(bij)geluid in motor van s40 (met filmpje)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Neok
1st Gear member

hallo,

Mijn s40 (2005) krijgt na de start een vreemd tikkend bijgeluid, dat ook blijft. Het is linksvoor (als je voor de auto staat) dus waar volgens mij de distributieriem zit. Aan het rijgedrag van de auto merk ik niets, maar ik vind het geluid niet prettig - binnen hoor je het niet/nauwelijks (zeker niet als de radio aan staat).

Als ik gas geef, gaat het geluid ´sneller´, dus vooral als ik rustig rijd is het meer aanwezig.

Om mijn verhaal duidelijker te maken, heb ik de auto gefilmd tijdens een (koude) start. Na 27 seconden begint het geluid te komen. Ik heb daarna enkele malen gas gegeven en daarna weer losgelaten.

Mijn (vorige) Volvo garage had geen idee wat er aan de hand was, en gaf aan dat het geluid geen kwaad kan. Ik zelf toch het idee dat er iets niet goed zit, het klinkt niet goed (en een beetje goedkoop voor een Volvo :) )

Over een week ga ik ermee naar de dealer, toch op dit forum de vraag of iemand een idee heeft. Kijk (of vooral: luister! :wink: ) eens naar het filmpje:

Dankjulliewel!

Koen
remmm
5th Gear member

Laat ze alle bouten controleren, dit is inderdaad niet normaal. Ik ben toevallig gisteren bij de dealer geweest omdat ik een raar geluid hoor bij een klein beetje gas geven en weer loslaten, wat blijkt er is een bout afgebroken van het blok naar de katalysator (of zoiets) De monteur vond het in eerste instantie ook normaal klinken totdat hij na aandringen even verder ging zoeken en zag dat de bout verdwenen was...
RVL
4th Gear member

Het is lastig om geluiden te traceren maar zo te horen lijkt het de koelpomp die meedraait in riemaandrijving of mis je wat tanden op je riem. Enfin laat de dealer er even naar kijken.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Neok
1st Gear member

Dank voor de reacties, na een dag rijden (150km) met enkele tussenstops, heb ik ontdekt dat het geluid er alleen is als de motor ook echt koud is (dus als deze op temperatuur is, dan hoor je niets).
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”