Amazon&Dagelijks vervoer

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Joey04
1st Gear member

Hallo,
Ik ben nieuw hier en ben bezig met het oriënteren om een amazon te kopen.
Tot heden rijd ik een betrouwbare diesel maar dat verveelt nog al. Nu ben ik opzoek naar informatie over kosten en betrouwbaarheid van een amazon. Aangezien ik ongeveer 500km per week rijd wil ik wel een LPG>
Zelf ben ik redelijk handig (restaureer een mini op het moment) en heb helemaal geen probleem om eens in de zoveel tijd kleppen te moeten stellen o.i.d. Of een stukje lassen is geen probleem.
Graag tips of het uberhaupt financieel te doen is (kosten diesel auto tegenover deze) en met wat voor mankementen ik in aanraking kan komen.
Ook graag ervaringen met het rijden op LPG met een Amazon. (meer onderhoud?)

Alvast bedankt\

Joey
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Beste Joey, waarom zou je met een Amazon het gewone woon-werk-verkeer willen rijden?
Ik heb met en voor pa enkele jaren geleden ook gekeken naar een Amazon (is een 144 De Luxe geworden) maar hij zag toch een beetje op tegen geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, vlotjes meekomen met het verkeer ging niet echt lukken en toch oude techniek. Pa is van 1937, erg handig maar af en toe kraakt er wel eens wat van binnen. Ook vonden wij het verschil in veiligheid met de huidige auto's te groot: een 144 is meer een klomp staal op wielen dan een Amazon.

Maar feitelijk is dit niet echt een antwoord op je vraag. Mijn keus zou zijn om met een Amazon meer recreatief te rijden en die diesel te gebruiken voor de gewone ritten.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Joey04
1st Gear member

Mee komen in het verkeer e.d. maak ik me niet zo druk om. Ik rij meestal buiten de spits tijden en die diesel is ook niet vooruit te branden.
Het is sowieso veel stijlvoller om te rijden aangezien ik meer van klassieke auto's hou en ik wil graag een klassieker als dagelijkse auto.
De vraag is met name over de kosten die je jaarlijks maakt aan onderhoud voor een LPG en of zo'n blok wel lange afstanden trekt.
Ik heb momenteel 2 mini's staan voor recreatief gebruik. Hoewel ze t allebei niet doen maar dat terzijde.
bart1111111112
2nd Gear member

met een frisse b20 motor in de amazon kan je prima mee komen in het verkeer,daar zou ik me geen zorgen over maken.
tegenover een minni is de amazon een zeer veilige auto,als je er 500km in de week mee gaat rijden is het wel aan te raden om er een met overdrive en rembekrachtiging te zoeken :D.
het grootste probleem vind ik de herrie op de snelweg,maar daar is natuurlijk ook wat aan te doen,met isolatie en goede deurrubbers en een goede radio met grote speakers :D.
admiral
5th Gear member

Heb zelf tot voor kort een amazon combi gehad maar rijd nu sinds 2 weken een 245 met bijna full options (ex USA auto) en dat rijd echt als een vorst en toch heerlijk robuust. LPG, 4 traps aut, 2,1 injectie,airco, heerlijke stoelen en een zee van ruimte. En dan nog de radio kunnen horen als je 150 rijd, heerlijk.

Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar en d'r is een hoop uit te wisslen met de niet belastingvrije 2 serie, en je hebt veel auto voor relatief weinig geld. Een amazon die 500 km p/w moet gaan rijden moet toch wel in een hele goede conditie zijn en dat voel je in de portemee als je zo'n auto wilt aanschaffen. Een belastingvrije 2 serie is nog goed te betalen alhoewel ze ook duurder beginnen te worden, zeker omdat ze de grens van belastingvrij hebben dichtgegooid.

Voor 500 km p/w zou ik voor een 2 serie gaan. Maar een amazon heeft weer ff meer charme's.
Grijze144
2nd Gear member

Amazon komt voor mijn gevoel iets tekort op veiligheidsgebied, de 144 voelt beter. Eergisteren 450 km in 5 uur gereden, absoluut comfortabel en betrouwbaar, en toch het 'rijdend museum' idee.
Kost geen pffft voor de all round doehetzelver, ik heb er 2, beide op LPG voor 500/st. en een derde in onderdelen. Na enige investeringen (vooral tijd) om ze door de APK te krijgen nu alleen nog cosmetisch werk, losse stroomdraadjes e.d. kleinigheidjes.
Extra kosten voor LPG zijn in theorie een nieuwe(re) cilinderkop (paar tientjes) of motorblok elke paar jaar, of één met harde klepzetels (paar 100 euro). Ik heb nu (puur geluk) een geharde kop, klepspeling verloopt nauwelijks.
Jammer dat de LPG zo duur wordt tegenwoordig.
oudevolvo
3rd Gear member

In mijn ogen is een Amazon prima geschikt (te maken) voor dagelijks gebruik. Zelf rij ik 700 km per week. Dat gaat prima in een Amazon.
Het is echter wel zaak om de auto hier een beetje op te prepareren om dit comfortabel te kunnen doen. Komt bij dat ik vrijwel nooit haast heb en meestal 100 a 110 rij.
Qua aanpassingen/opties zou ik voor het volgende gaan:
- Overdrive (elektrisch geschakelde 5-de versnelling, scheelt veel in de toeren)
- Stoelen met hoofdsteunen (kan uit een modernere, maar hoeft zeker niet)
- Bredere velgen (5,5J) voor een betere wegligging
- Verzwaarde stabilisatorstang voor (betere wegligging+minder windgevoelig)
- Goede geluidsisolatie en deurrubbers (ook van de tochtramen)
- Rembekrachtiger (liefst een wat grotere zoals de Lockheed)
- Versie met schijven (en geen trommels) voor
- Liefst een 1969 of 1970-er (of 123GT), die hebben de meest moderne invulling

Daarnaast nog wat opties voor het comfort/veiligheid/gemak:
- Achterruit met verwarming
- Elektronische ontsteking
- Kunststof binnenschermen

Een 70 liter LPG tank is ook wel zo prettig.
Dat is het grootste wat in een Amazon sedan nog goed boven de achteras past.
Reken op een verbruik van ongeveer 1 op 8. Dan rij je dus iets van 400 a 440 km op een tank.

Of het voordeliger is dan je huidige diesel? Dat hangt vooral af van hoeveel onderhoud je zelf kunt. Als je alles moet laten doen is het duurder. Als je alles zelf kunt denk ik goedkoper.

Qua mankementen die je tegen kunt komen?
Dat hangt natuurlijk af van de staat van onderhoud. Over het algemeen zijn de Amazons erg robuust. Als hij binnen kan staan komt dat de levensduur en betrouwbaarheid ook zeker ten goede.

Succes met je orientatie,
Groeten Lars

Hallo Joey,wat Lars hierboven beschrijft, sluit ik mijn volledig mee aan, die maatregelen zoals Lars omschreven heeft heb ik in de loop der tijd ook toegepast ,met als extra een stuurbekrachtiging ,verzwaarde veren achter ivm lpg tank en alle rubbers van de ophanging voorzien van PU bussen.Ik gebruik de amazon dagelijks en rij ongeveer 500km in de week .Dit tot volle tevredenheid .Ik bezit ook nog een 945 die ik alleen gebruik als ik de hond mee moet nemen ! Het is heerlijk om in de amazon te rijden maar eerlijk is eerlijk mijn vrouw denkt daar anders over ! Gr Jan.
Joey04
1st Gear member

Het is echter wel zaak om de auto hier een beetje op te prepareren om dit comfortabel te kunnen doen. Komt bij dat ik vrijwel nooit haast heb en meestal 100 a 110 rij.
Qua aanpassingen/opties zou ik voor het volgende gaan:
- Overdrive (elektrisch geschakelde 5-de versnelling, scheelt veel in de toeren)
- Stoelen met hoofdsteunen (kan uit een modernere, maar hoeft zeker niet)
- Bredere velgen (5,5J) voor een betere wegligging
- Verzwaarde stabilisatorstang voor (betere wegligging+minder windgevoelig)
- Goede geluidsisolatie en deurrubbers (ook van de tochtramen)
- Rembekrachtiger (liefst een wat grotere zoals de Lockheed)
- Versie met schijven (en geen trommels) voor
- Liefst een 1969 of 1970-er (of 123GT), die hebben de meest moderne invulling
Kijk dat is informatie waar ik veel aan heb.
Bredere velgen wilde ik sowieso aangezien ik een beetje een sportievere look wil gaan.
Die andere punten als isolatie e.d. lijken me wel punten die ik door de tijd heen kan vervangen! Net als de pu bushes e.d.
Alvast bedankt voor de informatie en ik zal eens rustig gaan zoeken op het internet of er mooie amazon's te vinden zijn. De 144 vind ik zelf wat minder cool.

Reparaties kan ik vrijwel zelf en ik heb ook nog een "mannetje" dus garage kosten zijn er niet zo. Beschik zelf over een schuurtje met een put erin dus dat is heel relaxed.
Iroll
6th Gear member

Ik ben het helemaal met Lars en Frosty eens. De Ama is per slot van rekening ontworpen als dagelijks vervoer, ik zou niet weten waarom dat nu niet meer zou kunnen. Kies voor een late B20 met overdrive, goed onderhoud plegen is het belangrijkste en dan heb je een betrouwbare en bruikbare auto die prima met het hedendaagse verkeer mee kan. Zeker als je zelf kan sleutelen is het heel goed te doen. Het zijn heerlijke gebruiksvriendelijke sleutel auto's en praktisch alles is nog nieuw te verkrijgen.
Joey04
1st Gear member

Bedankt, ik ga jullie op de hoogte houden als ik een mooie gevonden heb.
Met schijven voor is alleen '69 & '70?
En een kop met geharde klepzetels is nodig voor lpg? Is dit aan een serie nummer te herkennen of deze gehard is of niet?

Joey
Iroll
6th Gear member

Uit mijn hoofd zijn er schijven vanaf '69 gemonteerd. Met niet geharde kleppen gewoon rijden op lpg. Als je niet te hoog in de toeren rijd en de uitlaatkleppen elke 5000km controleerd gaat het lang goed. Geharde klepzetels zijn allemaal achteraf gemonteerd. Kan je dus alleen zien als de kop eraf is. Ik heb nog een gereviseerde B20 kop met geharde klepzetels liggen met 0 km. Mocht je interesse hebben dan kan je die wel overnemen. Kop vervangen is simpel rechttoe rechtaan, is in een uurtje of 3-4 voor elkaar.
oudevolvo
3rd Gear member

Vanaf 1963 zaten er voor schijfremmen op de 122s en vanaf 1965 was dit standaard op alle modellen.
In '69/'70 zijn er de volgende veranderingen geweest:
- gescheiden remsysteem
- geïntegreerde rembekrachtiger (net als de 140)
- koppelingskabel ipv hydrolisch
- deelbare stuurkolom
- sterker contactslot incl. stuurslot

en specifiek voor 1970:
- hoofdsteunen standaard
- gordels achter standaard

Een volledig overzicht van de veranderingen per jaar is te vinden op
http://www.volvoamazonpictures.se/model ... years.html

Mocht een 1969 of 1970-er lastig te vinden zijn, ook oudere modellen zijn prima aan te passen en te gebruiken.

In 1967 zit nog een relevante verandering. Toen is er een nieuw (beter) type achterasophanging gekomen.
Ik rij zelf echter in een 1966-er en dat gaat ook prima.

Naast de PU bussen aanvulling die al gegeven is bedacht ik nog het volgende:
- rolgordels
- wisselstroomdynamo (maar je ziet al bijna geen gelijkstroom meer)

Groeten Lars

Goede info hier!
Is er in de loop der jaren (kon het niet zo vinden via de link) nog veel veranderd qua carosserie? We kennen van de kever dat er veel verschillende achterlampen, ruiten, motorkleppen e.d.
Is dit bij de amazon ok?
oudevolvo
3rd Gear member

Bij de Amazon is het meeste over de jaren heen wel uitwisselbaar.
De oude types (oa met de dikke grille) zijn wel op wat meer plaatsen anders.
Maar dan praat je over modellen tot en met begin jaren 60.

Zaken als ramen, deuren, kleppen, motor, versnellingsbak etc zijn goed uitwisselbaar.
Soms is de uitvoering net anders maar past het wel of is het makkelijk passend te maken.

Een paar dingen zijn specifiek.
Denk hierbij onder andere aan:
- achteras (anders 1967+)
- contactslot (anders 1969+)
- aandrijfas (anders 1967+)

Heb je al wat op het oog?
In welke prijsklasse zoek je?

Aankoop zal eind april begin mei worden aangezien ik mijn huidige auto nog even gebruik.
En in het voorjaar heb ik wat meer tijd om de amazon meteen grondig aan te pakken.
Prijsklasse zal tussen de 2000 en 2500 euro worden, heb voor die prijsklasse al wel een en ander zien staan. En weet nu waar ik op moet letten.

Bedankt Joey
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”