Beste forummers,
Als ik vanuit stilstand of al rollende een scherpe bocht neem dan lijkt het alsof de banden al knerpend rijden. Het is lastig uit te leggen, het komt zeer zeker vanuit de banden of de ophanging en het is compleet weg als ik normaal rijd (dus geen last als ik rotondes neem). Het is alleen als ik langzaam rijd en een bocht neem, maakt niet uit of het links of rechts is....
Iemand enig idee?
knerpend geluid vanuit voorwielen bij bocht vanuit stilstand
- Chiel
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 16.09.2009 - 17:34
- Locatie: Ermelo
Ik heb dezelfde ervaring, een raar geluid en gevoel. Ik dacht dat het van de banden afkwam, het lijkt alsof de bandenspanning op de voorwielen te laag is en je over de wangen van je banden rolt. Maar goed mijn bandenspanning is OK dus dat zal het niet zijn. Ik heb er verder weinig aandacht aan besteed en gooi het maar op het feit dat het een grote auto is met relatief brede platte banden en een wat "lomper" stuurgedrag tijdens bv ergens inparkeren. Ben dus ook wel benieuwd wat het is.
V70 2.4D Edition Geartronic 2006
V60 D4 Momentum 2014
V60 D4 Momentum 2014
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Zijn meer mensen die er last van hebben,likje vet op je stuur begrenzers.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Mij ook bekend vanuit rijden in parkeergarages, zeker met een beetje nat wegdek, volledige stuuruitslag en lage snelheid. Volgens mijn dealer inderdaad het over de banden heen rollen: wanneer beide wielen maximaal naar een kant staan beschriijven ze net niet dezelfde bocht, en de correctie (het zijdelings schuiven van de band, verspringen) hoor je. Op een rotonde helt de koets meer over waardoor het wiel in de binnenbocht minder druk heeft en gemakkelijker opzui schuift, daarbij is ook de snelheid hoger en de stuuruitslag kleiner.
Zelf merk ik het best bij een parkeergarage in de buurt waar ook glazen elementen in de vloer verwerkt zijn. Met dat het wiel op zo'glazen onderdeel komt schuift het per direct zijdelings weg om weer netjes in de bocht te lopen met het wiel aan de andere kant.
Groet, Olav
Zelf merk ik het best bij een parkeergarage in de buurt waar ook glazen elementen in de vloer verwerkt zijn. Met dat het wiel op zo'glazen onderdeel komt schuift het per direct zijdelings weg om weer netjes in de bocht te lopen met het wiel aan de andere kant.
Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Is het niet het janken van je stuurpomp bij maximale uitslag?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Het is mij ook bekend. Echter is mij opgevallen dat het euvel zich niet voordoet tijdens de zomermaanden. Wanneer de temperatuur ruim onder de 10 gr. begint het weer.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
Komt mij bekend voor, ik denk dat het iets te maken heeft met het harder worden van het (zomer-) rubber in de band bij lage temperaturen. En uiteraard ook iets met de diepte van het profiel.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Mooi dat ik niet de enige ben 
Stuur begrenzers invetten, maar even opzoeken wat die doen.

Nee, want ik hoor het echt vanuit de wielen komen. Alsof ie zijdelings rolt en dan elke keer wat hoort knerpen. Vaag geluid iig.Rippie V70 schreef:Is het niet het janken van je stuurpomp bij maximale uitslag?
Stuur begrenzers invetten, maar even opzoeken wat die doen.
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Ik hoor ook een soort aanslepend geluid, maar alleen bij het wegrijden in een scherpe bocht naar links. Bij mij komt dat door (te) brede winterbanden (235 breed). Een tikje minder scherp sturen en het geluid is verdwenen.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 19:48
Ik behoor ook tot degenen die daar last van hebben. Geen oplossing heeft tot nu geholpen. De dealer heeft er nieuwe begrenzers opgezet en een kleinere velg (16 inch ipv 17) bood ook geen soulaas. Geluid en het nare gevoel van het verspringen van de voorbanden zijn bij mij zowel in de zomer als winter aanwezig. Draagarmen e.d. zijn nog prima, al hebben ze 100.000 km achter de kiezen. Blijkbaar moeten we er mee leren leven maar ik houd mij aanbevolen voor iemand die een definitieve oplossing weet.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
veerpootlager versleten ? Dat geeft ook een wat knakkend gevoel/geluid bij maximaal uitsturen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Als die versleten is hoor je het ook als je over een drempel rij.sbv schreef:veerpootlager versleten ? Dat geeft ook een wat knakkend gevoel/geluid bij maximaal uitsturen
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
beste forumers
Bij mij heb ik ook zins kort (nu het koud is) een snerpend/jankend geluid rechts voor.
Het is niet de stuuruitslag blokjes daar ben ik mee op de hoogte
Hij doet het alleen als ie koud is ,dus met zo'n 10 min. is het weg. Althans dan hoor het dan niet meer. Omschrijving is: Als je door een bocht gaat (rechts)bij een terug draaiende wiel. Bij stilstand doet ie het niet. Het is alleen als je rijd, en niet bij een maximale stuuruitslag. Klinkt als een V riem
,Maar dan zachter.
Wie weet raad, Ik zoek me een ongeluk
Bij mij heb ik ook zins kort (nu het koud is) een snerpend/jankend geluid rechts voor.
Het is niet de stuuruitslag blokjes daar ben ik mee op de hoogte
Hij doet het alleen als ie koud is ,dus met zo'n 10 min. is het weg. Althans dan hoor het dan niet meer. Omschrijving is: Als je door een bocht gaat (rechts)bij een terug draaiende wiel. Bij stilstand doet ie het niet. Het is alleen als je rijd, en niet bij een maximale stuuruitslag. Klinkt als een V riem
,Maar dan zachter.
Wie weet raad, Ik zoek me een ongeluk
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:04
Had het zelfde probleem.t5power schreef:Beste forummers,
Als ik vanuit stilstand of al rollende een scherpe bocht neem dan lijkt het alsof de banden al knerpend rijden. Het is lastig uit te leggen, het komt zeer zeker vanuit de banden of de ophanging en het is compleet weg als ik normaal rijd (dus geen last als ik rotondes neem). Het is alleen als ik langzaam rijd en een bocht neem, maakt niet uit of het links of rechts is....
Iemand enig idee?
Heb er twee nieuwe draagarmen onder laten zetten en het probleem is opgelost.
Geen knerpende geluiden meer.
Auto stuurt gelijk weer een stuk beter een aanrader.
Ik was 400 euro kwijt maar is echt elke cent waard geweest.
740 (515.000 op teller)
850 glt 170 pk 1992 (507.000 op teller)
S80 2.4 170 pk 1999 (340.000 op teller)
V70 D5 198 pk 2004(getuned)
850 glt 170 pk 1992 (507.000 op teller)
S80 2.4 170 pk 1999 (340.000 op teller)
V70 D5 198 pk 2004(getuned)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik merk nu niet echt dat het sturen minder goed gaat, hoe merk je dat het sturen nu beter gaat? Heb eigenlijk alleen maar last bij scherpe bocht als ik wegrijd.Heemskerk schreef:Had het zelfde probleem.t5power schreef:Beste forummers,
Als ik vanuit stilstand of al rollende een scherpe bocht neem dan lijkt het alsof de banden al knerpend rijden. Het is lastig uit te leggen, het komt zeer zeker vanuit de banden of de ophanging en het is compleet weg als ik normaal rijd (dus geen last als ik rotondes neem). Het is alleen als ik langzaam rijd en een bocht neem, maakt niet uit of het links of rechts is....
Iemand enig idee?
Heb er twee nieuwe draagarmen onder laten zetten en het probleem is opgelost.
Geen knerpende geluiden meer.
Auto stuurt gelijk weer een stuk beter een aanrader.
Ik was 400 euro kwijt maar is echt elke cent waard geweest.
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Ik merk het alleen wanneer ik uit de parkeer garage, langzaam de scherpe bocht om ga om vervolgens direct de helling op te rijden. Dat is ook de enigste keer dat ik het hoor. Bij een normale langzame bocht hoor ik het niet.
Waar zit de stuur begrenzer precies?
Waar zit de stuur begrenzer precies?
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
- nieuwedaf V70
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19
is het de sporing? dat ze bij een bocht niet gelijk de bocht om gaan? dus de ene een kleinere bocht neemt dan de andere? ik heb het ook n.l. en alles is 100%
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25.12.2009 - 18:42
Ik heb hetzelfde denk ik.
Bij mij raakt de binnenkant van de band de binnenkant van de wielkast. Mijn banden zijn te breed voor de standaard maat wielkast, waardoor bij maximaal aan het stuur draaien hij de binnenkant net raakt (aan de voorkant van het wiel).
Ik denk dat mijn wielkast maximaal 205 bandbreedte aan kan en ik heb nu 225 banden gemonteerd.
Ik zou dus even controleren of je slijtageplek hebt aan de binnenkant van je wielkasten.
Bij mij raakt de binnenkant van de band de binnenkant van de wielkast. Mijn banden zijn te breed voor de standaard maat wielkast, waardoor bij maximaal aan het stuur draaien hij de binnenkant net raakt (aan de voorkant van het wiel).
Ik denk dat mijn wielkast maximaal 205 bandbreedte aan kan en ik heb nu 225 banden gemonteerd.
Ik zou dus even controleren of je slijtageplek hebt aan de binnenkant van je wielkasten.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
225 is niet te breed.riet333 schreef:Ik heb hetzelfde denk ik.
Bij mij raakt de binnenkant van de band de binnenkant van de wielkast. Mijn banden zijn te breed voor de standaard maat wielkast, waardoor bij maximaal aan het stuur draaien hij de binnenkant net raakt (aan de voorkant van het wiel).
Ik denk dat mijn wielkast maximaal 205 bandbreedte aan kan en ik heb nu 225 banden gemonteerd.
Ik zou dus even controleren of je slijtageplek hebt aan de binnenkant van je wielkasten.
je moet dan andere stuuruitslagbegrenzers monteren.
of een andere ET-waarde vd. velgen toepassen(lees kleinere maat)waardoor
je velg iets naar buiten komt.
geen glans zonder wrijving