Volgens mij begrijp ik iets niet helemaal. Er wordt gesteld dat na het tunen de auto een ander milieu label krijgt en daardoor van een 20% naar 25% bijtelling gaat. Maar, er wordt meestal gesteld dat door tunen de auto zuiniger wordt, ik heb volgend mij bij Rica gelezen ca. 10%. Dat dat bij gelijke rijstijl is lijkt me duidelijk. Maar dat geldt toch ook voor het label dat de auto heeft gekregen? Ik ga er even voor het gemak vanuit dat dat is bepaald op basis van een vastgestelde test (rit of simulatie) net zoals waarop het gemiddelde verbruik volgens de fabriek wordt bepaald. Misschien is dat ook wel dezelfde. Dat zou betekenen dat de auto na tunen dus een gunstiger label zou moeten krijgen.
Als iemand met een A-label auto regelmatig of zelfs consequent 30 km/u te hard rijd valt die ook niet ineens in een ongunstiger tarief, terwijl de CO2 uitstoot volgens mij toch wat hoger zou moeten zijn omdat het verbruik nogal toeneemt. Nou is dat op dit moment nog slecht te controleren, maar kan wel als we allemaal een "km tarief kastje" in de auto krijgen.
Zowieso vind ik het hele milieu label verhaal raar in elkaar zitten. Hoe kan een V70 2.0D een gunstiger label hebben dan een V50 met dezelfde motor en een gunstiger verbruik? Voor het milieu zal het niet veel uitmaken of de uitstoot komt van een kleinere of grotere auto.
Mijn V50 1.6D MY08 getuned door hartog
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20653
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Het A, B, C etc. Label is afhankelijk van het verbruik t.o.v. de grootte (lengte) van de auto.
Daardoor heeft een V70 een gunstiger label dan de V50. Hij is namelijk langer. (Ja wie dat bedacht heeft verdiend de Nobelprijs (not) [-( )
Bij tuning ga je het motormanagement en dus de waarden waarop de bijtelling is gebaseerd veranderen. Daarmee wijzigt ook de uitstoot, en gek genoeg gaat die bij optimalisering van het vermogen en koppel omhoog.
Dat je in de praktijk zuiniger kan rijden (en dus waarschijnlijk ook minder uitstoot) komt omdat je het volledige vermogen en koppel niet aanspreekt. Maar daar wordt in de rekencyclus niet mee gewerkt.
Echt de fabrikanten doen er alles aan om het zelf zoveel mogelijk te optimaliseren. Tuners kijken in principe naar heel andere zaken.
Als de Belastingdienst erachter komt dat je een 20% bijtellingswagen getuned hebt ben je gewoon het haasje. Je voldoet, zoals eerder gesteld, niet meer aan de typegoedkeuring en kan gaan betalen.
Daardoor heeft een V70 een gunstiger label dan de V50. Hij is namelijk langer. (Ja wie dat bedacht heeft verdiend de Nobelprijs (not) [-( )
Bij tuning ga je het motormanagement en dus de waarden waarop de bijtelling is gebaseerd veranderen. Daarmee wijzigt ook de uitstoot, en gek genoeg gaat die bij optimalisering van het vermogen en koppel omhoog.
Dat je in de praktijk zuiniger kan rijden (en dus waarschijnlijk ook minder uitstoot) komt omdat je het volledige vermogen en koppel niet aanspreekt. Maar daar wordt in de rekencyclus niet mee gewerkt.
Echt de fabrikanten doen er alles aan om het zelf zoveel mogelijk te optimaliseren. Tuners kijken in principe naar heel andere zaken.
Als de Belastingdienst erachter komt dat je een 20% bijtellingswagen getuned hebt ben je gewoon het haasje. Je voldoet, zoals eerder gesteld, niet meer aan de typegoedkeuring en kan gaan betalen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
De motor heeft meer kracht en hoeft dus minder kracht te leveren om op een snelheid te kunnen blijven. Gevolg is wel dat er mee uitstoot is, je spuit immers meer brandstof in de motor. Ik weet alleen niet of het verschil heel erg groot is om bv voor een apk de auto weer origineel te zetten.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36
Nou dat is niet zo mooi dan. Het bijtelling verhaal interesseerd mijzelf niet zoveel, ik heb de auto zelf mogen betalen, maar de km prijs die bij het rekeningrijden wordt berekend is ook gebaseerd op het milieu label. het duurt misschien nog wel een paar jaar maar ik verwacht toch dat het zover gaat komen. De auto is overigens een 1.6D, geen DrivE en dus ook geen start stop. Toen we de auto kochten was het een B-label auto, weet niet of dat inmiddels anders is geworden.
Maar nog wat, als de auto niet meer voldoet aan de typegoedkeuring, komt dan het kenteken niet te vervallen. dat wordt uitgegeven aan een auto met type goedkeuring. Of is dat een stap te ver en mag er binnen grenzen aan een auto gesleuteld worden?
Ik overweeg om eventueel de motor te laten tunen om net wat meer over te hebben bij het trekken van de caravan. Maar als ik daar later dan weer allerlei problemen mee krijg laat dan maar zitten. Het is niet dat we nu stil vallen, maar zou meer voor het gemak zijn.
Maar nog wat, als de auto niet meer voldoet aan de typegoedkeuring, komt dan het kenteken niet te vervallen. dat wordt uitgegeven aan een auto met type goedkeuring. Of is dat een stap te ver en mag er binnen grenzen aan een auto gesleuteld worden?
Ik overweeg om eventueel de motor te laten tunen om net wat meer over te hebben bij het trekken van de caravan. Maar als ik daar later dan weer allerlei problemen mee krijg laat dan maar zitten. Het is niet dat we nu stil vallen, maar zou meer voor het gemak zijn.
V60 D4 Kinetic
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Er mag volgens staatssecretaris de Jager niets veranderen, dat is ten aanzien van de bepaling van de BPM, veranderen aan de uitstoot zal de BPM afdracht verhogen, plus een mogelijke sanctie
Dat een kentekenbewijs door afwijken t.o.v. de oorspronkelijke typegoedkeuring zijn formele geldigheid verliest is juist
Dat een kentekenbewijs door afwijken t.o.v. de oorspronkelijke typegoedkeuring zijn formele geldigheid verliest is juist
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20653
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Verhaal van Bart S klopt formeel.
Maar er is/was altijd een stilzwijgende goedkeuring in Nederland geweest dat er tot maximaal 40% getuned kon worden zonder officiële herkeuring. Gezien de regelgeving die nu in de maak ben ik echter ben bang dat dat dus gaat veranderen. Waardoor bij tuning altijd herkeuring moet volgen (waarop dus een nieuw label wordt toegekend). En dat daarop streng gecontroleerd gaat worden.
Ja, leuker kunnen we het niet maken makkelijker wel. NOT.
Maar er is/was altijd een stilzwijgende goedkeuring in Nederland geweest dat er tot maximaal 40% getuned kon worden zonder officiële herkeuring. Gezien de regelgeving die nu in de maak ben ik echter ben bang dat dat dus gaat veranderen. Waardoor bij tuning altijd herkeuring moet volgen (waarop dus een nieuw label wordt toegekend). En dat daarop streng gecontroleerd gaat worden.
Ja, leuker kunnen we het niet maken makkelijker wel. NOT.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3800
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
en hoe gaat dat dan werken wanneer je een nieuwe Volvobart simpson schreef:Er mag volgens staatssecretaris de Jager niets veranderen, dat is ten aanzien van de bepaling van de BPM, veranderen aan de uitstoot zal de BPM afdracht verhogen, plus een mogelijke sanctie
Dat een kentekenbewijs door afwijken t.o.v. de oorspronkelijke typegoedkeuring zijn formele geldigheid verliest is juist
met 20% bijtelling,besteld met af fabriek grotere/bredere velgen/banden?
hierdoor gaat ook je uitstoot omhoog,waardoor je auto niet
meer ad 20% eisen vwb. uitstoot voldoet!
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
daar heb je idd een punt, de 17" velgen zouden imho ook niet als fabrieksoptie geleverd moeten worden
Volvo for life
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3800
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
het zou dan in dit geval niet alleen als fabrieksoptie niet geleverd mogenbart simpson schreef:daar heb je idd een punt, de 17" velgen zouden imho ook niet als fabrieksoptie geleverd moeten worden
worden,maar ook als accesoire verboden moeten worden.
als we op deze leest verder gaan,dan zal de trekhaak ook wel verdwijnen
als optie vd bestellijst.
en wat dacht je van mensen die met de ramen open rijden?
dat zijn je reinste millieu criminelen!
wat ik hiermee wil zeggen is dat dit nooit een rechtvaardig besluit van
onze staatssecretaris kan zijn.(maar dat zijn we onderhand wel gewend
van politiek Den haag).
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zolang je in de 25% zit ontduik je niets
Volvo for life