hallo iedereen
we rijden sinds een paar weken naar volle tevredenheid in een '94 850 estate.nu wil ik graag een aantal schakelaarlampjes vervangen omdat het wel erg donker is s'avonds.maar als ik de schakelaar uit elkaar haal om bij het lampje te komen vallen er diverse onderdelen uit en die blijven niet zitten als ik de 2 gedeeltes weer in elkaar wil klikken.het lampje verwisselen is dus het probleem niet.doe ik iets niet goed en/of is daar een trucje voor om alles op zijn plaats te houden??
alvast bedankt.
schakelaarlampjes
- rene en erica
- 4th Gear member
groet'n uut grunn
De schakelaars wip je er zo uit - stekker los en je hebt de schakelaar in je handen.
Aan de achterkant zie je dan de lamphouder al - met een schroevendraaier een kwartslag draaien.
Als je alvast nieuwe lampjes ophaalt, herken je gelijk aan de achterkant wat je er uit moet draaien.
Per schakelaar ongeveer 2 minuten werk (en dan overdrijf ik misschien nog wel).
Je moet de schakelaar dus niet uit elkaar proberen te halen.
Aan de achterkant zie je dan de lamphouder al - met een schroevendraaier een kwartslag draaien.
Als je alvast nieuwe lampjes ophaalt, herken je gelijk aan de achterkant wat je er uit moet draaien.
Per schakelaar ongeveer 2 minuten werk (en dan overdrijf ik misschien nog wel).
Je moet de schakelaar dus niet uit elkaar proberen te halen.
- rene en erica
- 4th Gear member
dan heb ik denk toch een ander type schakelaar.ik kan het lampje niet van de buitenkant bereiken.de knop wip je er idd zo uit,maar verder zit er niets wat je zo los kunt halen.als ik achter tegen de knop aan kijk zie ik de 4 pinnetjes van de stekker en daarboven (waar het lampje zit aan de binnenkant) staat 13,5 V en een klein gaatje.das alles.
groet'n uut grunn
-
- 6th Gear member
Een '94er heeft het oud type schakelaar, met lampje vast gesoldeerd.
Als je goed kan prutsen, krijg je ze wel vervangen.
Vanaf MY95 zijn de schakelaars, waar je het lampje middels een voetje kan wisselen.
Je kan het nieuwe type schakelaar, wel uitwisselen met het oude type.
Als je goed kan prutsen, krijg je ze wel vervangen.

Vanaf MY95 zijn de schakelaars, waar je het lampje middels een voetje kan wisselen.
Je kan het nieuwe type schakelaar, wel uitwisselen met het oude type.
Ah kijk.
Dat verklaart een hoop.
Ik ging ervan uit dat in mijn '98 C70 dezelfde schakelaars zaten.
Maar dat is dus al het nieuwe type.
Dat verklaart een hoop.
Ik ging ervan uit dat in mijn '98 C70 dezelfde schakelaars zaten.
Maar dat is dus al het nieuwe type.
- rene en erica
- 4th Gear member
o,dus als ik het goed begrijp zijn de lampjes niet zomaar te verwisselen.nu vind ik prutsen niet zo erg maar knoppen wisselen lijkt me een stuk eenvoudiger.zaterdag maar eens op de sloop kijken.ik heb niet zo'n hele luxe versie dus ik heb maar een paar knoppen nodig
lampjes achter de kachelknoppen heb ik er al uit maar moet nog even nieuwe halen.bedankt tot zover.
groet'n uut grunn
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hee ren en erica, ben dus niet de enige die van de 440 komt en naar een 850/v70 gaat
hoewel jullie volgens mij niet eerst hoogverraad hebben gespeeld door tijdelijk Ford te rijden... Nog ff wachten op de fiscus dan kopen wij een V70 classic om mee door het prachtige grunneger land te crossen!
Wat je zou kunnen doen is een extra setje schakelaars van de sloop halen en alle tijd nemen om deze op de keukentafel vakkundig te slopen. mijn ervaring met dit soort klusjes is dat je ze moet spreiden over meerdere avonden om je materialen niet te vernielen. uiteindelijk zul je met een soldeerboutje relatief simpel het lampje kunnen vervangen maar uit- en inelkaar dat is het moeilijke.
en wat je zelf aangeeft, knoppen an de sloop om toch licht erachter te hebben zal een tijdelijke oplossing zijn, want die lampjes hebben ook niet het eeuwige leven

Wat je zou kunnen doen is een extra setje schakelaars van de sloop halen en alle tijd nemen om deze op de keukentafel vakkundig te slopen. mijn ervaring met dit soort klusjes is dat je ze moet spreiden over meerdere avonden om je materialen niet te vernielen. uiteindelijk zul je met een soldeerboutje relatief simpel het lampje kunnen vervangen maar uit- en inelkaar dat is het moeilijke.
en wat je zelf aangeeft, knoppen an de sloop om toch licht erachter te hebben zal een tijdelijke oplossing zijn, want die lampjes hebben ook niet het eeuwige leven

440 1.6 op G3 met 230000km
Krot Mondeo 1.8 op G3 290000km (gaat eruit, V70 in aantocht)
C30 ingeleverd voor een honda greenpeace(alleen vw financiele aspect hoor!)
Krot Mondeo 1.8 op G3 290000km (gaat eruit, V70 in aantocht)
C30 ingeleverd voor een honda greenpeace(alleen vw financiele aspect hoor!)
- rene en erica
- 4th Gear member
ik had al even geoefend op een knop uit een sloopauto,die ligt hier dus in onderdelen op m'n buro.vond het al zo vreemd dat je de hele knop moest open halen om het lampje er uit te prutsen.en 2 draadjes aanelkaar solderen lukt me nog wel maar aan dit soort mini lampjes waag ik me maar niet.ik ga dus voor de optie van de nieuwe type schakelaar.
en wij "roffelen" nu dus ook met een grote grijns door het groninger land.nog geen tel spijt gehad van de 850.
en wij "roffelen" nu dus ook met een grote grijns door het groninger land.nog geen tel spijt gehad van de 850.
groet'n uut grunn
- rene en erica
- 4th Gear member
schakelaars verwisseld voor het nieuwere model.alles brand weer en als deze de geest geven kan ik ze vervangen.5 minuten werk en een leuk resultaat.
groet'n uut grunn
- rene en erica
- 4th Gear member
net nog even bij de dealer langs geweest voor de 2 lampjes achter de kachelknoppen.hij had ze niet want het kwam nooit voor!!!?????.vorig jaar had hij niet 1 lampje van dit soort verkocht.maar goed,woensdag zijn ze er en na achterlaten van 6 euro nogwat!!! per lampje heb ik alles weer branden.beter duur als niet te krijgen denk ik dan maar.
groet'n uut grunn