En hoeveel vermogen levert die Audi als je 91 RON tankt?MDA schreef:Maar nogmaals: 2 liter benzine met turbo, en dan toch maar 203 pk. Kan dat echt niet beter?
Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
Volvo lanceert nieuwe 2liter GTDi motor!
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Ai ai ai... wat een moeilijke technische vraag...menjo schreef:En hoeveel vermogen levert die Audi als je 91 RON tankt?MDA schreef:Maar nogmaals: 2 liter benzine met turbo, en dan toch maar 203 pk. Kan dat echt niet beter?
Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
Ik ga het internet afspeuren om te kijken of ik het antwoord kan vinden.
Maar dan wil ik van jou horen waarom de Volvo 4-cyl turbo motor uit 2010 net zoveel vermogen levert als de T4 uit 1996.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Mag ik ook een poging wagen...? Omdat hij nu een stuk schoner en efficiënter is. :roll:
Overigens denk ik dat die TFSI, 91Ron niet prettig zal vinden, en je dat zal laten merken ook.
Overigens denk ik dat die TFSI, 91Ron niet prettig zal vinden, en je dat zal laten merken ook.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ik weet het ook niet hoorMDA schreef:Ai ai ai... wat een moeilijke technische vraag...menjo schreef:En hoeveel vermogen levert die Audi als je 91 RON tankt?MDA schreef:Maar nogmaals: 2 liter benzine met turbo, en dan toch maar 203 pk. Kan dat echt niet beter?
Om maar eens te vergelijken: Bij Audi (bah, vies...) hebben ze een 4-cyl 2.0 TFSI met 270 pk en 350 Nm...
Ik ga het internet afspeuren om te kijken of ik het antwoord kan vinden.

Zal het trouwens wel leuk vinden om te weten wat precies gebeurt, misschien dat de elektronica de motor niet eens laat starten, maar vast staat dat die geen 270 pk meer zal leveren. In tegenstelling tot deze "Volvo" motor, die gewoon 203 pk zal leveren en fatsoenlijk zal draaien.
Ford gaat deze 2.0 binnenkort leveren in Amerika op een aantal modellen en de huidige EcoBoost (3.5 v6 met 370pk) draait ook gewoon op normale (voor de VS dus) benzine wat redelijk uniek is voor een turbo motor.
Wat 945i zegtMaar dan wil ik van jou horen waarom de Volvo 4-cyl turbo motor uit 2010 net zoveel vermogen levert als de T4 uit 1996.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32
michel-C30: ik ben het met je eens. Volvo holt achter de feiten aan wat betreft benzinemotoren. Wat betreft diesel maken ze wel grote vooruitgang nu trouwens!
Ook de nieuwe typen automaten dragen hopelijk bij aan extra zuinigheid, want juist dat was een groot probleem bij de diesel-Volvo's (V70 D5 AUT kreeg vroeger een F-label en de 6bak een D-label, en ruim 1L/100km minder verbruik!)
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de toekomst, maar hier ben ik niet echt van onder de indruk. Misschien kunnen ze wat meer van die drivE-technologie inbouwen in benzine-types. Dat mag er best standaard op; in Nederland verlaagt zoiets de prijs misschien nog wel zelfs, aangezien de BPM wordt omgebouwd naar CO2-heffing tot 2012 (zuinige Volvo's zijn dit jaar ook iets zuiniger geworden, onzuinige juist een stuk duurder; automaten en handbakken zijn bijv. ook verder uit elkaar getrokken qua prijzen nu).
Ook de nieuwe typen automaten dragen hopelijk bij aan extra zuinigheid, want juist dat was een groot probleem bij de diesel-Volvo's (V70 D5 AUT kreeg vroeger een F-label en de 6bak een D-label, en ruim 1L/100km minder verbruik!)
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de toekomst, maar hier ben ik niet echt van onder de indruk. Misschien kunnen ze wat meer van die drivE-technologie inbouwen in benzine-types. Dat mag er best standaard op; in Nederland verlaagt zoiets de prijs misschien nog wel zelfs, aangezien de BPM wordt omgebouwd naar CO2-heffing tot 2012 (zuinige Volvo's zijn dit jaar ook iets zuiniger geworden, onzuinige juist een stuk duurder; automaten en handbakken zijn bijv. ook verder uit elkaar getrokken qua prijzen nu).
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zeker dat laatste is onjuist, een automaat kost tegenwoordig € 2.500,--, in 2008 betaalde je voor een automaat op een 2.5T nog € 5.650,--
-
- 4th Gear member
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Dat deze motor van Mazda is,durf ik te betwijfelen.
Dan zou het een opgesmukte motor zijn,en aan de gebruikte techniek te zien,is het een motor,die ontworpen is vanaf een wit blad.
Wil het eerst zwart op wit zien,voor ik het geloof.
Ford,of Mazda,maakt me toch niet uit,ik wil alleen Volvos met Volvomotor.
De keus word alsmaar kleiner.
Grtn Eddy
Dan zou het een opgesmukte motor zijn,en aan de gebruikte techniek te zien,is het een motor,die ontworpen is vanaf een wit blad.
Wil het eerst zwart op wit zien,voor ik het geloof.
Ford,of Mazda,maakt me toch niet uit,ik wil alleen Volvos met Volvomotor.
De keus word alsmaar kleiner.
Grtn Eddy
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik wil alleen maar Volvo's uit Zweden
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32
Bart Simpson: in dat geval heeft Volvo zelf de kale prijzen van de automaat verlaagd, of die van de handbakken verhoogd, want het verschil is er wel degelijk, en het is een fors verschil ook!
Een paar voorbeelden van de effecten van de CO2-tax:
Nieuwe V70 D5 Momentum, totaalprijs (gebaseerd op huidige kale prijs)
jaar | 6bak | geartronic
2010: 51.795 | 54.295
2011: 51.617 | 54.733
2012: 51.141 | 54.777
2013: 50.520 | 55.122 (totaal
(- 1.275) | (+ 827)
Totaal verschil in 2013 is ruim 2000 euro extra prijsverschil tussen 6bak en automaat.
Bij de 2.5T is dit verschil nog groter: bij de handbak komt hier nog geen 1000 euro bij volgend jaar, bij de automaat is dit bijna 2000 euro! In 2013 is dit verschil zelfs rond de 7000 euro. Dat Volvo vervolgens dit verschil zelf gaat compenseren of er meer marge op wil maken, daar kan ik ook niks aan doen...
Meer info: www.nieuweautoprijzen.nl
Een paar voorbeelden van de effecten van de CO2-tax:
Nieuwe V70 D5 Momentum, totaalprijs (gebaseerd op huidige kale prijs)
jaar | 6bak | geartronic
2010: 51.795 | 54.295
2011: 51.617 | 54.733
2012: 51.141 | 54.777
2013: 50.520 | 55.122 (totaal
(- 1.275) | (+ 827)
Totaal verschil in 2013 is ruim 2000 euro extra prijsverschil tussen 6bak en automaat.
Bij de 2.5T is dit verschil nog groter: bij de handbak komt hier nog geen 1000 euro bij volgend jaar, bij de automaat is dit bijna 2000 euro! In 2013 is dit verschil zelfs rond de 7000 euro. Dat Volvo vervolgens dit verschil zelf gaat compenseren of er meer marge op wil maken, daar kan ik ook niks aan doen...
Meer info: www.nieuweautoprijzen.nl
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Heeft alles met het energielabel te maken natuurlijk, een automaat heeft een (veel) slechter label dan een handbak..
Dat het ook anders kan bewijst bmw.
Maar goed, waarschijnlijk (noodzakelijk) heeft Volvo tegen 2013 ook het motoren en automaten pallet vernieuwd.
Dat het ook anders kan bewijst bmw.
Maar goed, waarschijnlijk (noodzakelijk) heeft Volvo tegen 2013 ook het motoren en automaten pallet vernieuwd.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4326
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Gent is voor mij ook goed.bart simpson schreef:ik wil alleen maar Volvo's uit Zweden
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
www.nieuweautoprijzen.nl verkoopt nog steeds geen Volvo's, Volvo NL doet dat wel, raadpleeg de prijslijst gewoon even, de huidige prijzen zijn namelijk heel anders ontwikkeld als de prijzen die vorige jaar door nieuweautoprijzen werden aangekondigd.Sorcerer schreef:Bart Simpson: in dat geval heeft Volvo zelf de kale prijzen van de automaat verlaagd, of die van de handbakken verhoogd, want het verschil is er wel degelijk, en het is een fors verschil ook!
Een paar voorbeelden van de effecten van de CO2-tax:
Nieuwe V70 D5 Momentum, totaalprijs (gebaseerd op huidige kale prijs)
jaar | 6bak | geartronic
2010: 51.795 | 54.295
2011: 51.617 | 54.733
2012: 51.141 | 54.777
2013: 50.520 | 55.122 (totaal
(- 1.275) | (+ 827)
Totaal verschil in 2013 is ruim 2000 euro extra prijsverschil tussen 6bak en automaat.
Bij de 2.5T is dit verschil nog groter: bij de handbak komt hier nog geen 1000 euro bij volgend jaar, bij de automaat is dit bijna 2000 euro! In 2013 is dit verschil zelfs rond de 7000 euro. Dat Volvo vervolgens dit verschil zelf gaat compenseren of er meer marge op wil maken, daar kan ik ook niks aan doen...
Meer info: www.nieuweautoprijzen.nl
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32
Doe eens niet zo koppig! De CO2-tax kun je zelf uitrekenen en daardoor wordt ook pijnlijk duidelijk hoe onzuinig Volvo-automaten zijn.
De huidige 2.5T handbak stoot 222 gr/km CO2 uit en rijdt 1:10,8.
De huidige 2.5T automaat stoot 243 gr/km CO2 uit en rijdt 1:9,8!
Dat er straks veel meer bpm op een onzuinige automaat zit is gewoon een feit. Als Volvo dat wil verdoezelen door meer marge te maken op een handbak dan op een automaat, dan is dat hun keuze, maar mijn punt is juist dat ze op termijn worden gedwongen om hier iets aan te doen, en dat het pijnlijk duidelijk maakt hoe ver ze achterliggen qua techniek als het aankomt op zuinigheid van de transmissie!
En wat 945i zegt: inderdaad, BMW heeft juist het tegenovergestelde; zuinigere automaten. Ook Audi en Volkswagen trouwens, met name bij de wat zwaardere motoren.
De huidige 2.5T handbak stoot 222 gr/km CO2 uit en rijdt 1:10,8.
De huidige 2.5T automaat stoot 243 gr/km CO2 uit en rijdt 1:9,8!
Dat er straks veel meer bpm op een onzuinige automaat zit is gewoon een feit. Als Volvo dat wil verdoezelen door meer marge te maken op een handbak dan op een automaat, dan is dat hun keuze, maar mijn punt is juist dat ze op termijn worden gedwongen om hier iets aan te doen, en dat het pijnlijk duidelijk maakt hoe ver ze achterliggen qua techniek als het aankomt op zuinigheid van de transmissie!
En wat 945i zegt: inderdaad, BMW heeft juist het tegenovergestelde; zuinigere automaten. Ook Audi en Volkswagen trouwens, met name bij de wat zwaardere motoren.
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
hoho.... die labeling zet de hele autowereld weer eens op scherp, daar is niets mis mee... dat maakt ze (ook Volvo) noodgedwongen innovatief daar heb ik ook geen problemen mee.
Dat een automaat meer CO2 uitstoot is niets nieuws, dat Volvo wat achter de feiten aanloopt ook niet.
Alleen nu er een nieuwe 2.0T aankomt lees ik de bezwaren alweer dat deze niet voldoende snel/krachtig is, maar hij is wel substantieel schoner! dat boeit veel mensen alleen niet.
Jij maakt je druk om een CO2 uitstoot, dat doet vrijwel niemand in zijn aankoopbeslissing
Volvo maakt niet meer marge op een handbak dan op een automaat, er is een (gezond) verschil van € 2.500,-- ipv de € 5.850,-- die het 2 jaar terug was.
Als er niets veranderd wordt een auto in 2013 in inderdaad duurder, maar er veranderd juist van alles, dat is wast ik bedoel
Dat een automaat meer CO2 uitstoot is niets nieuws, dat Volvo wat achter de feiten aanloopt ook niet.
Alleen nu er een nieuwe 2.0T aankomt lees ik de bezwaren alweer dat deze niet voldoende snel/krachtig is, maar hij is wel substantieel schoner! dat boeit veel mensen alleen niet.
Jij maakt je druk om een CO2 uitstoot, dat doet vrijwel niemand in zijn aankoopbeslissing
Volvo maakt niet meer marge op een handbak dan op een automaat, er is een (gezond) verschil van € 2.500,-- ipv de € 5.850,-- die het 2 jaar terug was.
Als er niets veranderd wordt een auto in 2013 in inderdaad duurder, maar er veranderd juist van alles, dat is wast ik bedoel
Volvo for life
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Juist, zo is het. Na de pk wedloop, komt er nu een schone en toch krachtige motor wedloop.
Zie die nieuwe GTDI als een goeie eerste stap (na de 1.6D s/s.).
Het aanbieden van die 1.6d in de V70 en S80 vind ik ook een hele goede zet.
Zie die nieuwe GTDI als een goeie eerste stap (na de 1.6D s/s.).
Het aanbieden van die 1.6d in de V70 en S80 vind ik ook een hele goede zet.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Wat ik van de fabricage/herkomst van de motoren begrijp is het volgende:
- de nieuwe 4 cylinder GTDI motoren zijn door Ford/Mazda ontwikkeld, de 1.6 GTDI wordt in Engeland gebouwd, de 2.0 GTDI in Spanje
(PS: Ford heeft een belang in Mazda, dus het is een beetje een "kip of ei" discussie);
- de bestaande 4 cylinder motoren (1.8, 2.0) zijn van Ford/PSA, worden in een groot aantal auto's gebruikt (Ford, Volvo, Mazda, de Fransen, etc.) en worden gebouwd in Frankrijk, Engeland en Zweden;
- de 5 cylinder Volvo diesel motoren zijn van Volvo zelf en worden in Zweden gebouwd.
Daarnaast heeft Ford een 6 cylinder GTDI motor ontwikkeld die door Ford in Engeland wordt gebouwd. Of die in een Volvo gaat komen weet ik niet, aannemelijk is dat dit wel gaat gebeuren.
De Powershift is een Ford/Getrag unit en wordt in Slowakije gemaakt.
In Persberichten stelt Volvo dat zij bij het downsizen van de nieuwe 2.0 GTDI bij de mechanische componenten heeft samengewerkt met Borg-Warner en Benteler Automotive (producenten van staalcomponenten), maar ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet interpreteren. Als je een motor van Ford/Mazda inkoopt, ga je daar zelf toch niet veel meer aan veranderen. Ik neem aan dat ze bedoelen dat Ford/Mazda met die producenten heeft samengewerkt.
Voor de forummers met technische affiniteit wat interessante links over het hoe en waarom van de GTDI-technologie, compleet met korte clips:
http://green.autoblog.com/2009/05/28/gr ... d-engines/
http://www.gtplanet.net/forum/showthrea ... 498&page=2
http://www.caradvice.com.au/54994/volvo ... on-engine/
http://www.autoblog.com/gallery/volvo-2 ... i-engine#8
Los van alle techniek, meer marketing: op allerlei internationale websites (over auto's, schone technologie/groen, industriele techniek, innovatie, lease, etc.) is er heel veel aandacht voor de nieuwe GTDI motoren van Volvo (Ford/Mazda). Goede zaak, want Volvo had/heeft tot nu toe nog geen bijzonder onderscheidend imago als het gaat om benzinemotoren.
- de nieuwe 4 cylinder GTDI motoren zijn door Ford/Mazda ontwikkeld, de 1.6 GTDI wordt in Engeland gebouwd, de 2.0 GTDI in Spanje
(PS: Ford heeft een belang in Mazda, dus het is een beetje een "kip of ei" discussie);
- de bestaande 4 cylinder motoren (1.8, 2.0) zijn van Ford/PSA, worden in een groot aantal auto's gebruikt (Ford, Volvo, Mazda, de Fransen, etc.) en worden gebouwd in Frankrijk, Engeland en Zweden;
- de 5 cylinder Volvo diesel motoren zijn van Volvo zelf en worden in Zweden gebouwd.
Daarnaast heeft Ford een 6 cylinder GTDI motor ontwikkeld die door Ford in Engeland wordt gebouwd. Of die in een Volvo gaat komen weet ik niet, aannemelijk is dat dit wel gaat gebeuren.
De Powershift is een Ford/Getrag unit en wordt in Slowakije gemaakt.
In Persberichten stelt Volvo dat zij bij het downsizen van de nieuwe 2.0 GTDI bij de mechanische componenten heeft samengewerkt met Borg-Warner en Benteler Automotive (producenten van staalcomponenten), maar ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet interpreteren. Als je een motor van Ford/Mazda inkoopt, ga je daar zelf toch niet veel meer aan veranderen. Ik neem aan dat ze bedoelen dat Ford/Mazda met die producenten heeft samengewerkt.
Voor de forummers met technische affiniteit wat interessante links over het hoe en waarom van de GTDI-technologie, compleet met korte clips:
http://green.autoblog.com/2009/05/28/gr ... d-engines/
http://www.gtplanet.net/forum/showthrea ... 498&page=2
http://www.caradvice.com.au/54994/volvo ... on-engine/
http://www.autoblog.com/gallery/volvo-2 ... i-engine#8
Los van alle techniek, meer marketing: op allerlei internationale websites (over auto's, schone technologie/groen, industriele techniek, innovatie, lease, etc.) is er heel veel aandacht voor de nieuwe GTDI motoren van Volvo (Ford/Mazda). Goede zaak, want Volvo had/heeft tot nu toe nog geen bijzonder onderscheidend imago als het gaat om benzinemotoren.
- Nuggie
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11.09.2009 - 12:06
- Contacteer:
Heeft iemand inmiddels al gereden met de 2.0GTDI motor?