Diverse vragen V40 1.9TD Europe

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
HP
1st Gear member

Sinds een paar dagen trotse eigenaar van een V40 TD 1.9 Europe van 1999,met 227000 km.
Omdat er geen instructieboekje bij zat (slordig!!)heb ik een paar vragen.

Ik zie als ik de sleutel omdraai in het contact diverse lampje oplichten waaronder (denk ik) een voorgloeilampje?? (oranje kleurig met lampje erin)...deze gaat uit na een een 30-60 seconde nadat ik gestart heb.

Omdat de V40 niet al te best/vlot wil starten dacht ik, moet ik nu heel lang wachten tot dat lampje uit is,of gaat ie werkelijk pas uit ALS je gestart hebt?Ook is er veel rookontwikkeling als ik gestart heb...wat daarna weer snel verdwijnt als ik eenmaal rijd.

Klopt het dat het "service lampje" 1 minuut blijft branden?...(na 1 minuut verdwijnt ie weer en komt niet meer terug,tot de volgende start)

Weet iemand waar ik een NL talig instructie boekje kan bemachtigen?

mvg,
Harry
volvo-jan
4th Gear member

wachten tot voorgloeilampje uit is en dan starten,
als hij dan slecht start en er rook uit de uitlaatkomt kan het zijn dat er nieuwe gloeibougies inmoeten.

je auto is aan een beurt toe als het servicelampje blijft branden als de auto gestart is, of het lampje moet even gereset worden als hij al een beurt gehad heeft.
mijn S40 moet daarvoor uitgelezen worden, maar sommige modellen kan je met de hand doen
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
HP
1st Gear member

Ok,net even gecheckt...gloeilampje gaat dus helemaal niet uit als het contact aan staat,maar echt pas als de auto gestart is na een minuut.
Bougies??...het service lampje gaat wel uit als het contact een minuut aanstaat,en dus niet alleen als ie is gestart.
volvo-jan
4th Gear member

dan zit er vermoedelijk een storing in moet de dealer hem even uitlezen
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gast

HP schreef: 1. Ik zie als ik de sleutel omdraai in het contact diverse lampje oplichten waaronder (denk ik) een voorgloeilampje?? (oranje kleurig met lampje erin)...deze gaat uit na een een 30-60 seconde nadat ik gestart heb.

2. Klopt het dat het "service lampje" 1 minuut blijft branden?...(na 1 minuut verdwijnt ie weer en komt niet meer terug,tot de volgende start)
1. is volgens mij het lampje van defecte gloeilampen. Kan het zijn dat je toevallig op het rempedaal hebt gedrukt, want volgens mij is het ook een hele tijd zo geweest dat dit lampje bleef branden totdat je het rempedaal bediende - controle van de remlampen.

2. zoals vermeld - de auto heeft een servicebeurt nodig en lampje moet gereset worden. Het klopt dat dit lampje aangaat bij het starten en na 1 minuut uit. Daarna bij de volgende keer weer starten aan. Net zo lang totdat het systeem gereset wordt.
volvo-jan
4th Gear member

aha dat verklaart een hoop had niet gezien dat het om een oranje kleurig lamje ging wat dus een lampje was.
dacht dat je het oranje lampje met spiraaltje bedoelde :oops:
is inderdaad remlichtcontrole 1x op het rempedaal trappen en kijken of die uit gaat anders heb je een defect remlicht
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
360Degreez
5th Gear member

Mijn V40 1.9D ('98) startte in de winter moeizaam.

Voorgloeien, wachten tot je de "Tik" van het gloeirelais hoort (15 seconden) en dan starten.

Mocht 'ie dan nog niet starten zijn een of meerdere gloeiboegies kaduuk.

Servicelampje blijft 2 minuten branden als hij een service beurt nodig heeft.
Als hij service gehad heeft gaat hij na een seconde uit bij het omdraaien van je sleutel.

Bij de V40 is er geen trucje om via het contactslot en lichtschakelaar de service notificatie uit te schakelen. Dit moet bij de dealer gebeuren, of bij een allround garage die het via een Bosch KTS uitlees apparaat oid.

Succes!
HP
1st Gear member

Ok,bedankt zover.
Hoe zit dat dan precies dat de auto weet dat ie een onderhoudsbeurt nodig heeft?.....klopt wel overigens,want vond een onderhoudskaartje met kleine beurt op 227 dkm....laat die die km stand nu gisteren bereikt hebben.

Andere vraag...volgens andere advertenties moet dit type (V40 Europa 1.9 TD)ook cruise control hebben,zoja klopt dit,en waar zit de bediening hiervan?

Inmiddels een instructieboekje besteld.
edwinopzolder
1st Gear member

Je kunt het servicelampje wel zelf resetten althans bij de mijne werkt het zo;
auto in contact zetten en dagteller tien seconden ingedrukt houden totdat het servicelampje gaat knipperen vervolgens binnen vier seconden weer loslaten.
V40 1.9 D 1999
HP
1st Gear member

Dat ressetten lukt bij mij niet op die manier.

Andere tekortkoming..als ik de auto op slot wil zetten met de afstandbediening gaan de knopjes keurig naar beneden,maar komen net zo snel weer omhoog,ofwel niet op slot.
Vanmiddag echter ging het wel in 1 keer op slot.
Toen ik zojuist de auto via de a.b. weer op slot wilde zetten heb ik na 25 keer een poging te hebben gedaan de strijd maar gestaakt en handmatig de knopjes maar naar beneden gedrukt...
Rara...de ene keer gaat het prima en dan weer totaal niet.
Tip?

b.v.d.
Volvox40
1st Gear member

bij mij gaan de slotjes terug open als er een deur niet dicht is. Misschien ergens iets dat blijft hangen ofzo?
S40 1.9D_ 318000 km (1999)
V60 2.0 B3_2500 km (2021)
360Degreez
5th Gear member

@Edwin - Wellicht heeft het model jaar hier iets mee te maken, de mijne kon echt niet met het handje ge-reset worden.

@HP - Mijn V40 had ook geen cruise control terwijl het in de advertentie stond. Als je op autotrader hebt gekeken komt dit omdat het verkeerd in de database van autotrader staat. De opties worden hierbij automatisch ingevuld aan de hand van het model.

Cruisecontrol was een optie, en als je deze zou hebben zou hij in het linker pookje van je stuur moeten zitten.

Dat je auto niet op slot gaat met de remote zou te maken kunnen hebben met het feit dat er een elektromotortje van de automatische deurvergrendeling stuk is, of te veel weerstand krijgt waardoor deze niet automatisch kan sluiten. Dit kan te maken hebben met de kou.

Als je zelf een busje spuitvet hebt kan je om te beginnen de deurscharnieren even invetten en een aantal keer op slot doen en van het slot halen.

Mocht het alsnog niet lukken moet je dit even aangeven als je de auto een beurt laat geven, misschien is het iets eenvoudigs.

Een gerust stelling: soms worden auto's tegen een lage prijs verkocht omdat er eenvoudige gebreken zijn die de vorige eigenaar niet meer wilde oplossen. Vaak zijn dit kleine dingetjes die je met een kleine investering kunt verhelpen. Hou hier altijd een klein stukje budget voor vrij bij de aanschaf van een tweedehands-je.

Zo kon ik mijn V50 op de kop tikken omdat er vlekken op het interrieur zaten, en er een raamstrip weg was waardoor je zo de deur in keek. Deze bleek later gewoon in de koffer ruimte te liggen en kon ik er zo weer inzetten ;-) De rest van de "gebreken" kon ik verhelpen met dreft....
HP
1st Gear member

Vanmorgen even bij de garage geweest.
Bleek inderdaad dat de gloeibougies kapot zijn...deze worden allen vervangen.
Servicelampje gereset.

Deuren blijven een probleem,op die storingsuitlezer kwam er geen storing van portieren of iets dergelijks.
Deuren allemaal goed gesloten,incl koferbak,ingevet maar geen resultaat,daar moet verder naar gezocht worden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”