S80 T6 1999

username82
Starter

Goedendag allemaal,

ik ben aan het rondneuzen voor een mooie S80
en het liefst meteen een T6, om ook zo af en toe
een beetje door te rijden.

Nu zijn die modellen uit 1999 best goedkoop
en hebben ook een lage km stand. In Duitsland
staan er een aantal mooie, met bpm erbij valt
het nog steeds mee.

Aangezien er volgens mij best veel mensen
op het forum zitten die een T6 rijden, vraag
ik of jullie de ervaring kunnen delen?

Als ik de verhalen lees op bijvoorbeeld:
http://www.carsurvey.org/reviews/volvo/ ... /comments/

Transmission failure,Front struts replaced,Ball joints replaced
Suspension bushings replaced, Engine mount replaced,
Power door lock motors failed, Roof moldings lost finish
and turned brown, Keyless entry failed, Radio failed three times,
Brake rotors warped, Interior moldings falling off, Sunroof rattles,
Power mirror failed, Rear window replaced due to defogger failure,
Antenna amplifier replaced, Antenna cable replaced, Engine
management computer failed, Seat belts defective.

dan schrikt het mij wel af.

Daarentegen lees ik ook weer berichten van forum-leden die
de 99 S80 T6 met 100.000 km op de klok kopen, vialle lpg in
lieten bouwen en er vervolgens al 50 000 km mee hebben gereden
waarin ze maar tegen een aantal kleine mankementjes opliepen.

Ik lees dat de modellen na 2002 elektronisch een stuk verbeterd zijn
(b.v. de etm), maar wel weer minder geschikt zijn om op gas te laten lopen
ivm de vaste klepstoters ipv de hydrolische. En ik wil de auto
graag op gas zetten.

Hopelijk is mijn verhaal niet al te lang en kunnen jullie mij een beetje
op weg helpen ::? ::D

Alvast bedankt,

mvg Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S80 Executive
5th Gear member

Hoi username82,

Ik kan je niet echt op weg helpen, ik rijd een T6 uit juni 2003 op benzine (na de facelift). In de periode april 2006 tot januari 2009 heb ik er ongeveer 175.000 km mee gereden (ja, op benzine). Ik heb eigenlijk nauwelijks storingen gehad, in ieder geval geen elektrische. Een groot aantal lampjes is zelfs nog nooit vervangen.

De automaat doet het ook nog steeds prima, heeft alleen een keer een softwareupdate gehad. Het enige dat er echt aan zit te komen qua kosten is de radiator, die begint een beetje te zweten. Verder kan ik echt niets noemen. Hij is altijd bij de Volvo dealer in onderhoud geweest en dat is niet goedkoop. Gelukkig kwam ik er slechts om de 20.000 km en nooit tussendoor voor andere mankementen.

De S80 van je foto heeft prachtige velgen, vind ik echt super staan onder een S80!

S80 Executive
username82
Starter

Hoi S80 Executive,

bedankt voor je reactie. Dat klinkt erg positief, zoveel
kilometers en nauwelijks storingen. Wat waren de
storingen waar je mee te maken hebt gehad, als ik
vragen mag?

Volgens mij zijn het vooral de beginjaren van de S80 die
met veel problemen te maken hebben.

Ik hoop dat er nog meer forumleden hun ervaringen
willen delen.

Alvast bedankt allemaal,

Mvg, Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
diesel01
Geartronic member

Mooooi, onze oosterburen weten wel hoe hoort wbt auto's.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
S80 Executive
5th Gear member

Dan zou ik voor de T6 uit 2004 gaan. Deze heeft ook een sperdifferentieel (de mijne ook) en dat werkt echt! Als je met 1 voorwiel geen grip hebt, gaat de kracht naar de ander. Merk je goed in de sneeuw! Verder is de S80 op vele punten verbeterd na de facelift midden 2003.

Wat ik aan storingen heb gehad, ik moest diep in m'n geheugen graven:
- speling in stuurwiel, dus niet tijdens draaien links/rechts maar het stuurwiel ten opzichte van de stuurkolom. Scheen een aluminium ring niet meer 100% te zijn. Vervangen kostte nog geen € 100.
- bij (ik geloof 130.000 km) accelereerde de auto niet meer vloeiend. De versnelling verliep 'golvend' maar zeker niet stotterend. De Volvodealer kon geen foutmelding lezen. De jongens van Fasttech hebben met hun mobiele uitleesapparatuur de data kunnen analyseren en kwamen tot de conclusie dat het turboregelklepje defect was. Nooit van gehoord, kosten nog geen € 50 bij mijn eigen garage erop gezet en excuus gekregen dat zij dat niet gevonden hadden. Direct een nieuwe luchtmassameter gemonteerd voor de zekerheid en die kostte € 180 of zoiets.
- de automaat heeft een keer een softwareupdate gehad, ik geloof bij 50.000 km. Hij schakelde soms met een lichte hapering van 1 naar 2. Sindsdien schakelt ie nog steeds prima. Software kostte €25

Verder de reguliere beurten. De voorste schijven zijn bij 180.000 vervangen, best netjes voor z'n zware automaat. Distributie bij 160.000, die beurt kostte bij m'n Volvo garage zo'n € 1.300, maar dat viel me eigenlijk nog mee.

Als je rustig rijdt met de T6 kun je 1 op 10 halen. Toen ik veel kilometers maakte (90% snelweg, 105 of 125 op cc) reed ik ruim 1 op 11! Zie ook het bijgevoegde plaatje, 8,8 l/100 km = 1 op 11,36. De verbruiksmeter klopte vrij goed met de werkelijke tankbeurten.

Verder eigenlijk geen opmerkingen. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat alle S80's van na de facelift zo storingsvrij zijn!

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

S80 Executive
Rob Bakker
5th Gear member

Als ik de keus ook had zou ik gaan voor de S80 uit 2004, is toch een heel stuk nieuwer en inderdaad op punten verbeterd.

Wel heb ik met mijn auto (S80 T6 uit 1999) wat achterstallige dingen gehad na aankoop, maar dat is allemaal onder garantie vervangen.

Dit waren diverse spoorstangen, automaat update, en de ETM + 1 sensor.
Volgens de garage totaal toch bijna €1800,- als ik het zelf zou moeten betalen. Het was ook meer als ze verwacht hadden.

Bij de laatste beurt (+/- 169.000 km) is als extra de bougies vernieuwt, totale beurt bijna € 1000,- inclusief een bougiedop welke anderhalve week later vervangen is.
username82
Starter

Dat zijn idd maar kleine dingetjes, S80 Executive. Zeer betrouwbare
wagen dan zo te horen. Klinkt iig een stuk beter dan de verhalen over
het 99 model.

Ik zie vaak op veel foto's het rode driehoekje branden, tussen de kilometerteller en de toerenteller, en vaak ook nog het storingslampje
linksonder. In het gedeelte waar alle storing lampjes zitten.
Maar bij jou is dit niet het geval. Heb je het laten resetten bij
de dealer?

Rob Bakker, das wel veel geld, voor 2 bezoekjes aan de dealer.
Een stuk meer dan 'S80 Executive' heeft besteed aan zaken buiten het
normale onderhoud.

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoopte eigenlijk op nog wat meer reacties van andere forumleden, haha.

mvg, Mark
Rob Bakker
5th Gear member

Het was bij mij denk ik toch voor een heel deel achterstallig onderhoud.
Alle dingen van de garantie zijn in de eerste 6 maanden uitgevoerd, en verder dus geen extra kosten behoudens de normale beurt :)
Racingbrick
2nd Gear member

De werkplaatsschef van mijn Volvo dealer zei mij, als je een S80 wilt, neem er dan eentje van na 2001, en nog liever eentje van het gefacelifte model ( mj >2004 ) daar zijn de meeste problemen uitgehaald.

Ik heb de mijne nu een een maand of 9, en heb er iets van 21000 mee gereden, zonder enig probleem.

De 170000 beurt was een dure die heb ik laten doen vlak na aanschaf, maar daar zaten veel zaken bij die al gedaan hadden moeten zijn, maar waren niet gedaan, distr riem/multi riem/ etc etc.

Plus de nodige " kwaaldingen": sirene van het alarm was kapot, een sluitingsding van de voorgordel moest worden vervangen, plus een aantal zaken die bij het normale onderhoud moeten worden geplaatst, bovenste motorsteun en dergelijke.

Het was een uitgave van 2300,- maar de wagen was toen ( en is nog ) naar mijn zin.
Zelf heb ik de schijven en blokken vervangen om nog een beetje te besparen op de kosten.

Een wagen van grote klasse, het is geen rijden, maar zoeven over de weg.
Nu nog hopen dat het allemaal zo blijft, soms denk ik met weemoed terug aan mijn 850-T5, dat zeg ik eerlijk.

Een T6 is natuurlijk het mooiste, maar vergeet niet dat je flink leeg kunt lopen op een dergelijke wagen mits niet goed onderhouden in het verleden.
Over de levensduur van het blok hoef je je geen zorgen te maken, maar wel over alle electronica die er omheen hangt.

Hoe meer er op zit hoe meer er kapot kan..
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Marc O.
5th Gear member

@TS: Volgens mij hebben we een aantal weken geleden per PB al wat info uitgewisseld, maar ik zal mijn ervaringen hier ook nog even plaatsen.

Ik ben best wel een tijdje aan het zoeken geweest, heb maandenlang internet afgestruind voor informatie, en heb diverse auto's laten staan omdat de automaat niet perfect schakelde ("dribbelen" bij het overschakelen, vooral als de bak op bedrijfstemperatuur is). [Als waarschuwing (@mods, als dit niet mag dan verwijder het maar): Bij de Volvo dealer in Heerlen staat een rode T6 waarvan de Geartronic een gierend geluid maakt bij het schakelen onder vollast. Volgens de verkoper was dit het geluid van de turbo's. Tsja.... Auto wordt overigens verkocht zonder garantie. U bent gewaarschuwd.]

Omdat ik de auto op LPG wilde zetten heb ik een exemplaar gezocht van modeljaar '99, met hydraulische klepstoters dus. Daarna werden ze gebouwd met mechanische klepstoters. In NA motoren biedt flashlube dan voldoende bescherming, maar in bij een T6 wilde ik geen risico's lopen. Vandaar dus een auto van 1998 of begin '99. Zoals in de PB's (aan TS) ook al gezegd: Als je een T6 op LPG wilt rijden dan is er eigenlijk maar 1 systeem dat volstaat en dat is een LPi installatie van Vialle.

In oktober heb ik mijn T6 van 1998 gekocht bij een particulier. De kilometerstand was weliswaar niet laag te noemen (ruim 260.000), maar de onderhoudshistorie van de afgelopen jaren was volledig bekend. Daaruit bleek ook dat de auto altijd bij de Volvo dealer was onderhouden en dat een aantal dure onderdelen inmiddels vervangen waren, zoals de ETM en radiator. Bovendien was deze auto helemaal uitgevoerd zoals wij dat graag wilden hebben, met onder andere een origineel schuif/kanteldak, PDC, RTI, ingebouwde GSM en volledig lederen bekleding (de leer/alcantara bekleding die je ook vaak ziet blijkt vrij snel vuil te worden en te gaan "rullen"). De geartronic schakelt perfect, wat er volgens mij op duidt dat deze al eens vervangen of gereviseerd is.

Toen ik de auto kocht brandde het lampje van de lambdasonde, die ik inmiddels heb laten vervangen. Een T6 heeft maar liefst 4 van die dingen, die per stuk zo'n 250 Euro kosten. Monteren kost een uur of 3-4, want de uitlaat/uitlaatspruitstuk moeten gedeeltelijk gedemonteerd worden om er bij te kunnen.

Vrij snel na aanschaf heb ik de distributie, waterpomp en thermostaat laten vervangen. Dat was weliswaar nog niet nodig, maar ik wilde op dat vlak geen risico's lopen en vind zoiets altijd een goede investering na aanschaf van een nieuwe auto waarvan de km-stand (ondanks NAP) niet voor de volle 100% betrouwbaar is. De pijn in je portemonee is namelijk een ruime factor 10 groter als het onverhoopt toch fout gaat.

Overigens is het goed gebruik om, gelijk met het vervangen van de distri-riem, de waterpomp en thermostaat te vervangen. De thermostaat zit bij een T6 ingebouwd tussen de distributie, en van die dingen is bekend dat ze nogal eens kapot gaan. Ook waterpompen hebben schijnbaar het eeuwige leven niet, kunnen voor serieuze ellende zorgen als ze kapot gaan, kosten nog geen 100 Euro, en als ie dan vervangen moet worden dan moet de distributieriem er weer af... Vandaar: beiden tegelijk vervangen bij een distributieriem wissel.

Direct na aanschaf heb ik een Vialle LPi installatie laten inbouwen bij Mesman en recent heb ik, met hulp van een mede-volvo850forummer, zelf de remschijven rondom vervangen door Brembo exemplaren die, naar zeggen, minder gevoelig zijn voor kromtrekken. Uiteraard ook nieuwe remblokken (origineel Volvo) gemonteerd. Tot slot heb ik de bovenste motorsteun vervangen omdat deze gescheurd was. Op zich rijdt ie er niet minder om, maar je loopt het risico dat je uitlaatspuitstuk scheurt vanwege de toegenomen druk doordat de motor meer kantelt dan de bedoeling is.

Al met al dus best wat geld uitgegeven aan de T6, maar het merendeel was voor preventief onderhoud. Inmiddels heb ik alweer zo'n 10.000 probleemloze km's gereden en is de auto nog steeds vrij van storingen.

Mocht je besluiten om zo'n auto te kopen, dan zou je eigenlijk altijd rekening moeten houden met zo'n 1000 Euro extra aan onderhoud gedurende het eerste jaar. En daarnaast is het handig om wat reserves te hebben voor het geval de automaat het begeeft (revisie: ca. 3000 Euro). Desalniettemin ben ik ongelooflijk tevreden met deze auto en geniet van iedere kilometer die ik er mee rijd! :)
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)

V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Racingbrick
2nd Gear member

Ik heb ook heel lang gekeken, zowel in NL als DE.
Het is waar, een T6 is al weinig waard hier, maar in DE worden ze bijna weggescheten, vreemd maar waar.
Wat je dan koopt voor 3000 euro weet ik niet, maar in denk dat je minimaal het zelfde nogeens uit de zak kunt gaan halen om de wagen op peil te brengen.

Je bent heel zinnig bezig geweest, waterpomp en de andere zaken meteen preventief mee vervangen, dat is exact wat ik ook heb gedaan, net even gekeken nog, die pomp kost 79,50 excl btw, laat hem maar eens vervangen als alles weer dicht zit, dan ben je gewoon 3 arbeidsuren lichter, plus een nieuwe pomp uiteraard.

Zo had ik 1 lekke CNG injector, uiteraard vervang je de andere 4 ook meteen.

Je hebt gelijk, Mesman is het instituut voor Volvo's en LPI, ook ik heb daar mn T5 voorzien van Vialle LPI, gewoon 65.000 km gereden zonder een enkele hik..
Sterker nog, hij liep gewoon mooier en beter en sneller op LPI dan op benzine, wat een uitvinding..

Je hebt het goed gedaan denk ik, even goed investeren om de wagen toppie te maken, een beetje meer kilometers is geen drama bij een Volvo blok, zelfs een geblazen Volvo zal lang mee gaan.
Veel meer toeren dan 3-4000 zal je niet hoeven maken denk ik om alle witte petjes met de mond open achter je te laten bij de stoplichten.
Ik wens je nog vele fijne kilometers met je dikke S80.
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Marc O.
5th Gear member

Racingbrick schreef: Veel meer toeren dan 3-4000 zal je niet hoeven maken denk ik om alle witte petjes met de mond open achter je te laten bij de stoplichten.
Ik ben beslist geen stoplichtsprinter hoor, maar zo nu en dan is het best wel grappig om zwaar bespoilerde Golfjes en Astra'tjes even te laten zien wie de baas is :D

Ik kom er, met deze winterse dagen, trouwens ook achter dat het best wel lekker is om de automaat continu in de W(inter)stand te hebben staan. Je kunt dan heerlijk relaxed (ja, bijna sloom) bij een stoplicht wegrijden terwijl de motor niet boven de 2500 toeren uitkomt. En om je wat vlotter voort te bewegen trap je het gaspedaal gewoon wat ambitieuzer in. Geweldig!
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)

V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
rvanslochteren
1st Gear member

Betrouwbaarheid:

ik heb er alleen nog maar pech mee gehad. Het rijdt fantastisch maar door alle ellende ga ik bij elk piepje of kraakje weer iets achter denken.

Ik heb dus slechte ervaringen ermee. En als je beetje verdiept op het forum zie je dat veel mensen gezeur met dit model hebben. Zeker niet de sterkste auto van volvo
username82
Starter

Beste Roeland,

ik lees net je verhaal :O
Erg spijtig om dit allemaal te lezen, ik lees het wel vaker
op andere sites, maar ik dacht dat de probleem auto's
eerder sporadisch voorkomen dan met regelmaat.

Heb je geen garantie op de auto gekregen?
Het blijkt toch wel dat 98-99 de meeste problemen
bevatten.

Ik hoop dat je nog een oplossing vind voor het huidige
probleem.

Mvg, Mark
syswichers

Zelf heb ik een T6 van 2001. Gekocht met 107K km op de teller en heb gelijk het volgende gedaan:
- Vialle LPi installatie + elektronische Flashlube in laten bouwen bij Mesman.
- Preventief distributieriem, waterpomp en multiriem vervangen.
- Olie + filter en luchtfilter ververst.
- Accu vervangen (oude werd al wat minder).

Inmiddels opgeloste problemen:
- Jawel... de automaat defect (gereviseerd bij Autrans).
- speling binneste homokineet van de korte as.
- draagarmrubbers voor (beide kanten).

Intussen is de teller de 135K km gepasseerd en de auto loopt al weer geruime tijd als 'n zonnetje en voledig probleemloos! Een genot om in te kunnen rijden.
lucien64
Starter

ik heb ook een T6
NIET kopen < begin er niet aan doffe ellende
van een garage niet aangesloten
1 autom.versnellingsbak
2 electronica
3 airco
4 turbo
5 stuurstang
6 nu alweer de bak

hoeveel pech kun je hebben deze auto is van 1999
en totaal nu al 8 duizend gekost aan reparaties
Ik stop er mee koop nooit meer een volvo
en rij hem in de plomp...dan kost die niets meer.
syswichers

lucien64 schreef:ik heb ook een T6
NIET kopen < begin er niet aan doffe ellende
van een garage niet aangesloten
1 autom.versnellingsbak
2 electronica
3 airco
4 turbo
5 stuurstang
6 nu alweer de bak

hoeveel pech kun je hebben deze auto is van 1999
en totaal nu al 8 duizend gekost aan reparaties
Ik stop er mee koop nooit meer een volvo
en rij hem in de plomp...dan kost die niets meer.
Zou ik niet te hard zeggen...waarschijnlijk kun je dan nog een dikke buit ophoesten wegens een procesverbaal voor millieu verontreiniging. Hahaha

Zoals vaker gezegd moet je een T6 als hobby beschouwen...en hobby mag geld kosten.

Sterkte ermee...
HansEindhovenV70
4th Gear member

Gewoon voor een prikke op marktplaats zetten, krijg je er tenminste nog een paar euro voor, voor iemand die de onderdelen wil hebben.
Michelt6
2nd Gear member

Ik heb in juli vorig jaar een t6 uit 2003 gekocht , my2004, na heel veel zoeken en ik heb er nog geen moment spijt van, de auto had 153.000 km gereden en 2 jaar in de showroom bij de dealer in waalwijk gestaan waar hij gewoon niet werd verkocht door de enorme prijs die eraan hing.

Na 2 dagen een kapotte luchtmassameter, dit werd uiteraard direct via de garantie bij mijn plaatselijke volvo geregeld. na een half jaar terug voor een einde garantie check up en de een aantal kleine dingetjes gerepareerd.
slecht lopend electrisch raam,(raamwerk vervangen)
vocht achter een knipperlicht (vervangen)
roest onderzijde van 1 portier (behandeld en gespoten)

gratis een vervangende nieuwe v70 2.0 meegekregen voor anderhalve week (nooit kopen zo een 2.0, daar zit echt geen gang in en loopt vreselijk hoog in zijn toeren, 3600 bij 120 km/u , tegenover 2300 in de s80 t6...)

Nee hoor, na 8 maanden en 15.000 km ben ik super tevreden over de t6 en ook niets dan lof aan het adres van volvo dealer van Roosmalen in Waalwijk.
:wav:
gr
Volvo s80 t6 Gtr exclusive mobility 2003
Toyota Aygo 3drs 2006

Volvo 440 dl 1.6 1994 Gesloopt

http://goo.gl/maps/JKNgC
Brutus850
2nd Gear member

Paar maanden geleden een T 6 gekocht, beetje in een opwelling. Niet in verdiept, ingeruild voor mijn trouwe 850.. Geen garantie, inhouden bij volgas, 273000 km op gas. Toch maar gedaan. Gelukkig kan ik aardig sleutelen. Tot nu toe gedaan:
Zelf voorste Lambdasonde vervangen € 220
Abs controller laten repareren € 125
Luchtinlaatpijp vervangen (trok valse lucht via carterontluchting) € 35
TCV vervangen € 90
Olie lekkage turbo retour (pakking en O-ring) € 3
Olie + div filters vervangen

Na het vervangen van de TCV en lambdasonde reed de auto veel beter.
Gister luchtinlaatpijp vervangen en bougies en nu is het echt een vliegtuig. Verder heb ik een LMM besteld via ebay voor € 25 en wil ik de wielophanging bussen vervangen voor PU bussen. Ben van mening dat je geluk moet hebben, maar dat is eigenlijk met elke gebruikte auto.. En waar heb je het over als je de auto met garantie koopt.. Verder heb ik met het zelf uitvoeren van bovenstaande reparaties en goed zoeken naar goedkope adressen / aftermarket onderdelen al zo'n € 1600 bespaard. Dit forum kan je daarmee enorm van dienst zijn.
Plaats reactie

Terug naar “S80”