Volvo 460 1.8i start SOMS niet

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

Onze 1995 460 1.8i heeft soms een probleem met het starten.
Om de drie weken ongeveer gebeurt het dat wanneer de sleutel omgedraaid wordt om de motor te starten, er niets gebeurt met de motor.
Radio gaat aan, antenne gaat omhoog, lampjes op dashboard branden die moeten branden, alleen, geen geluid bij het starten. Geen startmotor, zelfs geen tik dacht ik.
Een tiental minuutjes wachten en hij doet het weer.
Het is nu al 4 keer voorgevallen, en iedere keer als hij gereden heeft. Hoewel het dikwijls gebeurt dat hij na een rit toch gestart kan worden.

Bij de dealer langsgeweest en die zei dat het contactslot mogelijks haperde. Er zit nu een nieuw in, en we hebben dus een aparte sleutel erbij, maar sindsdien is het nog twee maal gebeurd ....

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Heeft hij het complete slot verwisseld OF de schakelaar unit achtop het slot, want het zit hem nl niet in de sleutel maar in de unit erachter. De sleutel is enkel een middel om de schakelaar te kunnen draaien.

Als je de sleutel diverse keren probeert met starten, doet hij het dan niet?

Eigenlijk moet je de schakelspanning naar je startmotor eens monitoren als je het probleem hebt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

ik weet niet wat de dealer vervangen heeft, maar het stuk kostte 41 euro zonder btw.

De sleutel diverse keren proberen met starten helpt niet, gewoon even wachten is de boodschap. Da's net het vreemde. Nu ik begrijp het niet zo goed: het slot bestaat dus uit een sleutelcontact en een schakelaar die aangestuurd wordt door het sleutelcontact?

Als ik het probleem heb, en het kan meten, zal ik het doen. Meestal is 't echter m'n echtgenote die ermee rijdt, dus dat wordt moeilijk. Desnoods rijd ik er eens een poosje mee, met de multimeter bij de hand.
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Of het is de startmotor zelf die het aan het begeven is. Loop verder de bekabeling van de accu naar de startmotor eens na op oxidatie en losse verbindingen. Kijk extra goed naar de massa aansluiting op de versnellingsbak, die wil nogal eens voor een slecht contact zorgen. Deze zit onder de accubak.
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

een slecht contact lijkt het me wel.
In elk geval, de startmotor laat ik open als mogelijkheid.
Ik kijk in de loop van dit weekend die tips allemaal eens na, dankje!
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Boven op de versnellingbak hangt een kabeltje, dat gaat naar relais van de startmotor (uit mijn hoofd). Als je de sleutel in de strat stand houdt dan staat hier 12V op. Als dat niet het geval is, ja dan is de schakelaar achter het contactslot defect. Is dit wel zo en startmotor draait niet, dan verdenk ik de startmotor zelf. Op de versnellingsbak heeft dit kabeltje ergens een stekker. Daaraan kun je meten, of je kunt dit even "verbinden" met de accu+, dan moet de startmotor gelijk klikken en draaien. (let op auto niet in versnelling zetten). Als je met een kabeltje verbindt laat hem dan maar van contact af, dan slaat hij niet aan en kun je dit 10-20-30 keer proberen.

Maar 10 minuten wachttijd kan ik hieraan niet relateren.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

net terug van opnieuw een depannage.
M'n vrouw was ermee gaan tanken, en belde me om te zeggen dat ze weer niet kon starten. Dus opnieuw een situatie: stukje rijden, stilleggen en weer starten.
Ik ben vliegensvlug naar ginder gereden (zonder multimeter, die was ik vergeten :( ), en heb eens aan al de kabeltjes aan de versnellingsbak, batterij, verdeelkop, computer, .... gewikkeld en geduwd. Geen reactie, integendeel, meestal konden we na een 5 of 10 min starten, nu heb ik na dat voelen aan de kabeltjes nog 20 min mogen wachten.
Ik zat te denken aan uw post, wpee, van dat kabeltje naar dat relais van de startmotor, op de versnellingsbak. Domweg overliep ik met de versnellingspook eens alle gangen, dus van 1e naar 5e en achteruit en omgekeerd.
En weet je wat? Hij startte nadien! Doet me des te meer denken aan een slecht contactje ergens.

In elk geval, maandag gaat hij terug naar de dealer....
De oplossing verschijnt hier dan wel, maar wie zich niet kan inhouden mag ondertussen verder speculeren :)
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
Kwekkel
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.06.2008 - 20:56
Locatie: Uppsala Zweden

Had precies hetzelfde probleem. Bleek slecht contact van het stekkertje op het startmotor relais. Even schoongemaakt, contact spray erop. Probleem nooit meer terug geweest.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Als hij op dat moment niet start, even een tik met een hamer op de start-motor, ervaring met een ford courier, had hetzelfde euvel ook met wachten duurde steeds langer, uiteindelijk toch de startmotor vervangen, vaak zit de startrelais ( bovenop de startmotor ) vast of de koolborstels zijn versleten, maar slecht contact ( kabeltjes ) sluit ik ook niet uit.
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

@schilder: dat werk enkel als sde startmotor defect is, maar dat moet niske nog uitzoeken
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Kijk deze link even:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

Ik had exact hetzelfde probleem.
Althans bij mij was het dus een heel simpel probleem.
Kabeltje naar startonderbeker zat een breukje in.
Sinds de reperatie geen problemen meer gehad..

Succes en laat even weten wat het is geweest.

tip: Haal zelf de kappen alvast onder je stuur weg, scheelt een hoop centen.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

wpee schreef:@schilder: dat werk enkel als sde startmotor defect is, maar dat moet niske nog uitzoeken
Ja dat bedoel ik Wim, Nikske weet nog niks, maar kan het wel uit proberen op het moment dat het ding niet start, goedkoper kan het niet! :-)
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

M-otje, ik had jouw topic al gevonden dmv de zoek-functie hier.
Maar ik denk dat ik geen startonderbreker heb, in elk geval heb ik geen alarm.
Toen ik me daar zat te vervelen wanneer ik niet kon starten, had ik dan ook al eens alle zekeringen nagekeken (voor de lol) en het bakje daarboven opengetrokken, denkende aan uw post. Maar daar zag ik niets zitten. Het kan nog steeds, maar ik denk het niet.

Straks bel ik om hem binnen te steken bij de dealer, 't jammere is dat het probleem niet geforceerd kan worden... lastig om uit te zoeken voor de mechanieker natuurlijk.
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

Zo. Nieuws vers van de pers.
Deze ochtend belde ik naar de garage, en een mogelijke oplossing zou zijn om een verklikkerled te plaatsen tussen starter en kabel. Als hij in panne staat en de lamp doet het niet, zit er inderdaad een storing op de kabels of de aansluiting.
Maar m'n vrouw is de wagen gaan afgeven nu, en na verder nazicht is gebleken dat de starter toch wel kuren heeft.
Dat wordt een nieuwe dus.

Allemaal bedankt voor het meehelpen denken, ik heb weer wat bijgeleerd!
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”