Een beetje vreemde vraag over bandenslijtage.
Het toeval wil dat ik al jaren de voorbanden los van de achterbanden verwissel/koop.
Ik heb nu na vele jaren weer voorwielaandrijving. Bij de achterwiel aandrijving ging ik er van uit de deze een diepere een betere profiel moesten hebben. Vanwege de grip. Dus ik deed de beste banden achter.
Nu met voorwielaandrijving heb ik de neiging om deze betere banden voor te doen.
Maar deze gedachtegang slaat volgens mij helemaal nergens op.
Slijtage banden
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
De 460 GL carb van Frans
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 07.12.2009 - 21:00
- Locatie: Varsseveld GLD
- Contacteer:
je betere banden moeten achter, dit is in verband met dat onderstuur veel controleerbaarder is dan overstuur. In principe geld voor een achterwiel aangedreven auto hetzelfde.
Volvo 440 1.6i Experience
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
wissel wat vaker van voor naar achter, zo slijten je banden even hard en kan je tegelijk 1 hele nieuwe set van 4 banden kopen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20917
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Bij Pro-drive hebben ze eens beargumenteerd om de beste banden voor te monteren. Louter en alleen omdat je met de voorwielen stuurt.
Daarnaast maakt een goede profiel-band een stukje wegdek watervrij voor de achterwielen en dat is toch wel van belang om aquaplaning te voorkomen. Ook niet onbelangrijk ...
Daarnaast maakt een goede profiel-band een stukje wegdek watervrij voor de achterwielen en dat is toch wel van belang om aquaplaning te voorkomen. Ook niet onbelangrijk ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 21:47
Als je de laatste tijd naar de sporen in de sneeuw hebt gekeken zie je dat als je stuurt de achterbanden een ander spoor maken dan de voorbanden dus dat stukje geldt alleen voor rechtdoor.Daarnaast maakt een goede profiel-band een stukje wegdek watervrij voor de achterwielen en dat is toch wel van belang om aquaplaning te voorkomen. Ook niet onbelangrijk ...
En juist in een bocht met nat wegdek is het belangrijk voldoende profiel en grip achter te hebben, zodat de grip niet verloren gaat en de achterzijde geen eigen leven gaat lijden.
Ook met remmen is voldoende profiel met nat wegdek aan de achterzijde belangrijk omdat door de massatraagheid tijdens het remmen het meeste gewicht op de voorbanden komt.
Als je dan achter bijvoorbeeld met slicks, dus zonder profiel, zou rijden blokkeren de achterwielen waar door de achterzijde weer de neiging heeft tot uitbreken.
En ook tijdens het remmen komt er dus respectievelijk meer gewicht op de voorbanden waardoor ze meer water verplaatsen....
Er is gewoon nog niet genoeg getest wat nou het beste is, maar ik heb altijd geleerd als je sporing etc aan de achterzijde goed is gaan de achterbanden heel lang mee en zolang je niet minder als 5 mm profiel aan de achterzijde hebt zit je altijd save...
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 07.12.2009 - 21:00
- Locatie: Varsseveld GLD
- Contacteer:
ik zit voorlopig dus nog goed met 7 mm achter en 4,5 voor...
tenminste, hoe jij het zegt, boomboom is hoe ik het ook geleerd heb..
tenminste, hoe jij het zegt, boomboom is hoe ik het ook geleerd heb..
Volvo 440 1.6i Experience
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat gebeurt alleen bij perfect rechtdoor rijden, dan heb je er misschien profijt van. Maar in een bocht of tijdens uitwijken echt niet, en dan heb je juist de meeste grip nodig. ALTIJD achter het meeste profiel maakt niet uit of je voorwiel-of achterwielaandrijving hebt. Elke slipschool instructeur adviseerd dit. Als je voorwielen grip verliezen voel je dit aankomen, gas los en je hebt weer grip. Verliezen je achterwielen grip dan sta je achtestevoren voordat je met je ogen hebt geknipperd.Daarnaast maakt een goede profiel-band een stukje wegdek watervrij voor de achterwielen en dat is toch wel van belang om aquaplaning te voorkomen. Ook niet onbelangrijk ...
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Dus de kern van het verhaal is de beste banden achter maar zekers rekening houden met voldoende profiel voor in verband met aquaplaning.
Thanks.
Hierbij nog een tip. Ongeveer 10 jaar geleden had ik de voor mij onbekende banden van Tyfoon. Het viel mij op dat de banden zo lang goed bleven en de slijtage veel minder was. Later bleken de banden bij testen als beste uit de bus te komen. http://www.tyfoonbanden.nl
Voor minder geld (minder reclame) dus betere banden.
Thanks.
Hierbij nog een tip. Ongeveer 10 jaar geleden had ik de voor mij onbekende banden van Tyfoon. Het viel mij op dat de banden zo lang goed bleven en de slijtage veel minder was. Later bleken de banden bij testen als beste uit de bus te komen. http://www.tyfoonbanden.nl
Voor minder geld (minder reclame) dus betere banden.
De 460 GL carb van Frans
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Zijn toch echt 1 van de slechtere B banden.. banden zijn kneiterhard, daarom slijten ze niet. Ook geen grip dus. helemaal niet met nat weer.
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Nooit wat van gemerkt. Wel dat ze langzaam slijten.
De 460 GL carb van Frans
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20917
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Blijkbaar is er nog steeds geen overeenstemming over de juiste banden op welke plek.
Als je iets niet vertrouwt, moeten we maar de snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Lijkt me veiliger.
Als je iets niet vertrouwt, moeten we maar de snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Lijkt me veiliger.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De consensus is toch echt meeste profiel achter. Als je ff googled kom je op alle bandensites dit advies tegen. Kijk bijv. eens op de site van Michelin.Blijkbaar is er nog steeds geen overeenstemming over de juiste banden op welke plek.
Ik heb een slipcursus en een advanced driving cursus gevolgd en beide instructeurs adviseerden dit ook. Een instructeur maakte het visueel. Hij nam 2 speelgoedautootjes. Bij een plakte hij de voorwielen af en bij de ander de achterwielen. Geef ze allebei een flinke zet en degeen met afgeplakte voorwielen schuift keurig rechtdoor en die met de achterwielen afgeplakt gaat gelijk tollen. Dat gebeurt dus ook met aquaplanning, slecht profiel achter, geen grip en je gaat achtestevoren. Erg veraderlijk effect omdat je het niet voelt aankomen. Maw voorwielen geven de richting aan maar de achterwielen zorgen voor de balans.
http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_c ... sp?lang=NL
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ik vind de antwoorden juist wel heel verhelderend.Msuidgeest schreef:Blijkbaar is er nog steeds geen overeenstemming over de juiste banden op welke plek.
De 460 GL carb van Frans