Ik heb net een V50 gekocht, uit de lease.
Nu dacht ik een aankoopinspectie te doen, immers kan ik nu nog reclameren bij de verkoper.
Lijstje wat ze bekijken:
•Elektrische installatie: beoordeling op werking en conditie (verlichting, dynamo en accu)
•Carrosserie uitwendig visueel beoordelen op (overmatige) roestinwerking
•Controle op noodzakelijke productmodificaties van de fabriek (mocht er iets uitgevoerd worden, dan is dit gratis)
•Motor: beoordelen op overmatige slijtage, uitlaatgassenanalyse, koelsysteem (onder druk) visueel controleren op eventuele lekkage(s)
•Stuurinrichting en wielophanging: de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn (in het algemeen draai- en scharnierpunten) worden beoordeeld op overmatige slijtage
•De werking van de schokdempers wordt beoordeeld tijdens de proefrit
•Banden worden beoordeeld op: profieldiepte, uitwendige waarneembare beschadiging(en) en een afwijkend slijtagebeeld
•Koppeling en aandrijving worden beoordeeld op een goede werking en voorzover de constructie dit mogelijk maakt, de mate van slijtage
•Auto en af fabriek audio-/navigatie en alarmsysteem uitlezen op mogelijk aanwezige foutcodes
•Alarmsysteem / certificaat controleren op geldigheid
•Nationale Autopas controle
•Controle APK datum
De auto heeft net een nieuwe APK en krijgt zaterdag nieuwe banden.
Verder heb ik qua roest en verlichting alles gezien, en weet ik van de proefrit wat de schokdempers doen.
NAP en fabrieksupdates zullen kloppen met een ex-leaseauto.
Een professionele blik op de koppeling en aandrijving is wel handig, maar dat zal ook voor minder dan 95e kunnen lijkt mij.
Is het dan slim om dit te laten doen, of hebben jullie betere tips / adressen in de regio Amersfoort / midden NL
thanx!
Aankoopinspectie door de dealer zinvol?
- blue nautic
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 25.08.2007 - 15:06
- Locatie: omgeving arnhem
als het goed is dan is deze volvo in onderhoud geweest bij een volvo dealer . gewoon even naar een volvo dealer gaan en even na vraag doen aan dehand van het kenteken. succes.
v50 2.4***** black sapphire metallic-off black dala*****17"; phorbus.--04
v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
- Driven2Shine
- Forumsponsor
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
- Locatie: Huissen (naast Arnhem)
- Contacteer:
Ik zou een onafhankelijk bedrijf de keuring laten uitvoeren.
Ik heb toendertijd met deze club een afspraak gemaakt --> http://www.auto-kennis.nl
Het was mij de 80 euro inclusief btw meer dan waard.
Het mooie ervan was dat ze naar de dealer toerijden zodat deze altijd zicht heeft op de auto.
Ik heb toendertijd met deze club een afspraak gemaakt --> http://www.auto-kennis.nl
Het was mij de 80 euro inclusief btw meer dan waard.
Het mooie ervan was dat ze naar de dealer toerijden zodat deze altijd zicht heeft op de auto.
- Driven2Shine
- Forumsponsor
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
- Locatie: Huissen (naast Arnhem)
- Contacteer:
Edwin ze zijn gevestigd in Apeldoorn.
Die info stond voorheen wel op de site maar nu zie ik het ook niet meer terug.
Heb even de factuur erbij gezocht.
Auto-Kennis
Frederikslaan 17
7316DN
Apeldoorn
Telefoon: 06 26861968
Of dit nog 100% klopt durf ik niet te zeggen
Die info stond voorheen wel op de site maar nu zie ik het ook niet meer terug.
Heb even de factuur erbij gezocht.
Auto-Kennis
Frederikslaan 17
7316DN
Apeldoorn
Telefoon: 06 26861968
Of dit nog 100% klopt durf ik niet te zeggen
- Mr. Ed
- 4th Gear member
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 24.10.2008 - 09:55
- Locatie: Drenthe
Je kunt het ook bij TÜV proberen, keuring met Deutsche Gründlichheit. Zie ook mijn topic hierover. Ook in Apeldoorn trouwens (en in Hoogenveen)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
- Locatie: Utrecht
Dealer heeft wel voordelen. Ze kunnen wat meer historie opvragen en bijvoorbeeld ook checken of de auto voor alle terugroepacties is geweest. Ik vond het in elk geval een prettige ervaring voor een redelijk prijs. Ze zijn bij mij toch zeker een uur bezig geweest.
Zorg wel even dat je naar een andere dealer gaat dan waar hij in onderhoud is/was.
Zorg wel even dat je naar een andere dealer gaat dan waar hij in onderhoud is/was.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
- EdwinR
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16.01.2010 - 21:25
- Locatie: 52°9'NB 5°23'OL
vandaag de dealers gebeld die in het serviceboekje staan: Leeuwarden en Zaltbommel. Zeer behulpzaam, erg fijn.
Auto heeft alle beuren, updates en terugroepacties gehad. Verder normaal onderhoud, vorig jaar januari bij 120dkm veel preventief vernieuwd op verzoek van de leasemij: nieuw roetfilter, brandstoffilter dure beurt van 1500e.
Verder de remmen vóór bij 85dkm en achter bij 120dkm. Schijven zijn nog de eerste. Volgens de dealer is er dus rustig mee gereden. (blijkt ook: bijna geen steenslag, en de voorruit is nog van Volvo, dus geen vervanging door carglass oid. Per saldo dus normaal onderhoud wat eraan komt.
Na de beurt in januari 2009 met 120 dkm koop ik nu de auto met 137dkm, en heeft ie sinds september op de tasvelden gestaan. Kilometers zijn realistisch, en als er wordt teruggedraaid, is het geen 10 of 20dkm.
Van het lijstje dat de dealer doet streep ik dan al veel af:
•Elektrische installatie: beoordeling op werking en conditie (verlichting, dynamo en accu) laadstroom is goed, accu zijn de kosten niet.
•Carrosserie uitwendig visueel beoordelen op (overmatige) roestinwerking gedaan, geen roest
•Controle op noodzakelijke productmodificaties van de fabriek (mocht er iets uitgevoerd worden, dan is dit gratis) zijn gedaan, en anders bij de volgende beurt
•Motor: beoordelen op overmatige slijtage, uitlaatgassenanalyse, koelsysteem (onder druk) visueel controleren op eventuele lekkage(s)
•Stuurinrichting en wielophanging: de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn (in het algemeen draai- en scharnierpunten) worden beoordeeld op overmatige slijtage
•De werking van de schokdempers wordt beoordeeld tijdens de proefrit werking nmm goed, maar laat een ander dat ook nog eens zeggen..
•Banden worden beoordeeld op: profieldiepte, uitwendige waarneembare beschadiging(en) en een afwijkend slijtagebeeld vanaf zaterdag nieuwe banden.
•Koppeling en aandrijving worden beoordeeld op een goede werking en voorzover de constructie dit mogelijk maakt, de mate van slijtage
•Auto en af fabriek audio-/navigatie en alarmsysteem uitlezen op mogelijk aanwezige foutcodes navi en alarm zijn er niet, audio met de volgende beurt.
•Alarmsysteem / certificaat controleren op geldigheid heb ik niet
•Nationale Autopas controle kilometers kloppen
•Controle APK datum verse apk bij aflevering
Ik heb hier in Amersfoort nu wat adressen die ik onder de auto kan laten kijken voor de vetgedrukte restpunten. En zaterdag staat ie op een brug en wordt er ook gekeken.
Bij twijfel doe ik de TUV nog.
Auto heeft alle beuren, updates en terugroepacties gehad. Verder normaal onderhoud, vorig jaar januari bij 120dkm veel preventief vernieuwd op verzoek van de leasemij: nieuw roetfilter, brandstoffilter dure beurt van 1500e.
Verder de remmen vóór bij 85dkm en achter bij 120dkm. Schijven zijn nog de eerste. Volgens de dealer is er dus rustig mee gereden. (blijkt ook: bijna geen steenslag, en de voorruit is nog van Volvo, dus geen vervanging door carglass oid. Per saldo dus normaal onderhoud wat eraan komt.
Na de beurt in januari 2009 met 120 dkm koop ik nu de auto met 137dkm, en heeft ie sinds september op de tasvelden gestaan. Kilometers zijn realistisch, en als er wordt teruggedraaid, is het geen 10 of 20dkm.
Van het lijstje dat de dealer doet streep ik dan al veel af:
•Elektrische installatie: beoordeling op werking en conditie (verlichting, dynamo en accu) laadstroom is goed, accu zijn de kosten niet.
•Carrosserie uitwendig visueel beoordelen op (overmatige) roestinwerking gedaan, geen roest
•Controle op noodzakelijke productmodificaties van de fabriek (mocht er iets uitgevoerd worden, dan is dit gratis) zijn gedaan, en anders bij de volgende beurt
•Motor: beoordelen op overmatige slijtage, uitlaatgassenanalyse, koelsysteem (onder druk) visueel controleren op eventuele lekkage(s)
•Stuurinrichting en wielophanging: de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn (in het algemeen draai- en scharnierpunten) worden beoordeeld op overmatige slijtage
•De werking van de schokdempers wordt beoordeeld tijdens de proefrit werking nmm goed, maar laat een ander dat ook nog eens zeggen..
•Banden worden beoordeeld op: profieldiepte, uitwendige waarneembare beschadiging(en) en een afwijkend slijtagebeeld vanaf zaterdag nieuwe banden.
•Koppeling en aandrijving worden beoordeeld op een goede werking en voorzover de constructie dit mogelijk maakt, de mate van slijtage
•Auto en af fabriek audio-/navigatie en alarmsysteem uitlezen op mogelijk aanwezige foutcodes navi en alarm zijn er niet, audio met de volgende beurt.
•Alarmsysteem / certificaat controleren op geldigheid heb ik niet
•Nationale Autopas controle kilometers kloppen
•Controle APK datum verse apk bij aflevering
Ik heb hier in Amersfoort nu wat adressen die ik onder de auto kan laten kijken voor de vetgedrukte restpunten. En zaterdag staat ie op een brug en wordt er ook gekeken.
Bij twijfel doe ik de TUV nog.
Groeten van Edwin
Volvo V50 1.6D Kinetic Passion Red 2006
Volvo V50 1.6D Kinetic Passion Red 2006