doe mij eens een Ford modelletje waar hij inzit, één is al goedALF schreef:Ja en dat was ook nog eens rasecht volvo blok! Deze 2 liter is volgens mij een afstammeling van ford?MDA schreef:En toch is die opmerking van v40jlt4 dan weer interessant: vroeger (al bijna 15 jaar geleden) had Volvo al een benzine 4 cylinder die nagenoeg 200 pk en 300 Nm produceerde... en dat was zelfs een 1.9. In al die jaren zijn we 3 pk opgeschoten?
ok, het verbruik is wel wat lager, maar ook niet schokkend veel. Toch?
Volvo lanceert nieuwe 2liter GTDi motor!
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
De 2 liter GTDI komt, met een andere naam, toch ook binnenkort in b.v. de Mondeo, S-max en Galaxy?
Of weet jij hier iets over Bart wat wij niet weten (gezien je opmerking hierboven)?
Of weet jij hier iets over Bart wat wij niet weten (gezien je opmerking hierboven)?
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
- Driving_Volvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 22:35
De hele benzine motoren in de S40/V40 ( buiten de GTDI van Mitsubishi ) waaren Volvo motoren. De 2.0 16V met 136-140pk werd door Renault voor de Laguna ingekocht.V480-S60 schreef:Sorry hoor, maar dat was toevallig een samenwerking met Renault. (Geen volledig Renaultblok (zoals de diesel) maar wel invloeden van Renault waarbij deze motor ook werd gebruikt in de Laguna en Safrane)ALF schreef:Ja en dat was ook nog eens rasecht volvo blok! Deze 2 liter is volgens mij een afstammeling van ford?MDA schreef:En toch is die opmerking van v40jlt4 dan weer interessant: vroeger (al bijna 15 jaar geleden) had Volvo al een benzine 4 cylinder die nagenoeg 200 pk en 300 Nm produceerde... en dat was zelfs een 1.9. In al die jaren zijn we 3 pk opgeschoten?
ok, het verbruik is wel wat lager, maar ook niet schokkend veel. Toch?
Danny
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo Volvo 480 Turbo AT
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo Volvo 480 Turbo AT
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Hij komt niet bij Ford vandaanFransosowitz schreef:De 2 liter GTDI komt, met een andere naam, toch ook binnenkort in b.v. de Mondeo, S-max en Galaxy?
Of weet jij hier iets over Bart wat wij niet weten (gezien je opmerking hierboven)?
-
michel-C30
- 3rd Gear member
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
- Locatie: Den Haag
Volvo jokt 28-01-2010 13:26
Hij is al een paar keer de revue gepasseerd, maar nu laat Volvo officieel weten zijn gamma binnenkort uit te breiden met een nieuwe benzinemotor: de 2.0 GTDi. Deze direct ingespoten 4 cilinder turbokrachtbron is volgens Volvo krachtiger dan de huidige 2,5 liter 5 cilinder en qua prestaties zou er niets ingeleverd worden. Andere automedia schrijven die claim zonder te controleren over. Maar het verhaal van Volvo blijkt niet te kloppen.
.
Volvo S80 2.5T 2.0 GTDi
Cilinders 5/indirect 4/direct
Motorinhoud 2.521 cc 1.999 cc
Vermogen 231 pk 203 pk
Koppel 340 Nm 300 Nm
Omwentelingen 1.500 tpm 1.750 tpm
Sprint 0-100 7,3 sec. 7,9 sec.
Verbruik 8,6 liter 7,9 liter
CO2-uitstoot 206 gram 184 gram
.
De 2.0 GTDi betekent een aanzienlijke stap terug voor Volvo: zowel het cilinderaantal als de motorinhoud wordt met 20 procent gereduceerd. Dan mag je wel wat terug verwachten. Deels gebeurt dat ook, want het gemiddelde verbruik daalt bij de S80 van 8,6 liter per 100 kilometer naar 7,9 liter. Helaas is deze reductie met 8 procent minder groot dan je op basis van de gekrompen motorinhoud zou mogen verwachten. En qua prestaties wordt wel degelijk ingeleverd: de sprint naar 100 km/u duurt ruim 8 procent langer (hetgeen duidelijk merkbaar zal zijn) én je moet de motor voor het bereiken van zijn maximum koppel 17 procent meer toeren laten maken. De klant gaat er per saldo dus op achteruit bij Volvo (de factor ‘motorgeluid’, waar de Zweedse 5 cilinder veel applaus voor heeft gekregen, laten we sowieso buiten beschouwing). Je kan je trouwens afvragen waarom Volvo de introductie van de nieuwe benzinemotor niet combineert met toepassing van start/stop techniek. Een gemiste kans. Ondanks de update blijft Volvo zo achter de feiten aanlopen, want de S80 is als 4 cilinder model onzuiniger en vuiler dan de 5-serie in 6 cilinder uitvoering.
.
BMW vs. Volvo 523i S80 2.0 GTDi
Cilinders 6/direct 4/direct
Motorinhoud 2.968 cc 1.999 cc
Vermogen 204 pk 203 pk
Koppel 270 Nm 300 Nm
Omwentelingen 1.500 tpm 1.750 tpm
Sprint 0-100 7,9 sec. 7,9 sec.
Verbruik 7,6 liter 7,9 liter
CO2-uitstoot 177 gram 184 gram
.
Gelukkig heeft Volvo zelf ook wel door dat de nieuwe 2.0 GTDi geen waardige opvolger is voor de 2.5T krachtbron. De instapprijs wordt in het geval van de S80 namelijk verlaagd van 44.495 euro naar 40.995 euro. Volvo gaat de nieuwe motor ook leveren in de V70 (vanaf 41.995 euro) en de XC60, met naar keuze een handgeschakelde 6 versnellingsbak of een gerobotiseerde transmissie met 6 verzetten en dubbele koppeling. Deze zogeheten Powershift transmissie is in de XC60 standaard, vandaar dat de startprijs bij dit model met 51.175 euro flink wat hoger ligt. Het uitrustingniveau Kinetic is zowel bij de S80 als de V70 en de XC60 standaard. Alledrie zijn ook verkrijgbaar als Momentum en als Summum. De XC60 is er ook als R-design.
De XC60 is nooit te koop geweest met de 2.5T motor, dus dat is lastig vergelijken, maar bij de V70 is de winst net zo weinig indrukwekkend als bij de S80: de nieuwe krachtbron maakt de Volvo weliswaar zuiniger (gemiddeld 8,1 liter per 100 kilometer) en schoner (189 gram CO2 uitstoot), maar ook trager (0-100 km/u in 8,3 seconden). Bij de XC60 moet voor dit onderdeel 9,6 seconden uitgetrokken worden, terwijl verbruik en uitstoot respectievelijk 8,6 liter en 199 gram bedragen. De Powershift transmissie (meerprijs 2.500 euro) zorgt in de S80 en V70 voor een 0,6 seconde langere acceleratietijd.
De 2.0 GTDi krachtbron is eigenlijk een ontwerp van Ford (die de krachtbron ‘EcoBoost’ noemt en hem gaat leveren in o.a. de vernieuwde S-Max/Galaxy), maar Volvo mag de motor ook na de verkoop aan het Chinese Geely blijven gebruiken. De krachtbron wordt ook leverbaar in de nieuwe S60, die in maart op de autosalon van Genève in productievorm zijn debuut beleeft en die in het 3e kwartaal in de showrooms zal arriveren.
Hij is al een paar keer de revue gepasseerd, maar nu laat Volvo officieel weten zijn gamma binnenkort uit te breiden met een nieuwe benzinemotor: de 2.0 GTDi. Deze direct ingespoten 4 cilinder turbokrachtbron is volgens Volvo krachtiger dan de huidige 2,5 liter 5 cilinder en qua prestaties zou er niets ingeleverd worden. Andere automedia schrijven die claim zonder te controleren over. Maar het verhaal van Volvo blijkt niet te kloppen.
.
Volvo S80 2.5T 2.0 GTDi
Cilinders 5/indirect 4/direct
Motorinhoud 2.521 cc 1.999 cc
Vermogen 231 pk 203 pk
Koppel 340 Nm 300 Nm
Omwentelingen 1.500 tpm 1.750 tpm
Sprint 0-100 7,3 sec. 7,9 sec.
Verbruik 8,6 liter 7,9 liter
CO2-uitstoot 206 gram 184 gram
.
De 2.0 GTDi betekent een aanzienlijke stap terug voor Volvo: zowel het cilinderaantal als de motorinhoud wordt met 20 procent gereduceerd. Dan mag je wel wat terug verwachten. Deels gebeurt dat ook, want het gemiddelde verbruik daalt bij de S80 van 8,6 liter per 100 kilometer naar 7,9 liter. Helaas is deze reductie met 8 procent minder groot dan je op basis van de gekrompen motorinhoud zou mogen verwachten. En qua prestaties wordt wel degelijk ingeleverd: de sprint naar 100 km/u duurt ruim 8 procent langer (hetgeen duidelijk merkbaar zal zijn) én je moet de motor voor het bereiken van zijn maximum koppel 17 procent meer toeren laten maken. De klant gaat er per saldo dus op achteruit bij Volvo (de factor ‘motorgeluid’, waar de Zweedse 5 cilinder veel applaus voor heeft gekregen, laten we sowieso buiten beschouwing). Je kan je trouwens afvragen waarom Volvo de introductie van de nieuwe benzinemotor niet combineert met toepassing van start/stop techniek. Een gemiste kans. Ondanks de update blijft Volvo zo achter de feiten aanlopen, want de S80 is als 4 cilinder model onzuiniger en vuiler dan de 5-serie in 6 cilinder uitvoering.
.
BMW vs. Volvo 523i S80 2.0 GTDi
Cilinders 6/direct 4/direct
Motorinhoud 2.968 cc 1.999 cc
Vermogen 204 pk 203 pk
Koppel 270 Nm 300 Nm
Omwentelingen 1.500 tpm 1.750 tpm
Sprint 0-100 7,9 sec. 7,9 sec.
Verbruik 7,6 liter 7,9 liter
CO2-uitstoot 177 gram 184 gram
.
Gelukkig heeft Volvo zelf ook wel door dat de nieuwe 2.0 GTDi geen waardige opvolger is voor de 2.5T krachtbron. De instapprijs wordt in het geval van de S80 namelijk verlaagd van 44.495 euro naar 40.995 euro. Volvo gaat de nieuwe motor ook leveren in de V70 (vanaf 41.995 euro) en de XC60, met naar keuze een handgeschakelde 6 versnellingsbak of een gerobotiseerde transmissie met 6 verzetten en dubbele koppeling. Deze zogeheten Powershift transmissie is in de XC60 standaard, vandaar dat de startprijs bij dit model met 51.175 euro flink wat hoger ligt. Het uitrustingniveau Kinetic is zowel bij de S80 als de V70 en de XC60 standaard. Alledrie zijn ook verkrijgbaar als Momentum en als Summum. De XC60 is er ook als R-design.
De XC60 is nooit te koop geweest met de 2.5T motor, dus dat is lastig vergelijken, maar bij de V70 is de winst net zo weinig indrukwekkend als bij de S80: de nieuwe krachtbron maakt de Volvo weliswaar zuiniger (gemiddeld 8,1 liter per 100 kilometer) en schoner (189 gram CO2 uitstoot), maar ook trager (0-100 km/u in 8,3 seconden). Bij de XC60 moet voor dit onderdeel 9,6 seconden uitgetrokken worden, terwijl verbruik en uitstoot respectievelijk 8,6 liter en 199 gram bedragen. De Powershift transmissie (meerprijs 2.500 euro) zorgt in de S80 en V70 voor een 0,6 seconde langere acceleratietijd.
De 2.0 GTDi krachtbron is eigenlijk een ontwerp van Ford (die de krachtbron ‘EcoBoost’ noemt en hem gaat leveren in o.a. de vernieuwde S-Max/Galaxy), maar Volvo mag de motor ook na de verkoop aan het Chinese Geely blijven gebruiken. De krachtbron wordt ook leverbaar in de nieuwe S60, die in maart op de autosalon van Genève in productievorm zijn debuut beleeft en die in het 3e kwartaal in de showrooms zal arriveren.
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Ik hoop in elk geval dat de 2.5T niet gaat verdwijnen.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
-
michel-C30
- 3rd Gear member
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
- Locatie: Den Haag
bart simpson schreef:Hij komt niet bij Ford vandaanFransosowitz schreef:De 2 liter GTDI komt, met een andere naam, toch ook binnenkort in b.v. de Mondeo, S-max en Galaxy?
Of weet jij hier iets over Bart wat wij niet weten (gezien je opmerking hierboven)?
De 1.6 en 2.0 liter Ford EcoBoost-motoren zijn hypermoderne, superlichte, ultra-efficiënte motorconcepten die speciaal zijn ontwikkeld op basis van de bestaande viercilindermotoren
ford.nl
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ja, maar niet door Ford ontwikkeld
Volvo for life
-
michel-C30
- 3rd Gear member
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
- Locatie: Den Haag
Dan moet het een Mazda motor zijn?
In 2004, Ford dropped the development of their old 4-cylinder Zetec engines in favor of Mazda's MZR 4-cylinder. Thus, 2005+ Duratec 4 cylinder engines are Mazdas. This includes the 2.0 liter Duratec 20 and 2.3 liter Duratec 23.
In 2004, Ford dropped the development of their old 4-cylinder Zetec engines in favor of Mazda's MZR 4-cylinder. Thus, 2005+ Duratec 4 cylinder engines are Mazdas. This includes the 2.0 liter Duratec 20 and 2.3 liter Duratec 23.
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
scherp! en dat is lang geen beroerd vertrekpunt
-
945i
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Klopt, helemaal geen verkeerd vertrekpunt.
Je kan eigenlijk niet vergelijken met BMW, die heeft veel meer geld/mogelijkheden om nieuwe motoren te ontwikkelen. En staat wat mij betreft op eenzame hoogte daarin.
Vind het al knap dat Volvo überhaupt een nieuwe motor heeft ontwikkeld.. Jammer is dan wel weer dat die niet meteen aangeboden wordt in de S40/V50/C30 ter vervanging van de 2.4, die qua uitstoot eigenlijk niet meer kan. Een gemiste kans imho.
Je kan eigenlijk niet vergelijken met BMW, die heeft veel meer geld/mogelijkheden om nieuwe motoren te ontwikkelen. En staat wat mij betreft op eenzame hoogte daarin.
Vind het al knap dat Volvo überhaupt een nieuwe motor heeft ontwikkeld.. Jammer is dan wel weer dat die niet meteen aangeboden wordt in de S40/V50/C30 ter vervanging van de 2.4, die qua uitstoot eigenlijk niet meer kan. Een gemiste kans imho.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Waar dan wel? Heeft Volvo hem zelf ontwikkeld en gebruikt Ford ze dan ook?
Volgens autoweek komt de motor wel van Ford. Niet dat die het altijd juist hebben natuurlijk. Zie:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13223 ... ok-met-20T
Ook in de openingspost van dit topic staat dat de motor van Ford afkomstig is.
Volgens autoweek komt de motor wel van Ford. Niet dat die het altijd juist hebben natuurlijk. Zie:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13223 ... ok-met-20T
Ook in de openingspost van dit topic staat dat de motor van Ford afkomstig is.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Motor komt van Mazda
Volvo for life
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Ok! ::?
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
-
945i
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Het lijkt mij marketing technisch niet handig om dat in de folder te zetten..

Een Chinees met Japanse motor en hij heet Volvobart simpson schreef:Motor komt van Mazda
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Maar nogmaals: 2 liter benzine met turbo, en dan toch maar 203 pk. Kan dat echt niet beter?
Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4351
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Lijkt me niet eens zo erg dat die motor van Mazda komt. Staat dat merk niet bekend voor uiterst betrouwbare auto's ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault















