NIJMEGEN - Hij is gek van oude wagens en onlangs kocht hij zijn droomauto: een Volvo uit 1979. Kanariegeel. "Keken best veel mensen naar", vertelt Jasper Lesuis. En dat bracht de 21-jarige student Economie en Management aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) op een idee.
Waarom zou hij ondernemers niet de mogelijkheid bieden om te adverteren via zijn auto.
"Ik ben best commercieel ingesteld", zegt hij van zichzelf. Dus verdeelde hij zijn Volvo in 250 vakjes waar adverteerders sinds eind vorig jaar hun boodschap à 75 euro in kwijt kunnen.
Nu is Jasper Lesuis niet alleen gek van oude auto's, maar ook van autorijden, dus dat treft. Want de jonge ondernemer belooft adverteerders dat hij elke dag een uurtje gaat rondtoeren in Nijmegen en in Arnhem. Wil een ondernemer dat hij vijf rondjes over het Keizer Karelplein toert? Jasper doet het.
Adverteerders kunnen precies volgen waar de rijdende reclamezuil op dat moment is. Of waar Jasper met zijn Volvo die dag heeft gereden. Elke rit is te volgen via zijn website, met dank aan het gps-systeem.
Inmiddels zijn tien vakjes op zijn auto gevuld met advertentiestickers, en er moeten er nog een hoop bij. Een uur rondrijden in een dertig jaar oude benzineslurper kost een paar centen.
"Ik ben daarom ook een transportservice begonnen. Een bank ophalen, facturen op een adres afgeven – dat doe ik ook. Tegen een kleine vergoeding, want het belangrijkste is dat ik rijd en dat ik de benzinekosten eruit haal", aldus de jonge ondernemer. Met zijn onderneming ondersteunt hij ook het goede doel. Tien procent van elke advertentie, 7,.50 euro, gaat onder meer naar stichting Guhar die zich inzet voor onderwijsverbeteringen in Nepal. "Mijn zus heeft daar in een schooltje gewerkt."
Meer informatie staat op: www.kanariegeeladverteren.nl