Vervanging distributieriem V40 2001 1.8

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Bullmoose
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.01.2010 - 10:30

Beste forumleden,

Op dit forum is best één en ander te vinden met betrekking tot ons type Volvo en de distributieriem, op een paar vragen heb ik nog geen antwoorden kunnen vinden;

- heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de distributieriem bij een 1.8 V40 uit 2001
- zijn er evt speciale gereedschappen nodig of zijn er lastige stappen (verwijderen bepaalde poelie etc.?)

Graag jullie input, bij mijn vorige auto's heb ik het meestal ook zelf gedaan. Zodoende wil ik het graag ook bij deze Volvo doen en goed beslagen ten ijs komen.

Alvast bedankt!

Bullmoose
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Als een 2001 blok hetzelfde is aan een '97er blok, stelt het geen fluit voor en heb je niks bijzonders nodig.

Zal mrgen eens kijken
Bullmoose
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.01.2010 - 10:30

Dat geeft de burger moed, en dat op een nachtelijk tijdstip! Alvast bedankt. 't is effe geleden, maar bij een Citroën BX en Xantia was het ook goed te doen.

Enig idee waar ik het exacte motortypenummer kan controleren? Staat dat ergens onder de motorkap? Op 't blok zelf?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

eem motor van 2001 is niet gelijk aan een motor van 1997
motor van 2001 heeft een variabele nokkenastiming..
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Zal zo even voor je kijken!
Bullmoose
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.01.2010 - 10:30

Goh, rij ik met variabele kleptiming? Da's moderner dan verwacht! Zodra ik dat motortype goed heb kunnen controleren zal ik alvast de distributieriem en een nieuwe aandrukrol bestellen.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Geef mij nou maar antwoord op het Persoonlijk Bericht dat ik je gestuurd hebt, dan weet je het meteen.
Bullmoose
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.01.2010 - 10:30

Joh, PB? gemist, sorry, ik kijk meteen!
Gebruikersavatar
Sonnie
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.03.2009 - 20:37

als je de riem + spanner vervangt, zou ik de losse poelie ook gelijk meedoen.goed uitkijken met de timing, de nokkenassen gaan wel "verspringen".
Bullmoose
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.01.2010 - 10:30

Dank je Sonnie, in een "distributieriem-kit" zit inderdaad naast de spanrol ook een tweede aandrukrol, neem aan dat je die bedoelt.

Timing is inderdaad 't eerste wat gecontroleert moet worden als de nieuwe riem weer zit. Komen de merktekens ook weer goed uit na één of meerdere keren ronddraaien?

Haynes manual is besteld, wellicht maak ik er een bescheiden "how-to" van met een paar plaatjes als dat op prijs wordt gesteld. Kleine tegenprestatie voor de gekregen tips hier

Bullmoose :8:
Beire
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.01.2010 - 20:55

Heb het al bij meerdere van mijn wagens zelf gedaan (onder andere op mijn huidige 1.9TD van 1998). Wat ik ook steeds voor alle zekerheid doe: Met tipp-x markeringen maken op de riem en de riemwielen. Die markeringen breng ik over op de nieuwe riem wat het monteren gemakkelijker maakt in verband met de timing.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik zou de waterpomp ook mee vervangen!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”