De motor van mijn V70 (2.4D 163 pk) komt heel langzaam op temperatuur en de teperatuurmeter trekt ook niet goed en snel door. Met nieuwjaar merkte ik dat de motor erg moeizaam op temperatuur kwam. De meter stond pas na drie kwartier snelweg in het midden. Bij langzaam rijden, liep de meter weer terug. Thermostaat is vorige week vervangen en het is verbeterd maar ik merk dat de motor nu toch nog steeds erg langzaam op temperatuur komt. Het duurt ruim 10 minuten snelweg verkeer. Dat is toch veel langzamer dan mijn andere auto (VW Passat, 4 cilinder diesel) die twee keer zo snel op bedrijfstemperatuur is.
Wat is jullie ervaring en denken jullie dat dit normaal is?
motor komt erg langzaam op temperatuur...klopt dat???
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Mijn 24D MY06 is na 7km of +/- 10min stadsverkeer op temperatuur
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Die 10 minuten is de koelvloeistof temperatuur niet de olie temperatuur! Olie is pas rond de 90 graden na 10km.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vandaar dat ze in Duitsland er een standaard standkachel inbouwen.
Die helpt met de opwarming van het geheel,bij de mijne duurt het ook ongeveer 10 min voor hij warmte begint af te geven..
Die helpt met de opwarming van het geheel,bij de mijne duurt het ook ongeveer 10 min voor hij warmte begint af te geven..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Dit is inherent aan het type motor, moderne diesel zijn efficient en verspillen relatief weinig energie, waardoor koelvloeistof lang nodig heeft om warm te worden.
Vandaar de steeds meer gebruikte hulpverwarming
Vandaar de steeds meer gebruikte hulpverwarming
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik heb dus geen moderne diesel,maar de ouderwetse tdi,maar welbartv70 schreef:Dit is inherent aan het type motor, moderne diesel zijn efficient en verspillen relatief weinig energie, waardoor koelvloeistof lang nodig heeft om warm te worden.
Vandaar de steeds meer gebruikte hulpverwarming
met hulpverwarming.
bij mij duurt het met deze (koude) temperaturen ook min.15 minuten
voordat de meter rechtop staat.
geen glans zonder wrijving
- paulh
- 4th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 21:08
- Locatie: Uithoorn
Veroorzaakt dit ook het fenomeen dat het zo lang duurt voordat de interieurverwarming een beetje aangenaam wordt (XC90 D5 163pk)?
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27552
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Klopt, de verwarming gaat pas werken zodra de motor een beetje op temperatuur begint te komen.
De eerste 5 minuten blaast hij bijvoorbeeld niet zodat de motor sneller op temperatuur komt
De eerste 5 minuten blaast hij bijvoorbeeld niet zodat de motor sneller op temperatuur komt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Eind december met min 12 van Nijmegen naar Utrecht gereden. De wijzer kwam eigenlijke helemaal niet goed in het midden (de normale stand) te staan. De eerste 30 minuten blijf hij zelf op een kwart staan. Pas nadat ik een paar keer goed gas had gegeven, begon de verwarming goed warme lucht af te geven.....
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- jereng
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 02.02.2010 - 22:41
Ik begrijp niks van deze verhalen! Heb sinds een kleine 2 maanden een D5. (Gewéldige auto). Ben er erg blij mee dat de kachel zo snel op temperatuur is! Na een kilometer of 5 begint ie lekker warme lucht te blazen. Dat was met m'n Galaxy tdi die ik hiervoor had wel anders. Die werd met de huidige temperaturen helemaal niet meer warm als ik niet op de snelweg kwam.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 27.10.2009 - 17:30
Heb jij er eentje uit Duitslang geimporteerd Jereng?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 27.10.2009 - 17:30
Voorgenoemde hebben hulpverwarming, en zijn bijzonder snel warm....
Kijk eens links onder de bumper
Kijk eens links onder de bumper

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 29.07.2009 - 01:06
- Locatie: Antwerpen
Ben je daar zeker van? Ik dacht altijd dat dit bij een diesel een pak langer duurt? Ik rij altijd minstens 15km, in de winter 20km voor ik hem echt laat werken. Ik vind m'n 2.4D 130pk nog vrij goed warm worden, al gaat dat in de winter wel opvallend trager dan in de zomer (logisch, maar het valt me toch hard op).chris_zweden schreef:Die 10 minuten is de koelvloeistof temperatuur niet de olie temperatuur! Olie is pas rond de 90 graden na 10km.