Te breed voor de wasstraat?

De eerste generatie XC60
cvonken
2nd Gear member

Beste XC60-liefhebbers,

Ik ben een groot voorstander van het zelf wassen van m'n auto. Lekker met water kliederen, hard poetsen, een babbeltje met de buurman of een voorbijganger en je hebt echt eer van je werk achteraf.

Aangezien m'n hagelwitte XC60 net anderhalve week oud is en het morgen 'aan-m'n-ouders-laten-zien-dag' is, dan wil je niet aankomen met een vieze en sterk bepekelde auto.
Maar met dit weer (regen/koud) zag ik het geschetste beeld van hierboven geen werkelijkheid worden en dus reeds ik naar de wasstraat (Texaco / garage 't Centrum in Eethen).
Met nog 1 auto voor me, viel mijn oog toevallig op een bord waarop stond: "maximale breedte: 1.85m."
Ik pakte snel het instructie-boekje erbij en zag dat de XC60 1891 mm. breed is. Met spiegels zelfs 2120 mm. :shock:

Dat durfte ik niet aan, en heb de auto in de 'R' gezet. Men stelt zich sowieso niet aansprakelijkheid voor schade.

Heeft een van jullie wel eens getwijfeld voor de wasstraat of hier angstige momenten meegemaakt?
Kent iemand een wasstraat in de omgeving Waalwijk waar de XC60 wel veilig doorheen kan? (just in case...)

Groeten,

Cyril
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Afmetingen van wasstraten verschillen kennelijk?
Ik kan met onze Vivaro gewoon in de BP wasstraat.
Met de Volvo heb ik nog nooit twijfels gehad.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Beste Cyril, staat die wasstraat soms bij een Suzuki-garage? Dan kan ik mij dat voorstellen dat er niet zoveel ruimte is.
Maar anders weet ik niet beter dat je met ongeveer alle auto's in Nederland door de gemiddelde wasstraat kunt rijden.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
cvonken
2nd Gear member

Msuidgeest schreef:Beste Cyril, staat die wasstraat soms bij een Suzuki-garage? Dan kan ik mij dat voorstellen dat er niet zoveel ruimte is.
De wasstraat staat bij een Peugeot dealer / Texaco pompstation.
Toen ik mijn geld terug vroeg/kreeg, keek de baliemedewerker heel verbaast op en zei "wat voor auto heeft u dan wel?".
Maar goed, meten is weten...
Sander_S40
2nd Gear member

Waarom duw je je hagelnieuwe XC60 door een pompstation wasstraat? Als je dan toch voor een wasstraat kiest, wat ik me met dit weer prima kan voorstellen overigens, ga dan naar een "professionele" wasstraat waar ze je lak nog een beetje heel houden.
Volvo 440 1.9TD, rood, bj '95
Volvo S40 2.0D Kinetic, Saphire black, MY05, High Performance Audio.
cvonken
2nd Gear member

Sander_S40 schreef:Waarom duw je je hagelnieuwe XC60 door een pompstation wasstraat? Als je dan toch voor een wasstraat kiest, wat ik me met dit weer prima kan voorstellen overigens, ga dan naar een "professionele" wasstraat waar ze je lak nog een beetje heel houden.
Kijk, daar kan ik wel wat advies gebruiken. Geen idee dat er ook "professionele" wasstraten bestonden.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? (naast het feit dat ze je lak heel houden)
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Ik vind het 1 tot 2 keer per jaar leuk om zelf mijn auto te wassen maar verder gaat hij de wasstraat in.

Bij ons zit er 1 waar ze eerst met de hogedruk je auto helemaal afspuiten, de moeilijke plekken met een spons doen, halverwege staat er een jongen die deuren even opendoet om de randen aan de binnenkant schoon te maken.

En hier ook geen probleem wat betreft de breedte.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
cvonken
2nd Gear member

@JeroenXC60: wat zijn grofweg de kosten voor zo'n wasstraat?
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Het duurste programma is 13,50.
Dat is incl velgen reinigen, onderkant, wax enz,enz.
Dit programma gebruik ik 's winters vooral om overal de pekel te verwijderen.
Zomers meestal een eenvoudiger programma van 10 euro.

Mijn zomervelgen doe ikzelf 1 x per week.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Hier ga ik altijd:
http://www.vosje-etten.nl

FF de A58 af bij de Renault dealer, bij Keukenmaxx sla je die straat in een paar 100 meter verder kun je ze vinden.

Seepie
Starter

Die wastraat Texaco/Eethen die ken ik en daar ging ik gewoon met m'n XC90 in en die paste goed.
dickmans
2nd Gear member

Ook ik heb nog geen problemen gehad met de breedte van de xc60 in diverse wasstraten, alleen voor jou geen oplossing , want ik zit in Flevoland.
Hoewel een ritje met de xc..................
V70 D3 manual Limited Edition 2012 , Luxury Line, zilverkleurige dakrail, Afneembare trekhaak, Caspian Blue, Saga voor de zomer, Balder voor de winter.

XC60 2.4D DRIVe 175Pk 195pk Polestar, FWD Momentum
styling pack, 19"; Achilles
(zomer), 17";Segin (winter)
verwarmde voorstoelen, privacy glas, proffesional line, audio line, afn trekhaak, rear seat entertainment, Cosmic White,
cvonken
2nd Gear member

Seepie schreef:Die wastraat Texaco/Eethen die ken ik en daar ging ik gewoon met m'n XC90 in en die paste goed.
De breedte van de XC90 is 1898mm, dat is dus 7mm breder dan de XC60.
Zou dus moeten lukken, maar dan moet ik 'm wel heel precies in het midden zetten (en de spiegels inklappen!?). :?

Als het even kan doe ik het toch maar met de hand.
Rob M
5th Gear member

cvonken schreef:Kijk, daar kan ik wel wat advies gebruiken. Geen idee dat er ook "professionele" wasstraten bestonden.
Het grote verschil in wasstraten zit hem in de borstels en hoe zij bewegen.

Ikzelf ga alleen door een wasstraat met een lopende band, dan draaien de borstels dezelfde kant op, ipv de wasstraat waar je auto stilstaat en de borstel heen en weer beweegt.
Verder heeft een 'katoenen' borstel de voorkeur.
Je woont waarschijnlijk te ver weg, maar 'Gelling' in Groningen en 'The Wash' in Enschede zijn erg goed!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Sander_S40
2nd Gear member

Ik ga altijd naar Macarwash in Ede. Duurste programma is ook iets van 13 euro. In dit forum is overigens genoeg te vinden over wasstraten, de vóórs en de tegens. Het heeft de voorkeur om met de hand te wassen maar met dit weer doe je dat natuurlijk niet zo snel. Ook de pekel van de onderkant van je auto verwijderen gaat met de hand niet echt makkelijk. Ook bij jou in de buurt zit ongetwijfeld een carwash. Even Googlen...
Volvo 440 1.9TD, rood, bj '95
Volvo S40 2.0D Kinetic, Saphire black, MY05, High Performance Audio.
DavidV50BE
1st Gear member

heb je al eens je boekje volledig gelezen, normaalgezien staat er dat het een te raden is om nie naar de Car Wash (wasstraat) te gaan de eerste 12 maanden na aankoop van het voertuig omdat de lak niet volledig is verhard en het ongeveer een 12 maanden duurd eer die volledig droog kan zijn..
VOLVO V50 1.6D BJ.2006 TOP LINE + RTI + Chiptuning
drowel
5th Gear member

Verschil is vooral dat oude wasstraten echt borstels gebruikten, en tegenwoordig (bij moderne) gebruiken ze een soort lappen (geen idee welk materiaal) daardoor is de kans op schade aan de lak minimaal tot nul.
Hier in Raalte bij het Texaco tankstation nooit problemen gehad. Vandaag nog beide auto's erdoor gereden... geloof dat de maximale breedte wel groter is, maar dat weet ik niet zeker.
diesel01
Geartronic member

Ik rol ! schreef:
cvonken schreef:Kijk, daar kan ik wel wat advies gebruiken. Geen idee dat er ook "professionele" wasstraten bestonden.
Het grote verschil in wasstraten zit hem in de borstels en hoe zij bewegen.

Ikzelf ga alleen door een wasstraat met een lopende band, dan draaien de borstels dezelfde kant op, ipv de wasstraat waar je auto stilstaat en de borstel heen en weer beweegt.
Verder heeft een 'katoenen' borstel de voorkeur.
Je woont waarschijnlijk te ver weg, maar 'Gelling' in Groningen en 'The Wash' in Enschede zijn erg goed!
Over 1.5 uur gaat Gelling mij verwelkomen na 3 weken de hoogste tijd incluis 2000km duitse autobahn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BlackSapphire
6th Gear member

Beetje off topic, tenzij het topic 'te breed' is...

Wanneer is iets te breed? Deze Belg doet niet te moeilijk ;)

te breed?
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
945i
8th Gear member

Had het gezien (mijn favoriete programma), geweldig hè.. :D
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”