Vermogen valt weg en automaat schakelt niet

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

Vanavond had mijn vrouw een vreemde gewaarwording. Vermogen viel weg bij 120km/u, auto gaat steeds langzamer, daardoor gas gegeven, automaat schakelt naar lagere versnelling en blijft vervolgens op 4000 rpm 'hangen' bij 80km/u en wil ondanks gas geven niet sneller. Blijft 10 minuten op 4000 rpm om langzaam terug te zakken naar 2000 rpm. Bij aankomst na een uur weer een stukkie gereden en nergens meer last van.

De laatste tijd overigens wel gemerkt dat de auto bij 50km/u en schommelend toerental heeft, alsof de auto twijfelt tussen de 4e en 5e versnelling. Deze klacht lijkt los te staan van bovenstaande, maar wellicht is er een verband?

Wie helpt het mysterie op te losse?
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Gast

Ik neem aan dat je hebt hebt over 2002 benzine uitvoering.
Ik denk (99 % zeker) dat je ETM (gasklephuis) de geest heeft gegeven.
Tik bij Zoek maar eens ETM in.
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Diesel??
Gast

iksee90 schreef:Diesel??
Wat bedoel je?
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

ja, sorry, de 2.4T. De nieuwe XC is inmiddels ook al weer ingeruild voor een Audi A6. Ik dacht ook aan ETM, maar stationair is hij zo stabiel als wat. De symptomen die op dit forum over ETM worden beschreven herken ik niet echt. De dealer heeft de storing uitgelezen en vertelde dat het om een sensor ging, maar gaan morgen nog wel even verder spitten.

Bedankt voor de antwoorden, ik zal het vervolg later posten.
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Hoop dat het een sensor is voor je vast goedkoper dan ETM.
Ben benieuwd
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gast

Een XC70 tegen een jaar oudere Audi A6? Dan was de geldnood wel heel erg hoog zeker? :wink:
Als recessie voorbij is, toch wel weer Volvo?
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

laat hem eens uitlezen bij de dealer. zoiets wordt toch wel opgeslagen in computer?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

Een XC70 tegen een jaar oudere Audi A6? Dan was de geldnood wel heel erg hoog zeker?
Als recessie voorbij is, toch wel weer Volvo?
Welke recessie? :P Collega wilde graag goedkoper rijden, de Audi is EUR 15k duurder qua fiscale waarde. De Audi moet nog een jaartje en ben bang dat Volvo definitief een klant kwijt is, twee XCs is ook zo saai he.....
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

Afgelopen week is de XC wederom in noodloop gegaan, nadat al een week de Check Engine melding op het dashboard kwam. Bij de garage werd wederom een storingsmelding van de gaspedaalstandsensor uit het systeem gelezen. Na de noodloop rijdt hij weer prima, al is het schommelen van toerental rond 50 km/u nog steeds aanwezig, echter alleen in D, en niet in 4....??? Ook heb ik intussen gemerkt dat gas en schakelen soms niet synchroon lopen, op de snelweg krijg je dan het effect dat de versnellingsbak ontkoppelt, maar gas nog op dezelfde stand staat, met als gevolg een flinke dot tussengas en geen soepele schakelgang (enkele keren waargenomen).

Wie het weet mag het zeggen! Ik denk ook aan ETM, maar kan niet verklaren waarom het toerental schommelt (wel in D en niet in 4) bijvoorbeeld.

Hoor graag jullie reacties!
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Gast

Omdat de ETM bij bepaalde toerentallen gevoeliger is.
Veelal zit dan ook de slijtage op die plaatsen, zo tegen de 2000 toeren.
De ETM vervangen is zeker een goede oplossing. Bij de beter Volvo-dealers kunnen ze de ETM bij elk stand doormeten.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Waarom is die gaspedaalsensor nog niet vervangen of tijdelijk uitgewisseld? Lijkt me toch het eerste en minst omslachtige wat je doet als deze storing wordt uitgelezen.
S80 2,5T AUT5 2004
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

Goede tip Frumpy. Ga ik doen.

@Alex: klinkt inderdaad aannemelijk, maar ik snap alleen nog niet waarom het schommelen stopt als je de automaat handmatig in 4 zet. Komt dat omdat die combinatie minder voorkomt dan dezelfde snelheid in D, of kan het ook nog met de automaat of koppelomvormer te maken hebben? Of krijg je dan hele andere symptomen?

Bedank voor de antwoorden!!
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Gast

Mogelijk blijft ie in 4 op een hoger toerental. Hij schakelt, als je rustig rijdt, snel door naar 5.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”