Problemen door subwoofer in kofferbak

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

Sinds enige tijd heb ik de subwoofer uit mijn oude auto in mijn Volvo S40 gebouwd, maar ik ondervind hierdoor enige problemen.

Als de subwoofer op een redelijk volume staat gaat er ergens achter in de auto ter hoogte van de hoedenplank een onderdeel gigantisch vibreren en dit veroorzaakt een heel irritant geluid door mijn muziek heen. Bij sommige bass-frequenties is het erger als bij andere. Bijvoorbeeld bij het liedje "voer voor je hoedenplank" van Opgezwolle lijkt het wel of de auto uit elkaar gaat trillen.
Ik heb al meerdere malen geprobeerd om te vinden wat er nu precies ligt te trillen, maar ik kan niks vinden! Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe kan ik het oplossen.

En ten tweede lijkt het wel of de subwoofer door alle trillingen steeds de achterlampjes kapot laat gaan. Ik heb er nu al 3 van de 4 moeten vervangen in 5 maanden. Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar dat lijkt me sterk. Kan ik hier iets aan doen? Demping ofzo?

Edit: Als oplossing is al ooit aangedragen om de lampjes in de achterlichten te vervangen door LED lampjes. Deze:
Afbeelding
Maar ik kan geen foto vinden van een auto die zulke lampen heeft geinstalleerd, want ik denk dat het een heel gek gezicht geeft in de achterlichten van een Volvo.

En als laatste vroeg ik me af of de subwoofer ook invloed kan hebben op de LPG installatie die er recht onder ligt. Kunnen die tanks alles hebben of zijn die mogelijk ook gevoelig voor trillingen?
2001 Volvo S40 - 2003 Volvo S40 - 1970 Volvo 142 + R56 Mini FJCW Senna Edition
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

Gisteren ben ik naar de lokale 'tuning' shop geweest om die LED lampjes te proberen, maar blijkbaar kun je die alleen fatsoenlijk gebruiken in lampen met helemaal helder glas.

Door de ribbeltjes in het glas van de achterlichten wordt het licht van de ledjes te diffuus en daardoor te zwak om fatsoenlijk te werken.
Volvorijden
3rd Gear member

als je je auto compleet in de prak rijd, is vaak de LPG tank als enige nog heel. erg sterk dus. wel kan er inteferentie onstaan, dat je de lpg tank hoort in de speakers. Als dat gebeur ook gewoon een aarde draad trekken vanaf de accu probleem opgelost.

Dat je lampen kapot gaan kan ook gebeuren door te veel spanning dippen en pieken doordat de accu de " klappen" van de booster op moet vangen. Als er een sterke bas komt zie je dan ook de verlicht zwakker gaan branden?

Het is vrij normaal als je een krachtige subwoofer monteerd dat er vanalles mee gaat trillen. je kan het oplossen door overal isolatie materiaal tussen de stoppen, bijv, tussen de hoedenplank bekleding en het metalenframe. Als je dat erg irritant vind moet je orginele volvo-subwoofer monteren.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

Volvorijden schreef:als je je auto compleet in de prak rijd, is vaak de LPG tank als enige nog heel. erg sterk dus. wel kan er inteferentie onstaan, dat je de lpg tank hoort in de speakers. Als dat gebeur ook gewoon een aarde draad trekken vanaf de accu probleem opgelost.

Dat je lampen kapot gaan kan ook gebeuren door te veel spanning dippen en pieken doordat de accu de " klappen" van de booster op moet vangen. Als er een sterke bas komt zie je dan ook de verlicht zwakker gaan branden?

Het is vrij normaal als je een krachtige subwoofer monteerd dat er vanalles mee gaat trillen. je kan het oplossen door overal isolatie materiaal tussen de stoppen, bijv, tussen de hoedenplank bekleding en het metalenframe. Als je dat erg irritant vind moet je orginele volvo-subwoofer monteren.
De lampen van mijn auto worden niet beinvloed door de subwoofer. Alleen de dashboardverlichting wil een beetje "knipperen" op de maat van de muziek, maar dat is niet erg volgens mij.

Ik heb bij mijn vorige auto ook isolatiemateriaal aangebracht tussen de hoedenplank onderdelen, maar ik dacht dat dit misschien een veel-voorkomend probleem was bij een S40. Het lijkt nu ook wel van een enkel onderdeel te komen.

En volvo subwoofers instaleren is niet echt een optie (mits die net zo hard of harder gaan als wat ik nu heb, maar dat lijkt me sterk).
Volvorijden
3rd Gear member

De lampen van mijn auto worden niet beinvloed door de subwoofer. Alleen de dashboardverlichting wil een beetje "knipperen" op de maat van de muziek, maar dat is niet erg volgens mij.
Ik heb nieuws voor je, dat kan wel erg zijn er zeer waarschijnlijk de reden dat regelmatig je lampen kapot gaan. als je verlichting zwakker gaat branden dan betekend dat je een spanningsdip hebt. Je dynamo gaat vervolgends harder werken. Je raad het al een spanning piek. Een dynamo is wel voor zien van een spanningsregelaar maar die werkt niet snelgenoeg. Electronica en de lampen sneller slijten daardoor sneller.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
BertjeB
3rd Gear member

dus........ dikke condensator inbouwen die die dippen opvangt en je bas een snaarstrakke klap laat produceren!!
geluid (nog) beter en probleem waarschijnlijk opgelost. :wink:

greetzzzz Bert
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”