zwak punt versnellingsbak?

Geproduceerd bij NedCar in Born
jerryx
2nd Gear member

Dag!

Mijn 460 wordt al wat ouder en op termijn wil ik een v40 aanschaffen.
Nu zie ik op MP relatief veel s40/v40' met een defect aan de versnellingsbak. Ook hier op het forum zie ik veel problemen met de versnellingsbak.

Is het bij een bepaald type s40/v40 dat de versnellingsbak het zwakkere deel is van de auto, of bij alle -?

Waar moet ik op letten bij een proefrit (mbt. de bak)?

Bvd. voor reacties!
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
Bart Giesen
5th Gear member

De oudere modellen hebben zowiezo een Renaultbak. Dat zegt al genoeg. Niet? Ow, nou Renault is troep, en die bakken eens te meer!

Heb er ook 1 versleten in mijn 97er S40. Echt rommel!
jerryx
2nd Gear member

Bart Giesen schreef:De oudere modellen hebben zowiezo een Renaultbak. Dat zegt al genoeg. Niet? Ow, nou Renault is troep, en die bakken eens te meer!

heb er ook 1 versleten in mijn 97er S40. Echt rommel!
dat renault onderdelen per definitie 'troep' zijn wil ik enigszins nuanceren.
in de 400 serie zit ook een motor en bak in van renault. Daar zijn verhoudingsgewijs minder problemem mee dan de s40/v40 classic.
Wat maakt de bak in een s40/v40 dan zoveel meer storingsgevoelig?
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
360Degreez
5th Gear member

Enkele jaren rondgetuft in een V40 1.9D met de Renault bak.

Probleem was bij deze dat de kunststof busjes in het schakelmechanisme telkens uitsleten. Bij vervanging schakelde hij weer superstrak en kon je er echt snel mee schakelen.
Ramon&Ramon
7th Gear member

De bak van een 440&460 is exact gelijk aan een oud model S&V40
Er is met die bakken niks mis,als er problemen zijn ligt dat meestal aan de berijder..
Bart Giesen
5th Gear member

Nou wil ik dat ook nuanceren; als je 'm b.v. in de 1ste of 3de versnelling hebt staan, kun je de pook nog alle kanten van de wereld op bewegen. Vind het echt een soepbak.

En ik ben toch altijd HEEL zuinig op me oude S40 geweest, maar een pigon-as die breekt?!... Heel bijzonder.
360Degreez
5th Gear member

Juist, dat bedoel ik. Nieuwe kunststof ringen and you're good to go.

Qua schakelen is het een prima bak, ik vond hem soepeler schakelen dan mijn huidige V50 waarbij de versnellingen veel te dicht bij elkaar zitten (1/reverse) en de bak veel te stug schakelt bij koud weer.
V401.8
3rd Gear member

Renault bakken (zels nieuwe) hebben ook vaak (jankende) bijgeluiden.

Meer mensen met deze ervaring?
Beire
1st Gear member

Heb ook problemen met de bak, soms echt niet in 1e te krijgen en je kan met de pook echt serieus over en weer "roeren". Die Nylon lagers zijn die busjes die in de pook zelf zitten vermoed ik. 4 stuks als ik juist ben?
Iemand een bestelnummer bij de hand?
360Degreez
5th Gear member

Ik niet meer, maar ze zitten aan het scharnierende stuk tussen de pook en de schakelstang zelf. Dus loodrecht onder de pook.

De eerste keer heb ik ze gewoon gedemonteerd, omgedraaid en weer vast gezet ;-)
Bart Giesen
5th Gear member

En die busjes waar iedereen het over heeft, doen echt nauwelijks wat.
Als je ze vervangt, blijf je een roerpot van een versnellingsbak houden.

Ja ze schakelen soepel (nadat je je arm uit je kom hebt gerukt, om van depook van de 4 naar de 5 wilt zetten, zo'n afstand moet je afleggen), maar daar houd het mee op.

-Ze janken
-Vergen veel afstelling (en dan doel ik niet op die busjes), omdat ze niet in de 1 / R willen
-Busjes, wie mijn inziens weinig doen, slijten ook snel
-Deze bakken zijn nagenoeg altijd nat van de olie

Nee, geen goed woord voor over. Echt rommel. Uiteraard een stukje 'wat vind je zelf fijn'. 360Degreez vind het b.v. niet fijn als de gangen te dicht bij elkaar zitten, ik prefereer dat juist wel.

Je moet er maar es in rijden.
lancer
6th Gear member

Neem je een 1.8i, die schakelt strakker, maar het 1.8i blok moet je ook willen. Persoonlijk heb ik er geen grote problemen mee gehad, maar ik heb ook anders gehoord.
Bert de Klein
1st Gear member

ik heb 9 jaar een s40 gehad uit 1996 en rij altijd korte stukken dus, veel schakelen ik heb nog nooit een probleem gehad met de verschellings bak,
het zwakste punt is de keering die lekte bij mij ook, volgens de dealer als die niet meer lekt dan dit laten zitten want als je er een nieuwe inzet kan het over drie maaanden weer het zelfde zijn, 9 jaar mee gereden. Ik denk dat het eraan ligt hoe er mee om wordt gegaan zeker de eerste jaren, er zijn mensen die ieder jaar er een verschellings bak kapot krijgen terwijl andere er nooit last van hebben, dit is mijn ervaring met een s40 uit 1996 ( fijne auto)
1989 volvo 440 dl
1994 volvo 440 gl
1998 volvo s40 1.8
nu 2006 volvo s40 ed II met nav 1.8
kreidler rmc 1977 + kreidler rmc 1995
rjg
1st Gear member

hallo Bart,
ik lees net jouw quote bij deze discussie en vraag mij af wat die pigon as voor geluid maakte bij jou? was daar ook sprake van een tik in de versnellingsbak? Mijn monteur zegt dat van de versnellingsbak van mijn s40 1,8i uit 97 de priston as kapot is is dit niet hetzelfde? er zit bij ons een tik in de versnellingsbak die is weg als je de koppeling indrukt de koppelingsset/groep is daarom dan ook vervangen helaas is de tik niet weg graag hoor ik wat jouw/jullie ervaringen zijn en wat er aan gedaan is destijds..advies van onze monteur is bak van de sloop halen en omwisselen groeten robbert
Bart Giesen schreef:Nou wil ik dat ook nuanceren; als je 'm b.v. in de 1ste of 3de versnelling hebt staan, kun je de pook nog alle kanten van de wereld op bewegen. Vind het echt een soepbak.

En ik ben toch altijd HEEL zuinig op me oude S40 geweest, maar een pigon-as die breekt?!... Heel bijzonder.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Wat is in hemels naam een pristonas?????????
Of een Pigonas??

De as die wel is breekt is de hoofdas in de bak waar de schakelgroepen op zitten.
Het veel voorkomende probleem is dat de moer van de vijfde versnelling los loopt,als je daar snel bij bent is het simpel te verhelpen dat probleem.
945i
8th Gear member

Prise-as heet dat ding...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
rjg
1st Gear member

aha een prise-as, dat is dus de boosdoener die tikt, is een andere bak van de sloop halen en erin zetten de oplossing? wat is het risico als je er mee door rijd de tik is niet hard maar je hoort hem wel in het ergste geval loopt de schakelbak toch vast en dan kun je toch alsnog een bak van de sloop halen? heeft iemand hier ervaring mee?
rjg
1st Gear member

dag ramon hoe weet je dat de moer van de 5e versnelling afloopt tikt ie dan ook?
Ramon&Ramon schreef:Wat is in hemels naam een pristonas?????????
Of een Pigonas??

De as die wel is breekt is de hoofdas in de bak waar de schakelgroepen op zitten.
Het veel voorkomende probleem is dat de moer van de vijfde versnelling los loopt,als je daar snel bij bent is het simpel te verhelpen dat probleem.
Bart Giesen
5th Gear member

rjg schreef:hallo Bart,
ik lees net jouw quote bij deze discussie en vraag mij af wat die pigon as voor geluid maakte bij jou? was daar ook sprake van een tik in de versnellingsbak? Mijn monteur zegt dat van de versnellingsbak van mijn s40 1,8i uit 97 de priston as kapot is is dit niet hetzelfde? er zit bij ons een tik in de versnellingsbak die is weg als je de koppeling indrukt de koppelingsset/groep is daarom dan ook vervangen helaas is de tik niet weg graag hoor ik wat jouw/jullie ervaringen zijn en wat er aan gedaan is destijds..advies van onze monteur is bak van de sloop halen en omwisselen groeten robbert
Bart Giesen schreef:Nou wil ik dat ook nuanceren; als je 'm b.v. in de 1ste of 3de versnelling hebt staan, kun je de pook nog alle kanten van de wereld op bewegen. Vind het echt een soepbak.

Ten eerste; Ramon heeft gelijk, weet ook niet hoe ik op Pigon-as ben gekomen. Prise-as was het volgens mij.

Dit is wat mijn waarneming was toen;

"Ik hoor een raar geluid onder de motorkap vandaan komen. Rondje rijden en het viel me op dat de auto begon te resoneren als ik gas gaf + miste ik vermogen.

-Achteruit doet niks
-3de, 4de en 5de versnelling doen niks

Als ik 'm in de in deze versnellingen zet, de koppeling laat opkomen hoor ik alleen lager (?) gieren, maar meer niet. Auto rijdt dan ook niet!
Als ik hem zonder de koppeling te gebruiken in de versnelling druk, glijdt die er zo in met een draaiende motor! (ik hoor wel heel kort tandjes poetsen)

De 1ste versnelling doet het wel, gepaard met de nodige herrie
De 2de versnelling schiet die, als je gaat acceleren uit.

Noot; de auto trilde al geruime tijd verschrikkelijk bij het optrekken en schakelde moeilijk.

Volvo S40, 1.8
1997 (fase 1)
MP3 bak volgens mij (achteruit naast de 1)
KM-Stand; 328dkm."

Ik had dus niet echt een continue tik / rammel ofzo in de versnellingsbak

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

P.s.; best koud in de wind / sneeuw

Oorzaak

Deze twee horen aan elkaar te zitten!

Afbeelding

Afbeelding

Gebroken;

Afbeelding

Gebroken;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Update:

De oude S/V40'ers kraken bij het koppelen;

Afbeelding

Afbeelding

Nu niet meer :D

Bak schoongemaakt. Tegen het blok een tool om de krukaskeering goed te plaatsen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De keering;

Afbeelding

Ankers;

Afbeelding

Drie van de 4 motorsteunen;

Afbeelding

Koppelingplaat & Drukgroep;

Afbeelding

Met druklager;

Afbeelding

Plaat gemonteerd;

Afbeelding

Drukgroep;

Afbeelding

Ook gemonteerd;

Afbeelding

Zo kwam die eraf;

Afbeelding

Zo ging die erop met een nieuwe askeering;

Afbeelding

Nieuw druklager;

Afbeelding
MDA
5th Gear member

Die renault bakken (M3P en M5P), daar is opzich weinig mis mee. Ja, het zijn roerbakken, en de 5de zit ver weg, maar daar kun je van houden of niet. Maar het is niet perse slecht.

Wat wel een bekend euvel is, is die moer van de 5de waar Ramon het over heeft (ervaringsdeskundige hier.... Nog dank Ramon voor de hulp!). De moer vande 5de loopt er af, met als gevolg eerst dat de 5de gaat janken, dan dat de 5de spontaan los laat (bak terug in neutraal), en later dat de assen gaan verschuiven waardoor je de andere versnellingen er niet meer in krijgt. En als je pech hebt (en ermee door rijdt) loopt uiteindelijk je hele bak in de soep.

Dat het echt een euvel is, is te merken aan het feit dat Renault een kit heeft uitgebracht om die moer te vervangen en beter vast te zetten (gevonden op een engels Volvo forum). Behalve dat ene euvel zijn er (volgens mijn beperkte kennis) geen echte problemen met de renault bakken.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”