Ik denk dat iedereen hier een beetje bevooroordeeld is ten nadele van de viercylindermotoren. Dat vind ik persoonlijk zeer onterecht.
Hoewel ik zelf een 163PK D5 rijder ben. (De laatste jaargang) heb ik ook regelmatig een 2.0D onder het achterwerk gehad.
Dat is gewoon een superblok. Economischer en bijna net zo sterk als de D5 op koppel.
De 2 redenen dat ik geen 2.0D heb is puur omdat hij niet leverbaar is in de S60 en de 2e is dat ik gezien het feit dat ik een caravan heb van 1500 kg ik juist dat stukje extra koppel wel prettig vind als ik in wat meer geaccidenteerd gebied rij.
In het normale verkeer zou ik gewoon voldoende hebben aan de 2.0D. Maar zoals gezegd voor het feit dat ik de caravan heb geniet ik van de D5
En voor mij is de 2.0D daarnaast qua driveability zeker te verkiezen boven de 126 en 130 pk 2.4D vijfcylinder (ook al mis je dan de 5 cylinderroffel)
bart simpson schreef:ik verkies hem boven de 2.4D 163pk
Wow... nou was ik door alle opmerkingen, waarvoor mijn hartelijke dank, al een stuk minder bevooroordeeld en zeker voornemens om beide motoren te gaan proefrijden. Maar nu weet ik het zeker dat ik ook de 2.0D wil voelen, ik ben zeer benieuwd! (misschien de radio maar aanzetten om niet te worden afgeleid door het ontbreken van die heerlijke roffel).
Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd. Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Ik heb ook met een 2.0D gereden, maar ik verkies toch mijn 5 cyl boven een 4 en dat heeft te maken met de smeuigheid van het blok.
In de 3e over een rotonde waarna het blok weer soepel oppakt ondanks dat het de meest lichtte variant is 126pk 300nm toch heerlijk soepel.
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar met de 2.0D zomaar afschieten op de motorinhoud doe je hem groot onrecht.
Met een rustige rijstijl doet een 2.0D wel 1 op 20, dat haalde geen 5 cilinder.
@olav:
Ik heb enige tijd geleden best wel een poos gereden met een V70 2.0D.
Ondanks het nodige sceptisme van te voren ('er hoort een 5-pitter in' en '140 pk is veel te weinig') heb ik mijn mening toch stevig moeten bijstellen.
De 2.0D viel me alleszins mee: voldoende kracht en behoorlijk snel ook! En daarnaast nog rete zuinig.
Toch 2 punten die ik zou willen noemen en waar je op zou kunnen letten. Deze zijn zeker niet ernstig, maar toch handig om je op te wijzen:
- ik vond de '6' behoorlijk (tè?) lang in de normale, Nederlandse, rijpraktijk. Vanuit onderin het toerenbereik (1000 rpm) gebeurt er weinig tot niets in '6': een beetje bokkig gedrag. Dit ondanks dat er toch voldoende koppel voorhanden zou moeten zijn.... Terugschakelen is dan het devies, waarna het geheel op een ordentelijke wijze versnelt;
- het geluid kon mij niet zo bekoren. Vooral met een gangetje van 110/120 km/u vond ik de 4-cylinder wat 'brommerig'. Dat is overigens een heel normaal geluid voor een 4 cylinder, maar in niets te vergelijken met het sonore -stoere- geluid van de 5 pitters..... De dealer wist mij in dat kader te vertellen dat de optie 'gelaagde zijramen' (of de 'security line') wat dat betreft soulaas zou bieden in die zin dat de geluiden dan anders en beter gedempt zouden zijn. Deze optie zou ik -gesteld dat ik een 2.0D zou kiezen- zeker in overweging nemen.
Kortom: volgens mij helemaal geen slechte combinatie, zo'n V70 met 2.0D. Maak een flinke proefrit -om neem hem een paar daagjes mee om alles eens in dagelijkse ('normale') omstandigheden te beproeven.
Succes!
JanW
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
bart simpson schreef:Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar met de 2.0D zomaar afschieten op de motorinhoud doe je hem groot onrecht.
Met een rustige rijstijl doet een 2.0D wel 1 op 20, dat haalde geen 5 cilinder.
Ik heb over het algemeen een rustige rijstijl en het daadwerkelijke verbruik heb ik niet uitgerekend maar de BC geeft een nette 6.0/100km en dat is incluis wintersport rit die behoorlijk vlot verliep.
De 1.9 D 115pk verbruikte meer dan de huidige S60.
Voor de duidelijkheid ik schiet de 2.0D niet af maar ik geef aan wat ik zo prettig vind aan onze huidige diesel, het zou mij niet verbazen dat de 2.0D sneller/stiller is dan onze 2.4d maar dat vind ik niet belangrijk.
De trend zal zonder mankeren er een van kleiner en zuiniger worden, de 5 cilinders zullen zwaar onder handen genomen moeten worden willen ze voldoen aan de emissie/verbruikeisen van dit moment, dat is zomaar nog niet gebeurd.
Een zeer groot percentage van de vandaag gekochte V70 en S80 diesel bestaat uit 2.0D's (zoals bij de Audi A6 ook het geval is)
Misschien mosterd na de maaltijd, maar hier nog even mijn duit in het zakje.
Ik heb een tijdje geleden een V70 2.0D als huurauto meegekregen. Ik ben er tot diep in Duitsland mee gereden en weer terug. Qua optrekken tot legale snelheden is dat ding best vlot, alleen bij hogere snelheden (>140) word je van de weg gedrukt door BMWs en Mercedessen. Dat gebeurt _niet_ met een D5. Terugschakelen naar 5 helpt niet, is net zo snel als in 6.
Na de vlotte rit noteerde ik amper 1:14. Ook dat doet mijn oude D5 (>320dkm) beter. Voor snelle ritten overtuigde hij mij niet.
Subjectief is het voor mij een motor die me niet boeit of bij de les houdt. Een soort Ford motor, zou je bijna zeggen. De D5 is dan heel erg veel leuker.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007 Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
Mooi verhaal. Ik volg hem op de voet omdat ik ook de overweging maak terzijnder tijd over te stappen op een LE met 2.0D. Mijn enigste tegens zijn dat ik een caravan van (de maximaal te trekken) 1600 kg moet verslepen en dat hij (nu nog ivm betalen per km) 2 kg te zwaar is om in een lichtere wegenbelasting schijf te komen. (Zonde van die 2 kg.)
Dusss, kom maar met alle pro's en cons!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000 Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007 Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015