan (op zijn koudst met vooruit ontwaseming) voelde ik wel degelijk de airco inschakelen. ik zou zeggen probeer het even.

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als de omgevingstemperatuur van de airco componenten boven de 5 graden uitkomen en dat is natuurlijk al redelijk snel het geval,dan schakelt hij dus gewoon in.
We hebben het afgelopen week ook getest en het verhaal klopt dus..
Na een aantal km gereden te hebben,sloeg de pomp in en uit..
De test Volvo was van het bouwjaar 2008..
We hebben het afgelopen week ook getest en het verhaal klopt dus..
Na een aantal km gereden te hebben,sloeg de pomp in en uit..
De test Volvo was van het bouwjaar 2008..
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Voor zover mij bekend, wordt het uitschakelen van de aircopomp niet bepaald door de omgevingstemperatuur, maar door de instromende lucht van het compartiment welke wordt gemeten door een sensor links onder in de middenconsole bij het gaspedaal. Wanneer die instromende lucht als te koud wordt gemeten, wordt de compressor uitgeschakeld, ongeacht de stand van de AC-knop op de middenconsole.
Volvo schrijft in het instructieboekje dat de compressor werkt vanaf 0 graden Celsius. Overdag is het de laatste tijd veelal om het vriespunt geweest, dus het is op zich dus helemaal niet vreemd dat hij wel eens inschakelt.
Maar dan zijn we weer terug bij de vraag van TS. Als de compressor in die tijd wel heeft gedraaid (wat technische mogelijk is, gezien de buitentemperatuur van toen) blijf ik er bij dat de nablaasfuncie nu niet in werking zou moeten treden omdat het daar veel te koud voor is.
Volvo schrijft hierover dat de nablaasfuncie bij hoge temperaturen na 50 minuten ca 7 minuten in werking treed om de verdamper te drogen.
De reden van het nadrogen is overigens bedoeld om de waardeloze afwatering bij de Volvo's S60/V70/S80 te verdoezelen en te voorkomen dat er (net als bij de S70/V70) om de paar jaar een nieuwe verdamper moet worden geplaatst omdat de oude volledig is weggerot.
Volvo schrijft in het instructieboekje dat de compressor werkt vanaf 0 graden Celsius. Overdag is het de laatste tijd veelal om het vriespunt geweest, dus het is op zich dus helemaal niet vreemd dat hij wel eens inschakelt.
Maar dan zijn we weer terug bij de vraag van TS. Als de compressor in die tijd wel heeft gedraaid (wat technische mogelijk is, gezien de buitentemperatuur van toen) blijf ik er bij dat de nablaasfuncie nu niet in werking zou moeten treden omdat het daar veel te koud voor is.
Volvo schrijft hierover dat de nablaasfuncie bij hoge temperaturen na 50 minuten ca 7 minuten in werking treed om de verdamper te drogen.
De reden van het nadrogen is overigens bedoeld om de waardeloze afwatering bij de Volvo's S60/V70/S80 te verdoezelen en te voorkomen dat er (net als bij de S70/V70) om de paar jaar een nieuwe verdamper moet worden geplaatst omdat de oude volledig is weggerot.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Vandaag zo'n 450 kilometer gereden. Buitentemperatuur +1 en op de terugreis ook en een deel 0 graden Celsius. Niet één keer heb ik het inschakelen van de aircopomp gevoeld. Ook niet toen we een tijdje stilstonden bij de MacDrive.aertssenhjc schreef:... voelde ik wel degelijk de airco inschakelen. ik zou zeggen probeer het even.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Heel vreemd. Ik zou bijna zeggen ga eens langs je dealer...Oceanracer schreef:Vandaag zo'n 450 kilometer gereden. Buitentemperatuur +1 en op de terugreis ook en een deel 0 graden Celsius. Niet één keer heb ik het inschakelen van de aircopomp gevoeld. Ook niet toen we een tijdje stilstonden bij de MacDrive.aertssenhjc schreef:... voelde ik wel degelijk de airco inschakelen. ik zou zeggen probeer het even.
Maare, de mac?, let je wel een beetje op de lijn

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik dacht dat de verdamper temp.sensor hier verantwoordelijk voor is.Oceanracer schreef:Voor zover mij bekend, wordt het uitschakelen van de aircopomp niet bepaald door de omgevingstemperatuur, maar door de instromende lucht van het compartiment welke wordt gemeten door een sensor links onder in de middenconsole bij het gaspedaal. Wanneer die instromende lucht als te koud wordt gemeten, wordt de compressor uitgeschakeld, ongeacht de stand van de AC-knop op de middenconsole.
hier stroomt nl. de ingaande buitenlucht langs.
als deze sensor een signaal van minder dan 6gr naar je CCM stuurt,dan
schakelt deze de compressor uit om bevriezing te voorkomen.
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Whahaha, trust me: We kunnen het hebben.
En de 19e gaat ie weer naar de dealert. We'll see.

En de 19e gaat ie weer naar de dealert. We'll see.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zo, even een "kritischer fehler" van het forum overleefd.
Maar Toppertje, dat bedoelde ik dus ook. Echter, het rare is dat Volvo zelf melding maakt van 0 graden Celsius en dat de dealer het altijd over 5 graden Celsius heeft. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, denk ik. De ene thermostaat is de andere niet...

Maar Toppertje, dat bedoelde ik dus ook. Echter, het rare is dat Volvo zelf melding maakt van 0 graden Celsius en dat de dealer het altijd over 5 graden Celsius heeft. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, denk ik. De ene thermostaat is de andere niet...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vandaag met drie Volvo,s gereden en ze schakelen toch allemaal in,of zouden deze drie ook stuk zijn.
V70 2004
S80 2002
V702006
V70 2004
S80 2002
V702006
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zeg het maar, hoe zit het nou? Je spreekt jezelf nogal tegen. Of was het tijdens die testritten met 3 Volvo's bij jou in ene boven de 6 graden?Ramon&Ramon schreef:De airco werkt onder plusminus 6 graden niet meer,dus hij moet het nu wel doen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik spreek mezelf niet tegen ,ik heb dit geconstateerd,auto,s stonden buiten en na een km of tien kwam de airco in.
Ik weet dat ze het onder de 6 graden niet horen te doen,maar ik geef alleen aan dat na een aantal km rijden, hij wel werkt..
Ik weet dat ze het onder de 6 graden niet horen te doen,maar ik geef alleen aan dat na een aantal km rijden, hij wel werkt..
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan zou Volvo gelijk hebben, want Volvo stelt immers dat de Volvo-compressor draait tot aan de buitentemperatuur van 0 graden Celsius en zou die 5-gradengrens door "ons" zijn verzonnen of die drie Volvo's zijn inderdaad allemaal stuk. Zeg het maar.
Ik heb in elk geval geconstateerd dat mijn aircopomp niet is aangeslagen en dit vandaag bij -2 ook niet heeft gedaan. Volgens mij volkomen normaal bij deze weersomstandigheden. Ik heb overigens nog nooit een auto gehad, waarvan de airco pomp het ver onder de 5 graden wel deed.
Blijft nog steeds de vraag van TS overeind: Waarom gaat hij over op de nablaasfunctie daar waar deze alleen bedoeld is voor een hoge omgevingstemperatuur?
Ik heb in elk geval geconstateerd dat mijn aircopomp niet is aangeslagen en dit vandaag bij -2 ook niet heeft gedaan. Volgens mij volkomen normaal bij deze weersomstandigheden. Ik heb overigens nog nooit een auto gehad, waarvan de airco pomp het ver onder de 5 graden wel deed.
Blijft nog steeds de vraag van TS overeind: Waarom gaat hij over op de nablaasfunctie daar waar deze alleen bedoeld is voor een hoge omgevingstemperatuur?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race