Hallo,
Wij zijn sinds ca. een maand bezitters van een Volvo v40.(2001)
Prima auto, alleen ik heb zo het vermoeden dat de schokbrekers niet helemaal in orde meer zijn.
Als ik over verkeers drempels rij, dan bonk die nogal.
Weet iemand hoe ik op eenvoudige wijze achter kan komen of dat mijn schokbrekers zijn die niet meer goed zijn?
Hij zit nu nog in de garantie periode zie je..
Als ik zo zonder meer naar de dealer zou gaan, dan heb ik al het vermoeden dat ik af gepoejerd wordt.
Alvast bedankt.
James2
Schokbrekers
-
- 1st Gear member
Ik heb zelf ook last van 'gebonk' tijdens het rijden over drempels/hobbels etc.
Heb o.a. mijn schokbrekers laten testen. Dit laten doen bij euromaster, die hebben daar een machine/apparaat voor en kunnen dit meestal gratis en binnen 5 min. doen.
Succes.
Heb o.a. mijn schokbrekers laten testen. Dit laten doen bij euromaster, die hebben daar een machine/apparaat voor en kunnen dit meestal gratis en binnen 5 min. doen.
Succes.
-
- 5th Gear member
egelbanden in hoorn hebben ook een testbank staan, dat is wel een redelijke meting van je schokdempers.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
-
- 1st Gear member
Je kan al veel te weten komen als je zelf een test doet: Op de hoek van je wagen deze naar beneden duwen en normaal gezien moet die terug uitveren en na 1 a 2 schommelingen stoppen. Blijft de wagen "uitdeinen" is er wat mis met je dempers.
Maar als je echt zeker wilt zijn is zoals hierboven vermeld naar een testcenter gaan de beste optie.
Ik weet trouwens niet hoe het in Nederland is (ben zelf woonachtig in België) maar ik dacht dat jullie APK-keuring (of hoe dat ook heet) in een garagebedrijf gebeurd. Hebben die dan zo geen schokdempertestsysteem waar je eens op mag?
Maar als je echt zeker wilt zijn is zoals hierboven vermeld naar een testcenter gaan de beste optie.
Ik weet trouwens niet hoe het in Nederland is (ben zelf woonachtig in België) maar ik dacht dat jullie APK-keuring (of hoe dat ook heet) in een garagebedrijf gebeurd. Hebben die dan zo geen schokdempertestsysteem waar je eens op mag?
- MDA
- 5th Gear member
Bij de apk worden inderdaad ook de schokbrekers getest, en dus moet iedere garage die apk's doet ook zo'n ding hebben staan. Dus ga inderdaad even langs bij een garage en laat het testen.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
-
- 1st Gear member
En misschien kan je dan (tegen betaling) een uitdraai krijgen van dat toestel waarmee je naar de dealer kan gaan om verhaal te krijgen.MDA schreef:Bij de apk worden inderdaad ook de schokbrekers getest, en dus moet iedere garage die apk's doet ook zo'n ding hebben staan. Dus ga inderdaad even langs bij een garage en laat het testen.
Eerst probreren met vriendelijk te vragen, als ze dan beweren dat er niks aan de hand is haal je de uitdraai boven.
Hopelijk is dat niet nodig natuurlijk.
- laheije
- 4th Gear member
Niet 1 en ook geen 2 schommelingen doet hij dit wel is hij versleten.Beire schreef:Je kan al veel te weten komen als je zelf een test doet: Op de hoek van je wagen deze naar beneden duwen en normaal gezien moet die terug uitveren en na 1 a 2 schommelingen stoppen. Blijft de wagen "uitdeinen" is er wat mis met je dempers.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 1st Gear member
Oep's, had me blijkbaar niet duidelijk genoeg gemaakt, ik bedoelde eigenlijk dat de auto terug moet opveren tot boven het punt waar hij normaal staat en dan terug zakken. 2 bewegingen dus. Maar dan wel miniem natuurlijk.laheije schreef:Niet 1 en ook geen 2 schommelingen doet hij dit wel is hij versleten.Beire schreef:Je kan al veel te weten komen als je zelf een test doet: Op de hoek van je wagen deze naar beneden duwen en normaal gezien moet die terug uitveren en na 1 a 2 schommelingen stoppen. Blijft de wagen "uitdeinen" is er wat mis met je dempers.
Huub
Sorry voor de eventuele verwarring.

- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hij mag alleen maar naar boven komen tot aan de 'neutrale stand'.
Dus na het indrukken van de auto alleen nog maar naar boven, meer niet.
Anders heb je inderdaad te maken met mindere schokdempers.
Dus na het indrukken van de auto alleen nog maar naar boven, meer niet.
Anders heb je inderdaad te maken met mindere schokdempers.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
-
- 1st Gear member
Oep's, dan rij ik al jaren met slechte want die van mij veert dus terug op en zakt dan terug een stukkie (mm werk, je ziet het amper)
De eerstvolgende keer dat die naar de keuring gaat toch ns navragen want hij is er telkens zo door gegaan.
Bedankt!
De eerstvolgende keer dat die naar de keuring gaat toch ns navragen want hij is er telkens zo door gegaan.

Bedankt!
-
- 5th Gear member
ik geloof niet dat iedere garage een testbank hebben voor schokdempers. daar is iets te duur voor en te weinig in gebruik denk ik.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo 440 1.9 TD