hallo forummers. Ik heb sinds 2 weken een irritante getik die lijkt onder mijn dash te komen. Vooral als ik voor de stoplichten wacht op stationair hoor je de irritante getik. Alsof er een tulpstekker ergens tegenaan zit.
Nu heb ik de hele frontpaneel eraf gehaald, en alle kabels goed verpakt in vilt. Alles strak getrokken, maar helaas geen resultaat.
Nu weet ik dat er iets mis is met mijn verwarming, aangezien er rare geluiden komen uit de dash, alsof er lamellen van de ventiatie door een motorje in een andere stand willen gezet worden maar dit niet lukt. Dan hoor je links een paar keer tiktiktik, dan weer rechts een aantal seconde tiktiktik. en dan stopt het.
Nu heb ik zitten denken dat misschien hierddoor bepaalde lamellen los zijn geraakt, die dan nu de constante resonantie veroorzaken.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik bij deze stellden lammellen kan komen. ik weet dat ze zowel rechts en links zitten , maar het lijkt bij mij ronde de gebied van de tellers te komen.
iemand een idee??
getik onder de dashboard
- avstrate
- 2nd Gear member
Hoi
Er is waarschijnlijk een stuk kidrand of bladeren in je aanzuigmotor terecht gekomen. Wordt het geluid erger als je de ven harder laat draaien? Je moet het zo zien, de constructie van de ven is net als een groentecentrifuge. Het deksel zit vastgeschroefd en de ruuberpakking is wat breder en steekt onder de rand uit. Het komt regelmatig voor dat er een stuk rubber afvalt in het vennetje en die gaat dan erg brommen. Ook kan er bladeren via de aanzuiging in terecht komen. Krijg je ook dat geluid. Onder je dashboard bij het handschoenvak waar je interieurfilter zit, kan je even luisteren of je hand op de behuizing leggen. Als die het is voel je vanzelf de trilling.
Motor loshalen is een aardig karwei. je hebt een torx nodig met een flexibele houder. best goed te doen.
succes.
Er is waarschijnlijk een stuk kidrand of bladeren in je aanzuigmotor terecht gekomen. Wordt het geluid erger als je de ven harder laat draaien? Je moet het zo zien, de constructie van de ven is net als een groentecentrifuge. Het deksel zit vastgeschroefd en de ruuberpakking is wat breder en steekt onder de rand uit. Het komt regelmatig voor dat er een stuk rubber afvalt in het vennetje en die gaat dan erg brommen. Ook kan er bladeren via de aanzuiging in terecht komen. Krijg je ook dat geluid. Onder je dashboard bij het handschoenvak waar je interieurfilter zit, kan je even luisteren of je hand op de behuizing leggen. Als die het is voel je vanzelf de trilling.
Motor loshalen is een aardig karwei. je hebt een torx nodig met een flexibele houder. best goed te doen.
succes.
-
- 2nd Gear member
dank je avstrate, maar het is geen bladergeluid. Lijkt net of de lammellen van de ventilatie los liggen en ergens tegen aan trillen. Alsof er iets los hangt en ergens tegenaan trilt. En het komt van de middelste ventilatie. Hoe kom ik hierbij???
XC60 D5 AWD summum
- avstrate
- 2nd Gear member
Als je lamellen loshangen, zie je dat toch gelijk in je dashboard. Verder zitten er geen lamellen. Maar dat je het hoort in je middelste lammellen is ook te verklaren. Je blower gaat reasoneren en dat voel je in het dashboard. Wordt het harder of zachter als je de snelheid verhoogd of verlaagd. Zoals al gezegd, leg je hand op het huis waar de motor zit. rechtsonderin bij de bijrijdersstoel. Even onderste dekplaat wepakken. Anders zou ikhet niet weten. Komt helaas regelmatig voor. als er iest tussen komt dan heb je het effect van een karton op de spaken van je fiets.
- Oceanracer
- Geartronic member
Klinkt inderdaad het meest aannemelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Eppoo144
- 1st Gear member
Dashbord kastje eruit halen dan zie je aan de rechterkant al 3 (of 4 geloof ik) stelmotortjes zitten.
Links is een ander verhaal, daar zit er ook 1 en daar zou eigenlijk het dashbord voor uitgebouwd moeten worden. Of je moet erg atletisch zijn
Links is een ander verhaal, daar zit er ook 1 en daar zou eigenlijk het dashbord voor uitgebouwd moeten worden. Of je moet erg atletisch zijn

Volvo S60 D3 Intro Edition 2010 zwart metalic
Volvo S60 edition 140pk 2003 zwart metalic 16"; mimas
Volvo S60 edition 140pk 2003 zwart metalic 16"; mimas