vraag over 240 - 940 estate

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
simon vh
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.02.2010 - 15:42

Volvoliefhebbers,

Als jongeman ben ik me gaan interesseren voor de grote Volvo-stationwagons van begin jaren '90, meer bepaald de 240 en de 940.

Nu vraag ik me (als Volvo-leek) af waarom de 240 in tweedehands vaak duurder is dan de 940?
Zijn ze kwalitatief beter, duurzamer, betrouwbaarder? Of heeft het te maken met het feit dat de 240 een soort "classic car" is? Graag wat advies van jullie hieromtrent.

Hebben de 240 en de 940 dezelfde motoren? (Tot nu toe ben ik de 2 liter en de 2.3 liter benzine en de 2.4 liter diesel al tegengekomen) Welke motorisatie is meest aangewezen wat betrouwbaarheid, rijcomfort en verbruik betreft? Zijn deze grote stationwagons interessanter met LPG ingebouwd?

Raad en advies welkom.


Groeten,

Simon
Gast

Hallo Simon,

Je hebt het antwoord zelf al min of meer gegeven.
De 240 bereikt zo langzamerhand de klassieker status (met de daaraan verbonden hogere prijzen).
De "redblocks" (2.1, 2.0 en 2.3) zijn het meest betrouwbaar, de diesel het minst (tenminste in vergelijking). Desondanks zijn er ook gevallen bekend van diesels die met goed onderhoud een hoog kilometrage hebben bereikt.
Wat betreft LPG - deze 4-cilinder motoren lopen prima op LPG. Ik heb een 240, 2.3 liter gehad op LPG en hier 345.000 km mee gereden. De kop was niet gereviseerd, de kleppen niet uitgesteld en het olieverbruik nagenoeg te verwaarlozen.

De 740 is wat moderner dan de 240, de 940 is weer een doorontwikkeling van de 740 (nog weer iets beter). Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat.
Roestbestendigheid en rijcomfort van de 740 en met name 940 is weer op een hoger peil dan de 240.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

dbosker schreef:Hallo Simon,

Je hebt het antwoord zelf al min of meer gegeven.
De 240 bereikt zo langzamerhand de klassieker status (met de daaraan verbonden hogere prijzen).
De "redblocks" (2.1, 2.0 en 2.3) zijn het meest betrouwbaar, de diesel het minst (tenminste in vergelijking). Desondanks zijn er ook gevallen bekend van diesels die met goed onderhoud een hoog kilometrage hebben bereikt.
Wat betreft LPG - deze 4-cilinder motoren lopen prima op LPG. Ik heb een 240, 2.3 liter gehad op LPG en hier 345.000 km mee gereden. De kop was niet gereviseerd, de kleppen niet uitgesteld en het olieverbruik nagenoeg te verwaarlozen.

De 740 is wat moderner dan de 240, de 940 is weer een doorontwikkeling van de 740 (nog weer iets beter). Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat.
Roestbestendigheid en rijcomfort van de 740 en met name 940 is weer op een hoger peil dan de 240.
De 240 zit bij ons nederland qua gewicht in een gunstigere belasting klasse vandaar dat de 740 en de 940 minder in trek zijn ondanks de luxe en roestbestendigheid en rijcomfort. Maar desondanks zie je mij niet een een 240 rijden die jonger is dan 25 jaar(lekker belastingvrij rijden en op gas) :wink: . Echt weer een zuunige Ollander. :lol: :lol: Maar goed ik onderhou mijn auto ook zelf dus dan kun je een wat oudere bak kopen. Maar ze worden idd duurder de 240 serie.
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

De 240 zit bij ons nederland qua gewicht in een gunstigere belasting klasse vandaar dat de 740 en de 940 minder in trek zijn

Oha! Dus als de belastingen allemaal wegvallen en we overgaan op kilometerheffing,
zo rond het jaar 2080, dan worden 700 en 900's populairder dan 200's?
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

dan zou ik er wel een 965 bij willen hebben ja... ;)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Stinky schreef:De 240 zit bij ons nederland qua gewicht in een gunstigere belasting klasse vandaar dat de 740 en de 940 minder in trek zijn

Oha! Dus als de belastingen allemaal wegvallen en we overgaan op kilometerheffing,
zo rond het jaar 2080, dan worden 700 en 900's populairder dan 200's?
zou kunnen :D
Gebruikersavatar
pomoek
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49

Een tijdje geleden las ik op internet dat hoewel de 740 en de 240 het onderstel delen, de 740 een veel betere wegligging heeft dan de 240. De wegligging van de 240 kun je toch nog het best omschrijven als wat vaag (laten we eerlijk zijn). Volgens mij vallen de 240 en de 740 in dezelfde categorie voor de wegenbelasting, dus daar zal het verschil niet echt in zitten. Dan blijft denk ik over dat de meeste mensen de 240 gewoon een mooiere/leukere/interessantere auto vinden dan de 740, en dus liggen de prijzen hoger.
Klein empirisch onderzoekje van mij: Op marktplaats worden 855 240 onderdelen aangeboden en 687 740 onderdelen. Door de hogere populariteit van de 240 is de (goedkope 2e hands en aftermarket) onderdelen voorziening iets beter. Het is dus relatief makkelijker om een 240 goedkoop zelf te onderhouden dan een 740. Onderhoudskosten zitten m.i. vooral in werkplaatskosten, en dat kan al snel in de papieren lopen. Misschien een beetje een kip/ei verhaal...
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

De 200 serie is dan ook een cult-car, een statement.

De 200 serie heeft de productieduur van de 700 serie overleefd. Daar bij genoot de 200 serie, twee maal een flinke opleving tijdens de 19 jaar lange productie waarvan de jaren 90-93 verantwoordelijk waren voor de twee opleving.

De 700 serie is een segment hoger dan de 200 en zit idd wat beter in elkaar, echter de beleving van de 700 en 900 is anders dan de 200.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

volvorider schreef:De 200 serie is dan ook een cult-car, een statement.

De 200 serie heeft de productieduur van de 700 serie overleefd. Daar bij genoot de 200 serie, twee maal een flinke opleving tijdens de 19 jaar lange productie waarvan de jaren 90-93 verantwoordelijk waren voor de twee opleving.

De 700 serie is een segment hoger dan de 200 en zit idd wat beter in elkaar, echter de beleving van de 700 en 900 is anders dan de 200.
Geheel mee eensch. Rij ook meer dan 3 jaar rond in een 245 zonder noemenswaardige problemen. En dan houdt ik ook nog van stevig doorrijden.
De heerlijkste Volvo a.k.a. de Volvo 245

Suzuki SJ410 '84
Volvo 460 GLE '91
Volvo 460 Turbo '94

Volvo 245 2.3i '91 MY '92
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Hej Pierre! Laat nog's wat foto's zien. Het is vanwege jouw bordeauxrode 240
dat ik er ook 1 heb gekocht :)
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Stinky schreef:Hej Pierre! Laat nog's wat foto's zien. Het is vanwege jouw bordeauxrode 240
dat ik er ook 1 heb gekocht :)
Ik zal er binnenkort weer even een paar maken en plaatsen :wink:

Maarre; leuk! Staat jouw bolide al ergens op dit forum te pronken? Ben wel benieuwd eigenlijk!
De heerlijkste Volvo a.k.a. de Volvo 245

Suzuki SJ410 '84
Volvo 460 GLE '91
Volvo 460 Turbo '94

Volvo 245 2.3i '91 MY '92
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

jahaha, klik op m'n sig ;)
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Thanx! Top!
De heerlijkste Volvo a.k.a. de Volvo 245

Suzuki SJ410 '84
Volvo 460 GLE '91
Volvo 460 Turbo '94

Volvo 245 2.3i '91 MY '92
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”