hoi allemaal ,
mijn naam is ruud en sinds twee weken in het bezit van een volvo v70
2.5 automaat uit 99 .( 10 KLEPPEN )
deze auto was altijd al een droom wens van mij , en nu is hij er dan toch.
veel geld maar dan heb je ook wat .
mijn vraag ,is het verstandig om de auto te chippen , mijn uitvoering is nl niet een van de snelste . en gaat dit niet tenkoste van de levensduur vd motor ?
ook wil ik er gas in laten bouwen , wat is het beste systeem , is het betrouwbaar , enz gaarne uw mening .
groet ruud
chippen of niet
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Gefeliciteerd met de realisatie van je droom!
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Chippen kan, maar is eigenlijk zonde van je geld. Je PK-winst is minimaal ten opzichte van je investering. Chippen heeft eigenlijk alleen zin bij Turbo-motoren.
Investeer die 6-700 euro (of wat het ook kost) in ophanging/remmen of uiterlijk ofzo.
Investeer die 6-700 euro (of wat het ook kost) in ophanging/remmen of uiterlijk ofzo.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 4th Gear member
Met alle respect Reitse, maar dat is gewoon niet waar. Chippen bij niet-turbo's heeft wel zin, maar bij veel, niet alle NIET-turbo's heeft het niet zo heel veel effect als bij veel turbo motoren.Reitse schreef:Chippen heeft eigenlijk alleen zin bij Turbo-motoren.
Naar mate je meer aanpassingen aan een motorblok doet, (andere nokken assen, gebalanceerde krukassen, lichtere motordelen, grotere kleppen, etc) heeft het meer zin om te chippen.
Zeker als je op gas gaat rijden, kan ik me voorstellen dat je hem juist laat chippen om hem op gas zo goed mogelijk te laten draaien. Dat ie dan op benzine behoorlijk minder draait lijkt me dan ff niet boeiend.
Waar Reitse overigens absoluut gelijk in heeft is dat de investering best wel stevig is, chippen is redelijk duur, vooral als je een Volvo laat chippen, een renaultje is veel goedkoper wat dat betreft.
Als je echt graag sportief wilt rijden en je gaat hem ook nog op gas zetten, en je bent van plan om bijvoorbeeld een betere uitlaat en luchtinlaat te plaatsen, dan kan ik me voorstellen dat je hem wilt chippen. Verwacht alleen niet dat je opeens in een turbo rijdt en verwacht zeker niet dat het aanpassen/tunen van je wagentje een goedkope hobby is, want een volvo tunen is een prijzige hobby.
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Marinus, als je een niet-turbo auto alleen gaat chippen mag je hopen op een pk of 10-15 winst. En die ga je echt niet voelen. Ja, heel even.
Als je je auto overzet op gas, doe je dat met een LPI-systeem. Dan heb je geen chip nodig voor extra vermogen. (Inbouw bij Mesman in Son, als 850-clublid krijg je daar ook nog es korting).
De door jou genoemde extra aanpassingen vind ik redelijk extreem worden.
Als je je auto overzet op gas, doe je dat met een LPI-systeem. Dan heb je geen chip nodig voor extra vermogen. (Inbouw bij Mesman in Son, als 850-clublid krijg je daar ook nog es korting).
De door jou genoemde extra aanpassingen vind ik redelijk extreem worden.
-
- 4th Gear member
Bij pure chiptuning heb je tussen de 10 en 20 % vermogens toename. Een turbo heeft meestal veel vermogen, dus daar is 10% gewoon veel meer.
Bij sommige sportieve non turbo's is 15% best wel veel vermogens toename.
Ik heb een 2.0 16v gehad (Williams) die richting de 33% vermogenstoename ging, maar er was dan ook heel veel aan het blok gesleuteld en een speciale lucht inlaat en een speciale uitlaat en een andere versnellingsbak en zo kan ik nog wel een tijdje verder gaan.
My point is, dat je op zich gelijk hebt dat het veel geld is voor niet zoveel extra vermogen is, ben het alleen niet eens met het statement dat chippen geen zin heeft voor non-turbo's.
T.a.v. een lpi systeem....als je lpi op gas draait, wordt het motormanagement op dat moment niet door de ecu gedaan? Als dat zo is, heeft het inderdaad geen zin hem daarvoor te chippen. Als het motormanagement wel door de ecu gedaan wordt (wat ik dacht, maar ik heb geen verstand van lpi-gassystemen, zal ik maar direct toegeven) dan heeft het juist veel zin te chippen. (Dat dacht ik, ik ging er van uit dat het motormanagement nog steeds gewoon door de ecu gedaan zou worden)
Bij sommige sportieve non turbo's is 15% best wel veel vermogens toename.
Ik heb een 2.0 16v gehad (Williams) die richting de 33% vermogenstoename ging, maar er was dan ook heel veel aan het blok gesleuteld en een speciale lucht inlaat en een speciale uitlaat en een andere versnellingsbak en zo kan ik nog wel een tijdje verder gaan.
My point is, dat je op zich gelijk hebt dat het veel geld is voor niet zoveel extra vermogen is, ben het alleen niet eens met het statement dat chippen geen zin heeft voor non-turbo's.
T.a.v. een lpi systeem....als je lpi op gas draait, wordt het motormanagement op dat moment niet door de ecu gedaan? Als dat zo is, heeft het inderdaad geen zin hem daarvoor te chippen. Als het motormanagement wel door de ecu gedaan wordt (wat ik dacht, maar ik heb geen verstand van lpi-gassystemen, zal ik maar direct toegeven) dan heeft het juist veel zin te chippen. (Dat dacht ik, ik ging er van uit dat het motormanagement nog steeds gewoon door de ecu gedaan zou worden)
-
- 6th Gear member
ik meen altijd begrepen te hebben dat Rica een 2.5 10v van 140 naar 180 pk bracht?.Reitse schreef:Marinus, als je een niet-turbo auto alleen gaat chippen mag je hopen op een pk of 10-15 winst.
LPi heeft een eigen computer, deze neemt wel de gegevens van de benzine ecu gewoon over.
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
http://www.volvo850forum.com/index.php? ... eadid=4281Marinus schreef:Lijkt me een vermogenswinst die de moeite van het chippen waard is, maar da;s mijn mening.
Ik heb het even gechecked, maar dat is inderdaad wat op de website van RICA staat.
http://www.volvo850forum.com/index.php? ... eadid=2672
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Volgens mij is dat een andere motor, zij hebben het over de 2.4 20V met 140pk (leverbaar geweest vanaf modelaar 2000) de 2.5 10V met 144 pk waar het hier over gaat staat niet in hun lijstje.Marinus schreef:Lijkt me een vermogenswinst die de moeite van het chippen waard is, maar da;s mijn mening.
Ik heb het even gechecked, maar dat is inderdaad wat op de website van RICA staat.
Als je die 2.4 door Rica laat tunen gaat hij meer toeren maken om zijn 180pk af te geven, 6000t/min ipv 4500t/min.
-
- 2nd Gear member
Neenee. Volgens mij zit het zo:850Turbo schreef:ik meen altijd begrepen te hebben dat Rica een 2.5 10v van 140 naar 180 pk bracht?.Reitse schreef:Marinus, als je een niet-turbo auto alleen gaat chippen mag je hopen op een pk of 10-15 winst.
LPi heeft een eigen computer, deze neemt wel de gegevens van de benzine ecu gewoon over.
"vroeger" was er een 5 cylinder met 10 kleppen en een met 20 kleppen.
Nu is er nog maar een motor, de 20klepper met 170PK en een teruggeschoefde 20 klepper met 140PK.
De chip tovert die weggewerkte 30PK terug en er nog 10 bij.
Dat verhaal gaat dus niet op bij 10kleppers, maar ikkan er naast zitten
In heb in het verleden veel gezocht naar chippies voor N/A motoren, maar bij 10% hield het echt op.
Dus een echte 10klepper met 140 PK krijg je met ALLEEN een chip, zonder verdere aanpassingen volgens mij niet boven de 155PK
En dat is, zoals Reitse al zegt,in de ogen van velen, waaronder ook ik, zonde van het geld.
IMHO,
Janis
BTW, ik denk dat er een foutje zit in die lijsten van rica. "v70 140PK tot 2002.
Want de 140 PK krijgen ze naar de 180PK maar de 170PK ook !!
Volgens mij hebben ze het dus over die teruggeschroefde 140pk-er van NA 2002 waar ik het over had.
Maar bel ze gewoon op. ALS ze de garantie geven dat je 180PK overhoudt, dan wordt het verhaal anders... Al blijf ik erbij dat ik Rica sowieso te duur vind. 922 euro voor een chippie. Onderzoek of niet
-
- 4th Gear member
Ik wil direct aannemen dat alles wat de heren boven mij schrijven correct is.
Mijn statement richting Reitse is alleen maar, dat er motoren zonder turbo's zijn die het chippen waard zijn en dat er motoren zonder turbo zijn waarbij het geen zin heeft.
Als ik de reacties zo lees, dan zou de 10 klepper best eens eentje kunnen zijn waarbij het weinig zin heeft. Neemt niet weg, alles is te tunen, maar of het echt is wat je wilt en tegen de kosten opweegt......
Monteer voor de gein maar eens een afgedraaid vliegwiel op je ongeblazen 10-klepper zonder chiptuning. Dat zet echt zoden aan de dijk bij het stoplicht en bij tussen acceleraties.
Mijn statement richting Reitse is alleen maar, dat er motoren zonder turbo's zijn die het chippen waard zijn en dat er motoren zonder turbo zijn waarbij het geen zin heeft.
Als ik de reacties zo lees, dan zou de 10 klepper best eens eentje kunnen zijn waarbij het weinig zin heeft. Neemt niet weg, alles is te tunen, maar of het echt is wat je wilt en tegen de kosten opweegt......

Monteer voor de gein maar eens een afgedraaid vliegwiel op je ongeblazen 10-klepper zonder chiptuning. Dat zet echt zoden aan de dijk bij het stoplicht en bij tussen acceleraties.
-
- 6th Gear member
zonde van het geld, dat is natuurlijk ieders persoonlijke keuze, (zoals Marinus al zegt) als je het er voor over hebt...v40jlt4 schreef:
Dus een echte 10klepper met 140 PK krijg je met ALLEEN een chip, zonder verdere aanpassingen volgens mij niet boven de 155PK
En dat is, zoals Reitse al zegt,in de ogen van velen, waaronder ook ik, zonde van het geld.
ik denk wel dat je met chippen toch een ander karakter van de auto krijgt.
15 pk meer, en dan nog eens +-10 met LPi erbij zit je toch al aan zo'n 165pk.
vind ik toch nog zó slecht niet, ongeveer 25pk méér.
een Turbo chippen levert doorgaans ook maar 35-40pk op.
is dus al bij al toch niet écht slecht vind ik.
o ja, waar je je vooral niet op mag blind staren is de 0-100 tijd.
velen gaan ervan uit dat dit een groot verschil word tegenover standaard maar dat is écht niet zo.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
en gelukkig kost het ook allemaal niks
- CeeBee
- 5th Gear member
Je ecu weet niet wat hem overkomt als je een lichter vliegwiel monteerd, een echt lichter wiel dan ,sta je voor een stoplicht met een galoperend toerental, iedereen denkt dat je wil sporten.
Wel lachen, hangt'ie wel lekker aan je gas.
Wel lachen, hangt'ie wel lekker aan je gas.
XC40 B3 Plus Dark