Hi Volvo rijders,
Ik trek de opmerking / conclusie van de werkplaatschef in twijfel.
Sinds een paar maanden rij ik een V50 2.0D uit 2006. Hier heb ik 1 seizoen oude winterbanden onder zitten op Zaurak wielen.
Deze banden waren toen ik ze afnam z.g.a.n.
Nu....6000 km verder zijn de buitenranden van de voorbanden redelijk kaal. Maar, niet helemaal richting de wang. Je kunt net de groefjes welke de winterband zo uniek maakt niet meer zien.
Ik denk dat het aan de uitlijning ligt, maar hij geeft als antwoord dat alle V50's dat hebben.
Klopt dit? Hebben jullie deze ervaring ook?
Door een bepaalde afstelling dat de auto beter in bochten ligt blijken de banden dus sneller te cuppen en dus sneller te slijten. Wat een bullshit?
Ik hoor graag of ik gelijk heb en hem eens het profiel van heel dicht bij kan gaan laten zien.
Bedankt.
Jort.
Winterbanden 205/50 17 Cuppen na 6.000 km
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je bent een rustige rijder?
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
winterbanden zijn qua compound zachter dan zomerbanden, ze slijten zondermeer sneller
Volvo for life
- Christopher
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
- Locatie: Flevoland, Nederland
Ja, maar 6000 is volgens mij ook wel heel snel....
Hoe hard heb je ze? Ik heb de mijne op 2,6 en ik heb er geen last van. (15.000 km)
Dacht een tijdje geleden dat ze wel gecupt waren, omdat ze zoveel lawaai maakten... Bleek het een kapot wiellager.
Hoe hard heb je ze? Ik heb de mijne op 2,6 en ik heb er geen last van. (15.000 km)
Dacht een tijdje geleden dat ze wel gecupt waren, omdat ze zoveel lawaai maakten... Bleek het een kapot wiellager.
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33125
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Heb met mijne nu 55.000km gereden, die van de aanbieding van vorig jaar met Zauraks. Zitten nu op 4,5 minimeter voor en 6 nog wat achter.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21200
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hij spoort verder wel goed geen afwijkingen oid?
Ik zou zeggen laat hem goed uitlijnen.
Ik zou zeggen laat hem goed uitlijnen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Grimm
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
- Locatie: Oosterhout
Cuppen schijnt er wel een beetje bij te horen bij de s40/v50. Alleen 6.000 km is wel een beetje heel erg snel. Bij mijn s40 gebeurde dit pas na ruim 50.000 km en dan alleen op de achterbanden. Ik heb me laten vertellen dat cuppen met name optreedt op de niet aangedreven wielen.
Bij 6.000 km en op de voorbanden zou ik het probleem elders zoeken. Goed uitlijnen bij een specialist lijkt me dan ook de beste oplossing.
(is het overigens op beide banden even erg? Als dat niet het geval is, dan heeft 1 kant van ophanging misschien een opdonder gehad.)
Bij 6.000 km en op de voorbanden zou ik het probleem elders zoeken. Goed uitlijnen bij een specialist lijkt me dan ook de beste oplossing.
(is het overigens op beide banden even erg? Als dat niet het geval is, dan heeft 1 kant van ophanging misschien een opdonder gehad.)
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17.02.2009 - 12:59
je spreekt over de voorbanden? het bekende cuppen van de V50 heeft te maken met het niet altijd beladen rijden van de achtertrein en dus het cuppen van de achterbanden.
Bij de keuze van de afstelling maken ze altijd de afweging tussen comfort en economisch rijden, als je de banden zonder camber (scheef op de as in verticale richting) monteerd dan slijten ze minder snel maar het weggedrag is veel slechter, lees het zoekende van de auto en het sneller uitbreken in de bochten.
Hoe groter het Camber hoe haakser je de bocht kunt nemen, bij Volvo is het camber nog relatief laag kijk maar eens naar een BMW.
Kijken we bv naar de tourwagens in de DTM klasse dan is het Camber extreem, staat bruut maar je slijt een set banden per week dunk me?
Dus mijn conclusie, cuppen op de voorbanden binnen de 6000 tot 10000 KM is buiten proportioneel.
PS ben geen specialist dus laat me graag corrigeren door iemand die het wel is, dit is gewoon hoe ik erover denk.
Bij de keuze van de afstelling maken ze altijd de afweging tussen comfort en economisch rijden, als je de banden zonder camber (scheef op de as in verticale richting) monteerd dan slijten ze minder snel maar het weggedrag is veel slechter, lees het zoekende van de auto en het sneller uitbreken in de bochten.
Hoe groter het Camber hoe haakser je de bocht kunt nemen, bij Volvo is het camber nog relatief laag kijk maar eens naar een BMW.
Kijken we bv naar de tourwagens in de DTM klasse dan is het Camber extreem, staat bruut maar je slijt een set banden per week dunk me?
Dus mijn conclusie, cuppen op de voorbanden binnen de 6000 tot 10000 KM is buiten proportioneel.
PS ben geen specialist dus laat me graag corrigeren door iemand die het wel is, dit is gewoon hoe ik erover denk.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 31.10.2009 - 15:57
Jongens,
Bedankt. Dit geeft me weer even extra animo om in gesprek te gaan met mijn dealer. Ik heb de auto een paar maanden terug gekocht. Toen is deze op mijn verzoek ook uitgelijnd. Daarna! is m'n aandrijfas nog vervangen. Na deze handeling is de auto niet meer uitgelijnd. Ik heb dus het vermoeden dat het misschien daarmee te maken heeft.
Verder zal ik vanmiddag nog eens even de bandenspanning op orde brengen. Misschien dat deze wat aan de lage kant is.
Bedankt nogmaals voor jullie reacties.
Jort.
Bedankt. Dit geeft me weer even extra animo om in gesprek te gaan met mijn dealer. Ik heb de auto een paar maanden terug gekocht. Toen is deze op mijn verzoek ook uitgelijnd. Daarna! is m'n aandrijfas nog vervangen. Na deze handeling is de auto niet meer uitgelijnd. Ik heb dus het vermoeden dat het misschien daarmee te maken heeft.
Verder zal ik vanmiddag nog eens even de bandenspanning op orde brengen. Misschien dat deze wat aan de lage kant is.
Bedankt nogmaals voor jullie reacties.
Jort.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
kan je een paar goede foto's van de banden nemen? zo kan ik er geen zinnig woord over zeggen; je noemt het "cuppen" oftewel zwerfslijtage, maar die zie je meestal op niet aangedreven wielen en ook niet alleen op de rand van het loopvlak; is het aan één kant van het loopvlak of aan beide zijden?
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Hoi Jort: zoals hierboven al aangegeven: cuppen doet de V50 voornamelijk op de achterwielen. Een dergelijke "extreme" slijtage op de zijkanten voor kan duiden op een paar zaken: teveel toespoor, te zachte banden (te weinig lucht) en/of stevig bochtenwerk.JortS schreef:Jongens,
Daarna! is m'n aandrijfas nog vervangen. Na deze handeling is de auto niet meer uitgelijnd. Ik heb dus het vermoeden dat het misschien daarmee te maken heeft. Verder zal ik vanmiddag nog eens even de bandenspanning op orde brengen. Misschien dat deze wat aan de lage kant is. Jort.
Er vanuit gaande dat de uitlijning bij aankoop dus goed was en dat de banden niet structureel beneden de 2.? bar zijn geweest en dat jij in de tussentijd geen stoeprand oid hebt geraakt, zou het best eens zo kunnen zijn dat bij het vervangen van de as de stuurstangafstelling is gewijzigd, waardoor de instelling niet meer klopt.
Ik zou nogmaals de instellingen laten controleren. Eerst de dealer nog een kans geven, en als dat niet werkt laten controleren door een goede, onafhankelijke bandenzaak. Als blijkt dat de toegestane tolerantie wordt overschreden zou je de dealer hierop kunnen aanspreken.
suc6
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla