Vanuit een bijzondere locatie, de Westergasfabriek, in Amsterdam konden we een vooraf geprogrammeerde route door Noord-Holland rijden.

Paul was door een zakelijke afspraak verlaat om mee te rijden en dus besloot ik in plaats van de voorgekauwde route een eigen traject te rijden. Ik reed in de richting van waar Paul moest komen en onderweg ontmoetten we elkaar.
De vernieuwde C30 hebben we natuurlijk op het forum al lang bekeken en in de showroom van de dealer staat hij ook al. Gereden hadden we er nog niet mee en omdat Paul ruime C30 ervaring heeft is een vergelijking goed mogelijk.
In de parkeergarage stonden een aantal exemplaren klaar en wij kozen een Lime Grass Green 1,6 D. Omdat Volvo sponsor is van de International Fashion Week was de wagen voorzien van fraaie bestickering en daardoor een onopvallend opvallende verschijning.
Het eerste stukje door de stad was voor mij even wennen. Ik rijd nooit in een C30 en vrijwel nooit in een handgeschakelde auto. Maar het is als fietsen, je verleert het nooit. Na 2 bochten weet je niet anders meer dan dat er geschakeld moet worden. Ik vond dat wat stroef gaan. De buitentemperatuur was rond het vriespunt, de auto was nog koud en er waren pas 1800 km mee gereden. Eenmaal op de A10 was de wagen lekker opgewarmd, de meter van de motortemperatuur netjes in het midden en al snel blijkt dat je met een 1.6 motor best kunt opschieten. Invoegen en inhalen gaat vlekkeloos en je zit binnen no-time op de maximaal toegestane snelheid op Neerlands wegen. Ik maakte er, zoals gezegd, een alternatief rondje van. Via de A10 richting A9 en zo naar Schiphol waar ik Paul zou ontmoeten.
Tijdens testritten kom je vaak op plaatsen waar je nooit eerder geweest bent. Nu was dat zeker niet het geval. De weg was bekend en ik hoefde dus niet extra op de route te letten. De file op de A1 stond er ’s ochtends al en dus kon ik zelfs filerijden even uitproberen. Dan mis je de automaat. Rijden in een C30 is zeer comfortabel. Ik ben een wat grotere auto gewend maar eigenlijk is er voor een gemiddelde rijder als ik niet zoveel verschil. De stoelen zijn wat smaller dan in mijn XC70 maar zitten uitstekend. Alle knoppen en andere bedieningselementen zitten op de plek die je verwacht en je voelt je er snel in thuis. Het Volvo DNA zorgt er weer voor dat elk model meteen past alsof je niet anders gewend bent.
Op Schiphol Oost ontmoette ik Paul en zijn zwarte C30. Ook een 1.6 DRIVe en snel ruilden we van auto. Paul ging verder in de testauto en ik bracht zijn wagen terug naar Amsterdam.
Schakelen in een wagen met 42K op de teller gaat al veel soepeler, de stoelen zijn nauwelijks anders en een auto met ervaring rijdt nog net zo lekker als een nieuwe. Een duidelijk verschil is wel het geluidsniveau. De testauto was aanmerkelijk stiller dan die van Paul.
Concluderend na een proefrit van ruim een uur, als je toe kunt met een compacte auto is de C30 een perfecte keuze. Er is voldoende ruimte voor 2 personen + bagage en de rijeigenschappen zijn uitstekend. Je komt vlot mee in het dagelijks verkeer dus doet u mij maar een C30 met wat leuke opties maar ………. een automaat past mij toch beter dan een handbak.