enkele koelvloeistofvragen

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Hoi iedereen

Ik zie misschien spoken, maar is het normaal dat het expansievat van de koelvloeistof het teveel uitspuwt zodat bij koude motor het vloeistofniveau altijd ver onder het minimum zit?
Bij warme motor blijft ie tussen min en max, wanneer moet je in feite je koelvloeistof meten, bij warme of koude motor?

Normaal gezien doe ik er groene volvokoelvloeistof in, maar recentelijk heb ik er universele ingedaan die gemengd kan worden met alle kleuren, namelijk met monopropylene glycol. Is een stuk goedkoper.
Nu heb ik in de kelder nog een bus staan waarvan het etiket lichtgroen is en de kleur van de vloeistof lichtblauw met ethyleenglycol.

Kan ik die bus ethyleenglycol ,nl de lichtblauwe gebruiken?

Alvast bedankt!!!
erwin'69
1st Gear member

koelvloeistof niveau bekijken bij koude motor

als de motor de koelvloeistof er uit gooit terwijl hij gewoon op het goede niveau staat duidt volgens mij er op dat de motor druk opbouwt in het koelsysteem. dat kan duiden op een doorgeslagen koppakking....

Moet je veel koelvloeistof bijvullen?
motor loopt goed en trekt ook goed?
motortemperatuur normaal?

ik heb geloof ik in een jaar tijd bij 25 dkm een halve liter bijgevuld.

Of je de verschillende soorten koelvloeistof kan menegen weet ik niet, misschien iemand anders op het forum?

succes er mee, ben benieuwd wat de oorzaak is
Swedes forever.....
volvo V50 2.0 D MY '05
volvo C70 convertible 2.4T MY '00
volvo 740 2.3 GL MY '88
Oceanracer
Geartronic member

Koelvloeistof mag NIET worden GEMENGD!!!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Okeeej, da's duidelijk

Een doorgeslagen koppaking denk ik niet, de auto trekt als een beer, draait als een naaimachine. Trouwens, 30000 km geleden is er een andere kop opgezet door een goed technieker.
Ik zit wel met een heel klein lekje aan de pomp die de turbo doet nadraaien.
Aan de kant van de waterpomp zelf is er zeker geen lek, dat hou ik in het oog.
De temperatuur op mijn dashboard blijft ook wel constant.

Ik ga het alvast in het oog houden, toch bedankt voor de info!
appie76
2nd Gear member

Oceanracer schreef:Koelvloeistof mag NIET worden GEMENGD!!!
Huh? :o

Waarom niet?
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Google maar eens, je vindt er genoeg over, maar ik twijfelde ivm de kleur, maar bij twijfel, niet doen dus.
Ik heb ondertussen al gebeld voor zo'n pompje van op de sloop, dat pompje dat lekt bij mij, het zijn maar enkele lekken, maar kan op termijn wel erger worden...
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Gegroet

Ik had er dus een middel ingedaan tegen lekken, nu zie ik het pompje niet meer lekken. Ik heb ondertussen wel een reservehulpwaterpomp.

Wat me nu ook opvalt is dat ik geen koelwater meer moet bijvullen, ben al op reis geweest naar de Franse ardennen en een week geleden toen ik van Parijs kwam, een half uur aan een stuk 200 km/h gereden, even 207km/h op GPS aangetikt toen ik een Audi RS6 volgde. Mijn turbodruk was toen constant net niet in het rode (boostcontroller), volgas durfde ik wel niet :p

Misschien toch ergens een luchtbel geweest of zo? Want ik heb een tijdje gereden met de dop niet goed vast...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”