Hallo geachte forumleden!
Ben sinds vandaag actief op dit forum en waarom? Alleereerst omdat ik wel een fan ben van die mooie betrouwbare volvo's vooral die uit de jaren 80-90!
Momenteel ben ik (redelijk) tevreden bezitter van een Peugeot 106, een heel fijn auto'tje waar ik met mijn 1.95m maximaal 200 kilometer mee overleef.
Nou heb ik volvo's altijd wel cool gevonden, en sinds ik in een oude 240 Polar van een vriend zat beviel dat model me helemaal goed. Daar komt nog bovenop dat ik van het zomer op vakantie naar Noorwegen wil, met de auto, en aangezien die 106 alleen voor ritjes onder de 200 km geschikt is valt deze auto af.
Daarom ben ik nu op zoek naar een 240 (sedan met 2300cc blok)omdat (ik denk dat) je daar veel beter in zit met die lengte, en die zeker ook wel een vakantie van 4000 km aan kan. Wat ik nu graag wil weten, is of die 240 voor mij echt de goede keus is. En zo ja, welke typische 240-mankementen moet ik op letten als ik een 240 koop van een jaar of 23/24/25 oud?
Ik wil het liefst namelijk een die (bijna) belastingvrij is, dat scheelt namelijk flink in kosten. Ik hoor graag wat jullie hiervan denken!
Groeten, Michaël
Mankementen 240
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 13.03.2009 - 20:11
- Locatie: Rilland
- Contacteer:
Ik denk dat je met jouw lengte beter in een 740 past. Ikzelf ben 1.89 en vind het toch wat krap zitten in de 245 van mijn vrouw. Ik heb zelf een 945 gehad en dat zat toch een stuk beter.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Zelf heb ik een 245 en dat zit met mijn 1,79 prima maar van het weekend heeft een kennis van mijn schoonouders d'r in gereden en die is 1,90 en die zit toch al dicht tegen het plafond. Maar als je belsatingvrij wilt rijden dan is de keus beperkt tot 245, 240 of een vroege 740 estate / sedan.
Maar een 2 serie heeft toch nog wel een beetje de kenmerken van het klassieke volvo.
Maar een 2 serie heeft toch nog wel een beetje de kenmerken van het klassieke volvo.
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
ben zelf 1.93 en zit in de laatste serie 145 prima... helemaal in vergelijk met de modernere auto's die ik heb gehad
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Thnx voor de reacties tot dus ver!Zoals ik al zei, ik heb al wel eens in een 240 gezeten als passagier.Dus qua hoofdruimte komt dat wel goed.Ben vooral even benieuwd naar de beenruimte. Kan de bestuurdersstoel ver genoeg naar achteren?Ik heb vooral lange benen namelijk.
Tot slot:ik heb niemand iets horen zeggen over mankementen.. Nou weet ik dat volvo's heel sterk zijn, maat ook de 240 zal wel een paar typische mankementen hebben toch?Kan iemand iets zeggen over de aandachtspunten?
Tot slot:ik heb niemand iets horen zeggen over mankementen.. Nou weet ik dat volvo's heel sterk zijn, maat ook de 240 zal wel een paar typische mankementen hebben toch?Kan iemand iets zeggen over de aandachtspunten?
Volvo 244 GL 2.3 1985
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Dat ligt er een beetje aan wat je zoekt. Zoek je een carb versie of injectie. Wil je een luxe uitvoering of de basic. Wat voor transmissie. Welke motorinhoud 2,0 - 2,1 - 2,3 en wil je een belastingvrije auto.mlaroi schreef:Thnx voor de reacties tot dus ver!Zoals ik al zei, ik heb al wel eens in een 240 gezeten als passagier.Dus qua hoofdruimte komt dat wel goed.Ben vooral even benieuwd naar de beenruimte. Kan de bestuurdersstoel ver genoeg naar achteren?Ik heb vooral lange benen namelijk.
Tot slot:ik heb niemand iets horen zeggen over mankementen.. Nou weet ik dat volvo's heel sterk zijn, maat ook de 240 zal wel een paar typische mankementen hebben toch?Kan iemand iets zeggen over de aandachtspunten?
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik zoek er eendie (bijna) belastingvrij is. Het liefst ook een 2300,sowieso handgeschakeld, en verder maakt de uitvoering niet erg uit. Zijn er voordelen aan een injectie tov een carburateur?admiral schreef:Dat ligt er een beetje aan wat je zoekt. Zoek je een carb versie of injectie. Wil je een luxe uitvoering of de basic. Wat voor transmissie. Welke motorinhoud 2,0 - 2,1 - 2,3 en wil je een belastingvrije auto.mlaroi schreef:Thnx voor de reacties tot dus ver!Zoals ik al zei, ik heb al wel eens in een 240 gezeten als passagier.Dus qua hoofdruimte komt dat wel goed.Ben vooral even benieuwd naar de beenruimte. Kan de bestuurdersstoel ver genoeg naar achteren?Ik heb vooral lange benen namelijk.
Tot slot:ik heb niemand iets horen zeggen over mankementen.. Nou weet ik dat volvo's heel sterk zijn, maat ook de 240 zal wel een paar typische mankementen hebben toch?Kan iemand iets zeggen over de aandachtspunten?
edit: En zijn er eigenlijk nog voordelen aan een 2000/2100 tov een 2300? Wat is überhaupt de beste combi volgens jullie als het om een 240 gaat?
Volvo 244 GL 2.3 1985
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Een bijna belastingvrije is natuurlijk goedkoper in aanschaf maar als je opteld wat de wegenbelasting en het rijden op benzine kost en dan als ie belastingvrij is gas d'r in laat bouwen ben je volgens mij duurder uit als je een 85 'er of iets jonger koopt.
Verder zou ik de 2.0 ltr links laten liggen en zeker de carb versie. Die schijnen niet vooruit te branden zijn. Ik heb zelf de 2,1 met 4 traps automaat, trekt ook niet de straatstenen d'ruit maar het ging mij om de 4 traps aut. in combinatie met injectie (133 PK). Ik zou zelf voor een 2,3 gaan en injectie. Neem niet de turbo versie want dat schijnt niet lekker te willen gaan op gas.
Verder kun je een 240 of 245 verder helemaal van binnen aankleden zoals je hem zelf zou willen hebben. Ik heb een 245 uit de usa met een polar 240 94 'er interieur en airco.
Verder zou ik de 2.0 ltr links laten liggen en zeker de carb versie. Die schijnen niet vooruit te branden zijn. Ik heb zelf de 2,1 met 4 traps automaat, trekt ook niet de straatstenen d'ruit maar het ging mij om de 4 traps aut. in combinatie met injectie (133 PK). Ik zou zelf voor een 2,3 gaan en injectie. Neem niet de turbo versie want dat schijnt niet lekker te willen gaan op gas.
Verder kun je een 240 of 245 verder helemaal van binnen aankleden zoals je hem zelf zou willen hebben. Ik heb een 245 uit de usa met een polar 240 94 'er interieur en airco.
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Veel info over de 200 serie zie ook mijn web-log. Eveneens voor aankooptips.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Rubicon
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 16:32
- Locatie: Gent
Als je er gas op wilt, kan je net beter wél de carb nemen. Injectie gaat ook wel op gas, maar de LPG-installatie die ingebouwd moet worden is duurder (want complexer), dan in een carb EN een injectie heeft meer kans op backfire. Wat dat betreft is de carb derhalve 'prehistorische' technologie dat LPG eenvoudig in te bouwen is en bovendien haast nooit problemen geeft!admiral schreef: Verder zou ik de 2.0 ltr links laten liggen en zeker de carb versie. Die schijnen niet vooruit te branden zijn. Ik heb zelf de 2,1 met 4 traps automaat, trekt ook niet de straatstenen d'ruit maar het ging mij om de 4 traps aut. in combinatie met injectie (133 PK). Ik zou zelf voor een 2,3 gaan en injectie. Neem niet de turbo versie want dat schijnt niet lekker te willen gaan op gas.
Zeker als je lpg wilt, kan je inderdaad best voor zo veel mogelijk vermogen gaan: de b23a bv. Een b19a en b20a zullen beduidend meer moeite hebben om vooruit te gaan op lpg. Wil je er geen lpg in, dan maakt het nu ook echt zoveel niet uit hoor, kan je met een b20 of een b21 ook nog steeds prima vooruit..
Volvo 240 GLE 2.3 estate 1992 - verkocht
Volvo 242 DL 1.9 1979
Volvo 242 DL 1.9 1979
- bernhard2
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
- Locatie: Hardenberg
heb sinds kort een 245 gekocht en kan op zich best zitten...
als je eenmaal zit dan lukt het wel. ik ben zelf 2.05m dus is wel lekker dat er cruise c in zit...
als je eenmaal zit dan lukt het wel. ik ben zelf 2.05m dus is wel lekker dat er cruise c in zit...
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
okeey,het is me nu redelijk duidelijk waar ik naar op zoek moet. Ik ga me richten op een 2300 sedan van '85 denk ik dan. Liefst injectie en LPG, of dus een met carbs en benzine.
Maar dan rest nog de vraag:welke typische mankementen moet ik op letten?
Welke onderdelen zijn het meest slijtage-gevoelig? Welke dingen MOET ik echt checken bij een proefrit oid?
Maar dan rest nog de vraag:welke typische mankementen moet ik op letten?
Welke onderdelen zijn het meest slijtage-gevoelig? Welke dingen MOET ik echt checken bij een proefrit oid?
Volvo 244 GL 2.3 1985
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Maar dan net andersom, lees nog maar eens terug.mlaroi schreef:okeey,het is me nu redelijk duidelijk waar ik naar op zoek moet. Ik ga me richten op een 2300 sedan van '85 denk ik dan. Liefst injectie en LPG, of dus een met carbs en benzine.
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
xnozemx schreef:Maar dan net andersom, lees nog maar eens terug.mlaroi schreef:okeey,het is me nu redelijk duidelijk waar ik naar op zoek moet. Ik ga me richten op een 2300 sedan van '85 denk ik dan. Liefst injectie en LPG, of dus een met carbs en benzine.

Volvo 244 GL 2.3 1985
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Maar what about the mankementen? Nog niemand heeft gereageerd, ik wist dat Volvo's (en ook de 240) erg sterk zijn, ook dat ze wel eens last hebben van roest rond het wiel in het achterpaneel, maar er is toch wel meer? Of hebben ze echt helemaal geen mankementen?
Volvo 244 GL 2.3 1985
nou, laat mij dan maar een voorzetje doen.
* kachelventilator (lagers)
* roestvorming - reservewielkuipen, onder de (voor-/achter)raamrubbers
* voorstoelen (vering)
..
* kachelventilator (lagers)
* roestvorming - reservewielkuipen, onder de (voor-/achter)raamrubbers
* voorstoelen (vering)
..
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
- Locatie: Venlo
oudere types water door voorruitrubbers -> problemen met relais die overal verspreid onder de binnenbekleding zit.mlaroi schreef:Maar what about the mankementen? Nog niemand heeft gereageerd, ik wist dat Volvo's (en ook de 240) erg sterk zijn, ook dat ze wel eens last hebben van roest rond het wiel in het achterpaneel, maar er is toch wel meer? Of hebben ze echt helemaal geen mankementen?
kabelboom achterklep (245) zwak punt -> geeft aarde-storingen op andere plaatsen dan dat je zou verwachten.
na de nodige kilometers >250k, krijgen ze allemaal met slijtage te maken als koppeling, vering, steunen, stab/reacite stangen achter, achteraskoppeling.
het is zeker niet zo dat ze niet slijten, het duurt alleen langer dan bij de gemiddelde wagen.
afh v de km stand dus.
succes ermee
oja vergeten, als je àlles wil weten over de 240 dan ga je naar www.volvolvo.nl

Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Als een 240 goed wordt onderhouden, zijn bovenstaande problemen niet zo groot en heb je niet alles tegelijk....
Kijk voor meer algemene info over de 200 serie ook eens op mijn web-log.
Kijk voor meer algemene info over de 200 serie ook eens op mijn web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
- Locatie: Venlo
daarom is onderhoudshistorie belangrijk; je kunt inschatten wat is gedaan en wat nog kan komen..
is de wagen goed onderhouden, dan zal zeker niet alles tegelijk komen (mocht ik dat beeld geschept hebben
)
is de wagen goed onderhouden, dan zal zeker niet alles tegelijk komen (mocht ik dat beeld geschept hebben

Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Nou bedankt in ieder geval voor alle info, met wat ik nu gehoord heb en wat ik zo'n beetje lees in alle andere topics kan ik wel wat. Ik zal es kijken of ik wat moois op de kop kan tikken...
Volvo 244 GL 2.3 1985