Als ik het vulpistool in de tankopening doe op de - volgens mij - goede manier, en je knijpt de 'trekker' volledig in, dan slaat hij vrijwel meteen weer af, net alsof de tank vol zit, terwijl hij gewoon leeg is. Heel soms doet hij het wel goed, maar meestal niet.
Enige oplossing die ik tot nog toe gevonden heb is de 'trekker' maar half inknijpen, dan blijft hij wel gewoon doorlopen...maar ja, het duurt dan ook 5 minuten voor mijn tank een keer vol is. Mateloos irritant in ieder geval.
Doe ik iets fout of is er iets kapot? Heeft iemand tips om dit irritante probleem te verhelpen?
Pomp slaat af tijdens tanken
- Franswa
- 5th Gear member
Ik heb dat met mijn V50 ook, het verschilt echter van pomp tot pomp. Dus aan de druk.
Als er gelijktijdig iemand aan de andere kant van de pomp ook tankt gaat het meestal wel goed.
Als er gelijktijdig iemand aan de andere kant van de pomp ook tankt gaat het meestal wel goed.
V40 T3R Polar + Sport GT
- liquid_force
- 6th Gear member
komt dit voor bij alle tankstations of alleen bij 1? Het gebeurt mij namelijk standaard bij 1 van de tankstations hier in de buurt, en ben erachter dat het komt dat er teveel 'afval-gassen' vrijkomen ... waarschijnlijk is hij te strikt afgesteld ... heb de eigenaar al geinformeerd maar hij heeft geen zin om een her-keuring te doen, kost teveel ...
-
- 2nd Gear member
Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken tussen de verschillende pompstations.
Het probleem doet zich iniedergeval bij meerdere tankstations voor.
Het zou inderdaad iets met de ontluchting kunnen zijn.
Het probleem doet zich iniedergeval bij meerdere tankstations voor.
Het zou inderdaad iets met de ontluchting kunnen zijn.
V40 cross country Summum T4 powershift
C30 2007 2.0 Summum Leder Xenon High Performance Sound Bodykit Heico dubbele uitlaat
17 inch Zaurak (zomer) 16 inch Enzo H (winter)
C30 2007 2.0 Summum Leder Xenon High Performance Sound Bodykit Heico dubbele uitlaat
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Met mijn vorige auto (S90 1999) had ik het nooit, maar sinds ik dit jaar met een XC70 rijd, heb ik dit ook vaak.
Meestal tank ik bij hetzelfde tankstation, maar afgelopen jaar in Duitsland had ik het ook. En met mijn vorige auto tankte ik altijd bij diezelfde tankstations.
Ik moet altijd inschatten hoeveel ik moet tanken om niet te weinig benzine in de tank te krijgen. Volgens mij kan het wel eens liggen aan de kleinere tankopening t.o.v. oudere modellen. Een andere optie is dat de vorm van de tank meer schuim veroorzaakt tijdens het tanken, want dat heb ik ook regelmatig gezien.
Meestal tank ik bij hetzelfde tankstation, maar afgelopen jaar in Duitsland had ik het ook. En met mijn vorige auto tankte ik altijd bij diezelfde tankstations.
Ik moet altijd inschatten hoeveel ik moet tanken om niet te weinig benzine in de tank te krijgen. Volgens mij kan het wel eens liggen aan de kleinere tankopening t.o.v. oudere modellen. Een andere optie is dat de vorm van de tank meer schuim veroorzaakt tijdens het tanken, want dat heb ik ook regelmatig gezien.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Ik heb 1x een probleem gehad waarbij het vulpistool de boel dichtkneep toen de tank iets meer dan halfvol was. De tankbediende wou het vulpistool al terughangen, maar ik wees hem erop dat de tank bijna leeg was en er dus minstens 45 liter in zou moeten gaan, terwijl het pistool al "afklikte" na 30 liter. Darm weer erin en verder kunnen tanken, maar toen kwam er onderaan de auto wat diesel in een fijn straaltje uitgelopen. De tankbediende zei dat dat waarschijnlijk kwam door een foutje in de ontluchting van de tank (brandstof in de ontluchting?)
Tot nu toe op 2.5 jaar tijd maar 1x voorgehad, maar misschien zit het probleem bij jou dus in de ontluchting die niet goed werkt?
Tot nu toe op 2.5 jaar tijd maar 1x voorgehad, maar misschien zit het probleem bij jou dus in de ontluchting die niet goed werkt?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Paul
- Geartronic member
Heb het hier bij mijn Shell in Amstelveen ook bij pomp 5 andere pompen werkt het gewoon!
Maar komt me dus bekend voor, ligt aan gassen/luchtdruk.
Maar komt me dus bekend voor, ligt aan gassen/luchtdruk.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 3rd Gear member
Ik had dat ook bij mijn Opeltje, oplossing is het vulpistool een heel klein stukje terugtrekken. Ik denk ook dat het komt door de ontluchting oid. Ik heb net met de C30 getankt en daar deed ie het goed bij.

- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Het afslaan van de pomp heeft niets met de tankontluchting van de auto maken.
De werking van een vulpistool is als volgt:
De 'loop' van een vulpistool is niet een simpele buis. Het zijn eigenlijk twee buizen op elkaar, een grote en een kleine. De benzine die uit de grote buis spuit, brengt ook de lucht in de omgeving in beweging. Daardoor wordt lucht meegezogen, onder andere uit het kleine buisje. Als de benzinetank vol raakt, blijft er minder bewegingsruimte over voor de lucht. De luchtstroming wordt dan ook minder. De lucht in het kleine buisje stokt daardoor. In het kleine buisje zit een sensor, die dat registreert. Dat zorgt er vervolgens voor dat de brandstofpomp stopt.'
Helaas werkt dit systeem niet altijd goed. Als je bijv. een auto hebt waarbij de vulopening van de tank een 'scherpe' bocht maakt stroomt de benzine daardoor niet snel genoeg naar binnen. Het vulpistool registreert dat en ...........de pomp slaat al meteen af nadat je begonnen bent met tanken.
Bij de oude Rover die ik nog heb helpt het als ik het pistool op zijn kop in de vulopening stop maar handig is anders natuurlijk. Een andere manier is om het vulpistool iets terug te trekken en dan te tanken.
Overigens is het, zoals anderen ook al aangeven, niet bij alle tankstations een probleem.
Rob
De werking van een vulpistool is als volgt:
De 'loop' van een vulpistool is niet een simpele buis. Het zijn eigenlijk twee buizen op elkaar, een grote en een kleine. De benzine die uit de grote buis spuit, brengt ook de lucht in de omgeving in beweging. Daardoor wordt lucht meegezogen, onder andere uit het kleine buisje. Als de benzinetank vol raakt, blijft er minder bewegingsruimte over voor de lucht. De luchtstroming wordt dan ook minder. De lucht in het kleine buisje stokt daardoor. In het kleine buisje zit een sensor, die dat registreert. Dat zorgt er vervolgens voor dat de brandstofpomp stopt.'
Helaas werkt dit systeem niet altijd goed. Als je bijv. een auto hebt waarbij de vulopening van de tank een 'scherpe' bocht maakt stroomt de benzine daardoor niet snel genoeg naar binnen. Het vulpistool registreert dat en ...........de pomp slaat al meteen af nadat je begonnen bent met tanken.
Bij de oude Rover die ik nog heb helpt het als ik het pistool op zijn kop in de vulopening stop maar handig is anders natuurlijk. Een andere manier is om het vulpistool iets terug te trekken en dan te tanken.
Overigens is het, zoals anderen ook al aangeven, niet bij alle tankstations een probleem.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 8th Gear member
Goh, dat heb ik ook al eens vaker gelezen...
We kunnen allemaal knippen en plakken, wel zo netjes er even bij te vermelden wie of wat de bron is...
We kunnen allemaal knippen en plakken, wel zo netjes er even bij te vermelden wie of wat de bron is...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Paul
- Geartronic member
Ah okey, dacht dus dat het met lucht te maken had, zei de meneer van Shell toen ik weer klaagde 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Beste 945i helemaal begrijpen doe ik je opmerking niet. Indien ik een bron heb vermeld ik die ook.945i schreef:Goh, dat heb ik ook al eens vaker gelezen...
Ik heb een ontstellende hoeveelheid bestanden op technisch gebied in de ruimste zin van het woord in een archief op mijn PC staan. Daar zitten oude en minder oude bij.
Soms is de bron niet meer relevant of te achterhalen omdat de info die ik gebruik is samengesteld uit relevante delen van andere bronnen. Soms herschrijf ik ze zodanig dat ze zijn toegesneden op het specifieke onderwerp waarbij ik ze wil gebruiken.
De oorspronkelijke bronnen schoon ik bij tijd en wijlen op zodat het voor mij overzichtelijk blijft.
M.a.w. ik gebruik de kennis zoals die tot me gekomen is. Of moet ik alle schoolboeken waar ik kennis uit heb vergaard ook vermelden.
Indien ik letterlijk een document of deel er van overneem en hier plaats vermeld ik de bron of ik geef, in geval van, een link naar de betreffende website.
Mijn verzoek is in het vervolg iets terughoudender te zijn met beschuldigingen van plagiaat te uiten !
Tenzij "Goh, dat heb ik al eens vaker gelezen' voor jouw als bewijslast geldt.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 8th Gear member
Tja, een groot deel van je tekst komt uit de koker van een Rotterdamse pomphouder.. maar ik geef toe, je hebt er een eigen sausje overheen gedaan. 
Terug on-topic.

Terug on-topic.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
- paulh
- 4th Gear member
Dank voor de uitleg Rob. Ik heb dit probleem vrijwel standaard met mijn peugeot (of in elk geval totdat mijn vriendin erin rijdt - nu heeft zij het probleem). Ik ken het ook als een bekend probleem bij de peugeot 206, maar het heeft dan zeker met de 'hoek' van de vulbuis te maken, niet met de ontluchting (dat dacht ik ook). Weinig aan te doen dus . . . beetje rommelen met het vulpistool, meer niet (en geduld hebben ...)
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
-
- 2nd Gear member
Heel erg bedankt voor jullie reactie allemaal.
Echter een echte oplossing voor dit probleem is er kennelijk niet.
Binnenkort moet mijn auto voor een beurt en ik zal dit probleem voorleggen bij de volvo dealer ben benieuwd wat hun er over zeggen. Als ik meer weet zal ik het hier vermelden. Tot die tijd een beetje aanrommelen met tanken en vooral veel geduld hebben...
Echter een echte oplossing voor dit probleem is er kennelijk niet.
Binnenkort moet mijn auto voor een beurt en ik zal dit probleem voorleggen bij de volvo dealer ben benieuwd wat hun er over zeggen. Als ik meer weet zal ik het hier vermelden. Tot die tijd een beetje aanrommelen met tanken en vooral veel geduld hebben...
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
als het echt aan de hoek van de vulbuis zou liggen zouden toch alle c30 rijders het moeten hebben?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
Ja inderdaad frederik en dan is het toch ook raar dat het per tankstation verschillend is als het aan de vulbuis zou liggen? Ik heb er namelijk niet altijd last van en bovendien lijkt het alsof ik er tegenwoordig meer last van heb.
-
- 3rd Gear member
Strikt genomen heb je gelijk, maar het heeft dus wel degelijk te maken met de ruimte die te krap is om de brandstof snel genoeg naar binnen te krijgen. Dat leken dat dan voor het gemak onder het kopje ontluchting schuiven is technisch gesproken niet correct, maar het effect is hetzelfde.gsx750r schreef:Het afslaan van de pomp heeft niets met de tankontluchting van de auto maken.
[knip]
Daardoor wordt lucht meegezogen, onder andere uit het kleine buisje. Als de benzinetank vol raakt, blijft er minder bewegingsruimte over voor de lucht. De luchtstroming wordt dan ook minder. De lucht in het kleine buisje stokt daardoor. In het kleine buisje zit een sensor, die dat registreert. Dat zorgt er vervolgens voor dat de brandstofpomp stopt.'
Maar goed, voor we in een semantische discussie vervallen...het is iig wel fijn om te weten wat precies de oorzaak is.

- arnoud
- 8th Gear member
Ik heb dit probleem ook bij het tanken bij 'nieuwe' Shell stations. Bij de nieuwere stations met de hoger opgehangen spuiten in een zwarte kunststof houder heb ik dit probleem erg vaak.
Bijzonder irritant inderdaad.
Ik zat er aan te denken om het bij de dealer te melden of er iets aan te doen was, maar zal wel niks aan te doen zijn...
Bijzonder irritant inderdaad.
Ik zat er aan te denken om het bij de dealer te melden of er iets aan te doen was, maar zal wel niks aan te doen zijn...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green