Ik heb afgelopen weekend eea uitgeprobeerd met de keyless drive. De auto gaat braaf voor me open als ik aan kom en de deur open probeer te doen. Dat doet ie - zoals het hoort - alleen als ik de sleutel bij me heb.
Alleen dacht ik dat ie ook de boel automagisch af zou sluiten als ik de auto weer verlaat met de sleutel in mijn zak.
Volgens mij heeft ie dat één keer gedaan, want toen ik iemand de deur liet opendoen, was ie dicht. Maar daarna heeft ie het niet meer gedaan.
In het 'instellingen van de auto' menu is een stukje over keyless entry (gaat alleen over het openen) en een ander submenu over automatisch afsluiten (is de carjack beveiliging), maar niets over het afsluiten bij het verlaten.
Is het de bedoeling dat ie dat doet? En zo ja, waarom doet ie het bij mij niet meer? Ik kan geen instelling vinden, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Keyless drive is geen keyless exit?
-
- 3rd Gear member

- chris_zweden
- 3rd Gear member
doet de mijne ook niet, erger is dat alle deuren gesloten moeten zijn voordat de auto op slot kan. ik druk vaak op het knopje van een handvat.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik heb dat speeltje niet in mijn auto maar kan me voorstellen dat zowel openen als sluiten alleen gebeurt als je dat wilt.
Om de deur te openen moet je fysiek de deuropener aanraken (zowel binnen als buiten).
Om de deur te sluiten moet je die bewust dichtdoen en een knopje aanraken om het op slot te doen.
Lijkt me uit oogpunt van veiligheid wel zo goed.
Om de deur te openen moet je fysiek de deuropener aanraken (zowel binnen als buiten).
Om de deur te sluiten moet je die bewust dichtdoen en een knopje aanraken om het op slot te doen.
Lijkt me uit oogpunt van veiligheid wel zo goed.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
zonder dat rubber knopje in je portiergreep even aan te raken (in te drukken) zal hij idd niet afsluiten
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
Jammer, ik dacht dat ik zo kon weglopen. Leek me wel zo logisch. Hij weet ook wanneer er iemand op de stoel zit (stoelsensor) dus waarom niet automagisch op slot. Maar goed...weer eens teveel van de techniek verwacht. Dat krijg je als ICTer... 
Het is overigens niet helemaal duidelijk in de handleiding. Er staat niet met zoveel woorden in dat ie vanzelf afsluit, maar er staat wél in de inleiding van dat hoofdstuk dat ie kan openen, starten en afsluiten zonder de sleutel te gebruiken. Vervolgens kun je dus niets vinden dat ie zelf sluit. Dat knopje had ik gevonden, maar dan staat in die paragraaf dat je met dat knopje de auto kunt afsluiten als je met de transpondersleutel binnen bereik van de antennes bent. Aangezien dat er zo specifiek stond, nam ik dus aan dat ie automagisch afsluit als je uit bereik van de antennes komt. Maar goed, ik lees te goed denk ik...

Het is overigens niet helemaal duidelijk in de handleiding. Er staat niet met zoveel woorden in dat ie vanzelf afsluit, maar er staat wél in de inleiding van dat hoofdstuk dat ie kan openen, starten en afsluiten zonder de sleutel te gebruiken. Vervolgens kun je dus niets vinden dat ie zelf sluit. Dat knopje had ik gevonden, maar dan staat in die paragraaf dat je met dat knopje de auto kunt afsluiten als je met de transpondersleutel binnen bereik van de antennes bent. Aangezien dat er zo specifiek stond, nam ik dus aan dat ie automagisch afsluit als je uit bereik van de antennes komt. Maar goed, ik lees te goed denk ik...

- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Bij de Renault Laguna van een vader van een vriend van mij sluiten ze wel automatisch als diegene met de sleutel wegloopt. Dus misschien komt Volvo er ook wel mee in de toekomst.
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Lijkt me niet echt veilig als ze zelf zouden sluiten. Wat als er nog iemand in de auto zit? Hij gaat niet meer open van binnenuit hoor.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
Rica stage2
Rica stage2
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
controleren of hij nu echt op slot zit kun je daardoor niet, elke keer als je er heen loopt gaat (staat?) hij immers los.rsnhakan schreef:Bij de Renault Laguna van een vader van een vriend van mij sluiten ze wel automatisch als diegene met de sleutel wegloopt.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Geen idee. Maar hij zei dat z'n vader de sleutel altijd bij zich in zijn jas heeft. Hij zei dat de deuren op slot gingen wanneer hij met z'n sleutel in z'n zak wegliep.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat kun je aannemen (bloedlink) of gewoon controleren, Fransen en electronica hebben geen hele beste naam
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
Als de auto op slot gaat omdat de sleutel buiten bereik van de auto komt, knipperen de lichten. Dan weet je dat de auto op slot is.Dat kun je aannemen (bloedlink) of gewoon controleren
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
je weet dan helemaal niets, je neemt aan..
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
Dat klopt. Dat is hetzelfde bij Volvo. Als je de vergrendelingsactie doet, of op het knopje op een portier drukken of met de afstandsbediening, dan hoor je bewegingen in de portieren en zie de pinnetjes in de portieren zakken. Dan kun je aannemen dat de azuto op slot zit. Als je wilt controleren of dat zo is, dan gaat de deur open. Je komt dus ook bij Volvo niet verder dan aannemen dat de auto op slot is.je weet dan helemaal niets, je neemt aan..
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
De verschillen tussen een Renault en een Volvo zelf zeker nog nooit uitgeprobeerd? bij een Renault doe je niets dus zie/hoor je ook niets, bij Volvo moet je wel wat doen, je hoort dus wat en je ziet wat.
-
- 3rd Gear member
Uit het instructieboekje van een Renault Laguna:
Vergrendelen van de auto
Er zijn drie manieren om de auto te vergrendelen:
door weg te lopen, met behulp van de
knop 5, met behulp van de RENAULT card.
Vergrendelen door weglopen
Loop met de RENAULT card bij u, als de
portieren en de bagageruimte dicht zijn, weg
van de auto: deze vergrendelt automatisch
zodra u uit de zone 1 bent.
N.B.: de afstand waarop de auto vergrendeld
wordt, hangt af van de omgeving.
Het vergrendelen ziet u aan het twee keer
oplichten van de knipperlichten en hoort u
aan een piep.
Deze piep kan gewijzigd of verwijderd
worden. Raadpleeg een merkdealer.
Als een portier of de bagageruimte open of
niet goed gesloten is, of als een card aanwezig
is in het interieur (of in de kaartlezer),
vindt geen vergrendeling plaats. In dit geval
is er geen geluidssignaal en knipperen
de knipperlichten niet.
En ja ik heb gezien hoe het werkt. Mijn vader heeft een Renault Laguna. Je ziet en hoort dat hij op slot gaat. Of, om precies te zijn, je hoort en ziet dat er wat gebeurt, waaruit je kunt afleiden, net als bij een Volvo, dat de auto op slot is.
Vergrendelen van de auto
Er zijn drie manieren om de auto te vergrendelen:
door weg te lopen, met behulp van de
knop 5, met behulp van de RENAULT card.
Vergrendelen door weglopen
Loop met de RENAULT card bij u, als de
portieren en de bagageruimte dicht zijn, weg
van de auto: deze vergrendelt automatisch
zodra u uit de zone 1 bent.
N.B.: de afstand waarop de auto vergrendeld
wordt, hangt af van de omgeving.
Het vergrendelen ziet u aan het twee keer
oplichten van de knipperlichten en hoort u
aan een piep.
Deze piep kan gewijzigd of verwijderd
worden. Raadpleeg een merkdealer.
Als een portier of de bagageruimte open of
niet goed gesloten is, of als een card aanwezig
is in het interieur (of in de kaartlezer),
vindt geen vergrendeling plaats. In dit geval
is er geen geluidssignaal en knipperen
de knipperlichten niet.
En ja ik heb gezien hoe het werkt. Mijn vader heeft een Renault Laguna. Je ziet en hoort dat hij op slot gaat. Of, om precies te zijn, je hoort en ziet dat er wat gebeurt, waaruit je kunt afleiden, net als bij een Volvo, dat de auto op slot is.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Gelukkig maar, mijn ervaring was alleen net iets anders met een Megane.
Ik verwacht ook niet dat Volvo het keyless drive zonder die ene druk op het knopje gaat maken.
Ik verwacht ook niet dat Volvo het keyless drive zonder die ene druk op het knopje gaat maken.
- Poolrev
- 5th Gear member
Een Volvo (en de meeste andere auto's ook trouwens) sluit zichzelf wel automatisch af wanneer na het ontgrendelen er ong. 2 minuten geen deuren of achterklep wordt geopend. Maar dat wist je al wel neem ik aan
.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
wat met dit onderwerp dan weer weinig te maken heeft
Volvo for life
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik vind dat keyless gedoe prachtig maar wil graag nog zelf besluiten dat ik mijn auto op slot doe. Dan weet ik zeker dat hij dicht is.
En wat ze keyless zouden moeten maken is het openen van de achterklep.
Als ik met m;n handen vol boodschappen bij de auto kom moet hij z'n grote bek opendoen zodat ik alles zo naar binnen kan schuiven en niet eerst dingen op straat moet zetten om op een knopje te drukken.
En wat ze keyless zouden moeten maken is het openen van de achterklep.
Als ik met m;n handen vol boodschappen bij de auto kom moet hij z'n grote bek opendoen zodat ik alles zo naar binnen kan schuiven en niet eerst dingen op straat moet zetten om op een knopje te drukken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70