hadico
bedankt dat je de moeite neemt om te helpen/meedenken
na jou metingen begin ik meer te denken dat mijn standkachel wel oke is.
vanavond toen ik van mijn werk terug reed naar huis,was thuis aangekomen
de hulpverwarming ook uit.
dit na een rit van ong 20km bij -2
je zegt dat de motor net voldoende warmte af gaf om de verwarming te
onderhouden,maar met ondersteuning van de standkachel.
kan ik hier uit opmaken dat jij ook een standkachel hebt?
hoelang hij mee moet branden is idd nergens bekend,maar in vida staat
wel iets over de in en uitschakeltemp.
er lag mij iets van bij dat hij inschakelde onder de 76gr en ergens in de 80gr
weer uitschakelde.
aangezien ik niet beschik over vida kan ik dit ook niet nakijken,maar heb deze info van een monteur.
ik zal de komende dagen eens goed opletten hoelang,en bij welke temp
de kachel blijft meebranden.
wat nog steeds vreemd is,is dat verhaal van mijn buitentemp.sensor.
deze geeft toch wel de aktueele temp aan.
maar ga ik hem met een fohn verwarmen,dan veranderd er niets.
zeer vreemd.
Standkachel
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Heb zelf ook standkachel maar op benzine dus die doet niet mee na het starten zoals bij de diesel, de uitschakeltemp hangt rond de 84 graad gemeten in de kachel zelf, dus als zijn aangevoerde water koel genoeg is blijft hij meebranden tot hij zijn interne eind temp haalt.(of de uitschakeltijd)
De metingen heb ik gedaan aan een auto die voor iets anders kwam maar waarmee gereden moest worden(geluidje) deze had ook de kachel was dus meteen een kans om het eens na te zien.
Buitentemp ben ik nog niet mee aan de slag geweest maar deze zou omhoog moeten gaan als je de sensor verwarmd hou wel rekening met een responstijd of zet het contact uit en weer aan ter controle.
De metingen heb ik gedaan aan een auto die voor iets anders kwam maar waarmee gereden moest worden(geluidje) deze had ook de kachel was dus meteen een kans om het eens na te zien.
Buitentemp ben ik nog niet mee aan de slag geweest maar deze zou omhoog moeten gaan als je de sensor verwarmd hou wel rekening met een responstijd of zet het contact uit en weer aan ter controle.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
responstijd had ik wel rekening mee gehouden,maar contact uit en
weer aan niet.
onder het rijden veranderd de temp.ook wel eens,en dan is het contact
ook niet uit.
ik zal deze week het nog eens proberen,en anders de sensor vervangen.
weet jij zo of de spiegel gedemonteerd,of uit elkaar moet om de
sensor te vervangen?
weer aan niet.
onder het rijden veranderd de temp.ook wel eens,en dan is het contact
ook niet uit.
ik zal deze week het nog eens proberen,en anders de sensor vervangen.
weet jij zo of de spiegel gedemonteerd,of uit elkaar moet om de
sensor te vervangen?
geen glans zonder wrijving
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Bedrading loop door tot op de stekker binnen ,spiegel moet bijna cpl uit elkaar of de bedrading aan de sensor zelf doorknippen en hier de nieuwe weer opsolderen en met krimpkousje afisoleren.
Bij het nieuwe model is dit makelijker daar zit de stekker wel onder de spiegelkap.
Bij het nieuwe model is dit makelijker daar zit de stekker wel onder de spiegelkap.
Ik denk dat het voelen aan de onderste slang door mij geen meerwaarde meer heeft.
Top van Hadico.

Top van Hadico.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11.01.2010 - 00:12
- Locatie: Antwerpen
Hallo,
vorige winter heeft de standkachel van mijn V70 het begeven, bij de dealer hadden ze blijbaar niet veel zin om er naar te kijken, telkens ik erover begon zeiden ze dat ze het te druk hadden, dus ben ik er eergisteren zelf aan begonnen. Bumper verwijderd, kachel gedemonteerd en dan opengemaakt. Groot was mijn verbazing toen ik enkele onderdelen los zag liggen onderaan in de kachel, betreft dan de ventilator alsook de drie kleine schroefjes waarmee het motortje vastzit. Nu wist ik ineens waar het ratelende geluid vandaan kwam toen de kachel de laatste keer werkte. De schroefjes moest ik vervangen omdat de schroefdraad volledig was verdwenen, bij de dealer echter moesten ze dat bestellen en daar kon ik niet op wachten, dus naar een speciaalzaak geweest en schroefjes gekocht. Bij het terug monteren heb ik deze vastgezet met schroefdraadhechting van "Locktite" meerbepaald nr 243, deze is temperatuurbestendig tot 150°C, alsook het ventilatortje met dezelfde locktite vastgezet. Na monteren en terug aansluiten van koelwaterleidingen heb ik de koelvloeistof terug bijgevuld, en de motor gestart, maar.... de kachel werkte niet. Geen paniek want "hadico"(forumlid) had mij al gewaarschuwd dat de dealer de foutcodes zou moeten resetten, dus gisteren naar de dealer geweest en op 5 minuutjes was de klus geklaard. Hiervoor moest ik NIETS betalen, van service gesproken!, bij het buitenrijden werkte mijn standkachel terug , dus het herstel heeft mij juist geteld 4 euro gekost voor de drie schroefjes. Nu werkt mijn kacheltje als nieuw, en maakt evenveel lawaai als een voorbijvliegend bijtje, SUPER!
Graag zou ik nog willen bedanken : JSS (forum)
hadico (forum)
en ook de dealer voor het gratis resetten en een exploded vieuw schema dat ik gratis heb gekregen en dat ik met jullie zal delen, SCANCAR WILRIJK bedankt.
Greetzz,
TomV70d5
vorige winter heeft de standkachel van mijn V70 het begeven, bij de dealer hadden ze blijbaar niet veel zin om er naar te kijken, telkens ik erover begon zeiden ze dat ze het te druk hadden, dus ben ik er eergisteren zelf aan begonnen. Bumper verwijderd, kachel gedemonteerd en dan opengemaakt. Groot was mijn verbazing toen ik enkele onderdelen los zag liggen onderaan in de kachel, betreft dan de ventilator alsook de drie kleine schroefjes waarmee het motortje vastzit. Nu wist ik ineens waar het ratelende geluid vandaan kwam toen de kachel de laatste keer werkte. De schroefjes moest ik vervangen omdat de schroefdraad volledig was verdwenen, bij de dealer echter moesten ze dat bestellen en daar kon ik niet op wachten, dus naar een speciaalzaak geweest en schroefjes gekocht. Bij het terug monteren heb ik deze vastgezet met schroefdraadhechting van "Locktite" meerbepaald nr 243, deze is temperatuurbestendig tot 150°C, alsook het ventilatortje met dezelfde locktite vastgezet. Na monteren en terug aansluiten van koelwaterleidingen heb ik de koelvloeistof terug bijgevuld, en de motor gestart, maar.... de kachel werkte niet. Geen paniek want "hadico"(forumlid) had mij al gewaarschuwd dat de dealer de foutcodes zou moeten resetten, dus gisteren naar de dealer geweest en op 5 minuutjes was de klus geklaard. Hiervoor moest ik NIETS betalen, van service gesproken!, bij het buitenrijden werkte mijn standkachel terug , dus het herstel heeft mij juist geteld 4 euro gekost voor de drie schroefjes. Nu werkt mijn kacheltje als nieuw, en maakt evenveel lawaai als een voorbijvliegend bijtje, SUPER!
Graag zou ik nog willen bedanken : JSS (forum)
hadico (forum)
en ook de dealer voor het gratis resetten en een exploded vieuw schema dat ik gratis heb gekregen en dat ik met jullie zal delen, SCANCAR WILRIJK bedankt.
Greetzz,
TomV70d5
@TomV70D5, heb je nog foto's gemaakt van je bevindingen? Want dat vinden we nou leuk hier.
Wel typisch trouwens; een dealer die het druk heeft. :roll:
Wel typisch trouwens; een dealer die het druk heeft. :roll:
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Kijk, dat is pas lekker klussen: zelf een lang slepend probleem op kunnen lossen voor bijna niks en naar volle tevredenheid. Mooi werk man, soms moet je gewoon niet bang zijn om ergens naar te kijken. Vaak is het nog simpele techniek ook die de storing veroorzaakt.
(moet wel eerlijk zijn: met die canbus etc van tegenwoordig kom ik niet meer aan 't elektrieken gedeelte...(los van een stekkerverbinding of kabeltje))
(moet wel eerlijk zijn: met die canbus etc van tegenwoordig kom ik niet meer aan 't elektrieken gedeelte...(los van een stekkerverbinding of kabeltje))
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11.01.2010 - 00:12
- Locatie: Antwerpen
op de foto's zijn duidelijk de drie nieuwe schroefjes te zien, origineel zijn het torque schroefjes maar deze zijn nu vervangen door imbusboutjes.
alles vastgezet met "locktite 243" schroefdraadbevestiging.
Greetzz,
TomV70d5
alles vastgezet met "locktite 243" schroefdraadbevestiging.
Greetzz,
TomV70d5
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 23.07.2009 - 11:23
- Locatie: Egem
heeft iem een idee waarom de kachel toch aanspringt als hij uitstaat? telkens ik ergens stop en uitstap zie ik een grijze wolk uit de kachel komen, ook al heeft deze niet gedraaid. Is dit omdat hij de motor helpt bij het opwarmen als deze koud staat? Wat is dan het nut dat ik deze kan aanzetten??
alvast bedankt!
alvast bedankt!
Nu: 2021 XC40 Recharge T4
2007 Mercedes Vito 115
2009 - 2012: 2002 My03 Volvo V70 2.4D 198pk 430nm - Full Option - RTI - VolCanExt
2007 - 2009: 2005 Skoda fabia RS mod 200pk
2006 - 2007: 2000 Alfa Romeo 156 jtd 150pk
2006: 1993 Renault 19 1.8 95pk
2007 Mercedes Vito 115
2009 - 2012: 2002 My03 Volvo V70 2.4D 198pk 430nm - Full Option - RTI - VolCanExt
2007 - 2009: 2005 Skoda fabia RS mod 200pk
2006 - 2007: 2000 Alfa Romeo 156 jtd 150pk
2006: 1993 Renault 19 1.8 95pk
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ah nu begrijp ik dat je er best wat voor moet bij betalen! Mooi hoor!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 27.10.2009 - 17:30
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Wat zijn de kenmerken van een defecte waterpomp.
Ik ben vandaag samen met forumlid Taranis bezig geweest met de standkachel van zijn XC70. Als hij de standkachel inschakeld stijgt de druk in het koelsysteem behoorlijk zodat op een bepaald moment de dop van koelvloeistof reservoir gaat lekken.
Wij hebben de thermostaat in ieder geval vervangen, maar helaas geen effect. Kan het zijn dat het te warm wordt waardoor de koelvloeistof gaat koken en als gevolg daarvan een te hoge druk in het koelsysteem ?
Ik ben vandaag samen met forumlid Taranis bezig geweest met de standkachel van zijn XC70. Als hij de standkachel inschakeld stijgt de druk in het koelsysteem behoorlijk zodat op een bepaald moment de dop van koelvloeistof reservoir gaat lekken.
Wij hebben de thermostaat in ieder geval vervangen, maar helaas geen effect. Kan het zijn dat het te warm wordt waardoor de koelvloeistof gaat koken en als gevolg daarvan een te hoge druk in het koelsysteem ?
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Hé, dit moet mij denken aan forumleden die koelvloestof kwijt zijn maar nergens een lekkage kunnen vinden.sbv schreef:Als hij de standkachel inschakeld stijgt de druk in het koelsysteem behoorlijk zodat op een bepaald moment de dop van koelvloeistof reservoir gaat lekken.
- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Dat probleem heb ik dus ook al 2 jaar. Dit jaar en vorig jaar is het expansievat lek gegaan op de naad, waarschijnlijk ook door de te warme koelvloeistof. Het jaar daarvoor heeft de auto een aantal dagen bij de dealer gelogeerd vanwege verdwijnende koelvloeistof. Onder druk gezet, niets kunnen vinden.AlexV70 schreef:Hé, dit moet mij denken aan forumleden die koelvloestof kwijt zijn maar nergens een lekkage kunnen vinden.
Als de waterpomp van de standkachel draait, moet er dan iets te zien zijn in het expansievat? Daar zie je behalve een minieme schommeling van het niveau namelijk helemaal niets, terwijl 't ongeveer kolkt van de circulatie wanneer je de motor zelf start (en dus de waterpomp van de auto gebruikt). Je ziet dan wel dat de koelvloeistof schuimt, dus naar mijn bescheiden mening heeft 't dan gewoon gekookt.