Sneeuw en ijs
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Tjah uhmm het is geen S80 en de auto is niet voorzien van elektrische hoogstandjes die het rijden vermakkelijken. En waarom remmen als je ook kunt afremmen op de versnellingsbak. En als je remt gedoseerd doen en niet in 1x de rem intrappen. Want dan blokkeren ze uiteraard en als je dan ook nog eens gas gaat geven daarna, dan zorgt die achterwielaandrijving er wel voor dat je vooruit gaat.
Ik rij achterwielaandrijving al paar jaren, ik zou niet anders willen. Maar het is waar, als je een seconde je verstand er niet bij houdt zal je auto alle kanten op gaan. Maar dat maakt het juist leuk, het houdt je alert. Ik noem het gewoon echt autorijden. Dat neppe van tegenwoordig met die voorwielaangedreven auto's en al die elektrische snufjes is toch saai en debiel.
Eigenlijk is het absurd om hierover te klagen, verkoop de wagen zou ik zeggen. In Noord Zweden zijn ze heilig voor deze voertuigen. Amper elektronica, gaat dus niks kapot. En de oerdegelijkheid van de red blocks kan niks tegenop dat in combinatie met die achterwielaandrijving. Kunt het beschouwen als de perfecte auto ooit gemaakt. Niet in het verleden geevenaard en zal in de toekomst ook nooit meer geevenaard worden.
Ik rij achterwielaandrijving al paar jaren, ik zou niet anders willen. Maar het is waar, als je een seconde je verstand er niet bij houdt zal je auto alle kanten op gaan. Maar dat maakt het juist leuk, het houdt je alert. Ik noem het gewoon echt autorijden. Dat neppe van tegenwoordig met die voorwielaangedreven auto's en al die elektrische snufjes is toch saai en debiel.
Eigenlijk is het absurd om hierover te klagen, verkoop de wagen zou ik zeggen. In Noord Zweden zijn ze heilig voor deze voertuigen. Amper elektronica, gaat dus niks kapot. En de oerdegelijkheid van de red blocks kan niks tegenop dat in combinatie met die achterwielaandrijving. Kunt het beschouwen als de perfecte auto ooit gemaakt. Niet in het verleden geevenaard en zal in de toekomst ook nooit meer geevenaard worden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Oh wacht een automaat, tjah dan weet ik t niet. Een winterstand? In 1992 op een 940? misschien de automatische piloot inschakelen, weet niet of die erop zit.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 08.09.2008 - 16:01
Met ABS is nu ook geen pretje. De automaat duwt altijd, terwijl het ABS ervoor zorgt dat de wielen niet blokkeren. Met andere woorden, je rijdt vrolijk richting die muur of boom.
Staat tegenover dat het nu wel dikke pret is met achterwielaandrijving.
Staat tegenover dat het nu wel dikke pret is met achterwielaandrijving.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21416
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat zou ik maar NIET doen, in z'n vrij zetten. Zo heb je geen controle over je auto. En met een automaat in een 940 kun je altijd nog handmatig naar 3 of 2 (afhankelijk van de type automaat).945i schreef:Gewoon net voor de bocht in Neutraal zetten, niet of weinig remmen en dan de bocht door.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
TS heeft een probleem met een bochtje, welnu, om te voorkomen dat je rechtdoor gaat ondanks winterbanden, kan je het beste zorgen dat je geen "duwende" achterwielen hebt.
Door het ontbreken van een koppeling is dat de enige manier om op een ijzige ondergrond te blijven 'rollen'.
Vooral nu de sneeuwresten opvriezen, kan het idd. spekglad worden in bochtjes in woonwijken en gebieden waar niet gestrooid wordt.. (zoals hier
)
Door het ontbreken van een koppeling is dat de enige manier om op een ijzige ondergrond te blijven 'rollen'.
Vooral nu de sneeuwresten opvriezen, kan het idd. spekglad worden in bochtjes in woonwijken en gebieden waar niet gestrooid wordt.. (zoals hier

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Heb gelukkig en winterstand op de automaat van de 960 maar wist niet dat deze ook hielp bij afremmen. Die zorgt er toch alleen voor dat de eerste 2 versnellingen uitgeschakeld worden? Dat scheeld veel bij weg rijden van een besneeuwde oprit.
Achteruit is een ander probleem. Ik had mijn auto achter geparkeerd tegen het hek naar het weiland, Nu loopt dat een klein beetje naar beneden. Dus vanmorgen wilde ik achteruit weg rijden en bij de schuur keren. Dus niet! Zet hem in de achterui en het enige wat hij doet is de kont heen en weer bewegen. Vooruit wilde hij wel recht doen dus heb het hek open gedaan en op het weiland met een flinke drift de auto omgedraaid en zo in de winterstand naar boven kunnen rijden
Verder is het zeker veel pret met achterwiel aandrijving! Met bochten totaal geen moeite ook met de winterstand uitgeschakeld en ik doe het trouwens met zomerbanden. (nog nooit een auto met winterbanden gehad)
Achteruit is een ander probleem. Ik had mijn auto achter geparkeerd tegen het hek naar het weiland, Nu loopt dat een klein beetje naar beneden. Dus vanmorgen wilde ik achteruit weg rijden en bij de schuur keren. Dus niet! Zet hem in de achterui en het enige wat hij doet is de kont heen en weer bewegen. Vooruit wilde hij wel recht doen dus heb het hek open gedaan en op het weiland met een flinke drift de auto omgedraaid en zo in de winterstand naar boven kunnen rijden

Verder is het zeker veel pret met achterwiel aandrijving! Met bochten totaal geen moeite ook met de winterstand uitgeschakeld en ik doe het trouwens met zomerbanden. (nog nooit een auto met winterbanden gehad)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Schakelt de winterstand van de automaat ook niet electrisch een LSD (Limitid Slip Differential) in? Dat werkt alleen in z'n vooruit!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- martinuz
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.01.2010 - 17:25
- Locatie: Brussel
Zelfs een handbak kan met die sneeuw gezeur geven, heb al twee keer voor de laatste 200 meter naar huis sneeuwkettingen moeten omleggen omdat ik met geen mogelijkheid meer boven kwam op mijn zomerbandjes.
Wat daar wel lollig bij is dat ik al 3 jaar met diezelfde bandjes in Tsjechië, Oostenrijk en Italië de besneeuwde bergen ben opgereden, nooit kettingen nodig gehad. Verhuis naar Brussel, disco!
Wat daar wel lollig bij is dat ik al 3 jaar met diezelfde bandjes in Tsjechië, Oostenrijk en Italië de besneeuwde bergen ben opgereden, nooit kettingen nodig gehad. Verhuis naar Brussel, disco!