graag uitleg in verschil LPG en LPG3

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Afgelopen week heb ik een discussie met m'n zoon gehad aangaande rijden op LPG g3. Aangezien rijden op gas voor mij geen optie is (was) heb ik me daar verder niet zo in verdiept, en was dan ook in de veronderstelling dat rijden op gas pas voordelig is bij een hoge kilometrage.
Nu kwam m'n zoon op de proppen met de bedragen aan wegenbelasting welke betaald moeten worden. Bij benzine is dat €268,- bij LPG is dat €756,- en bij LPG3 is dat € 320,- per jaar.
Wie kan mij vertellen waarom LPG3 zo weinig meer kost als benzine, en zitten hier nog voorwaarden of beperkingen aan ten aanzien van te tanken brandstof of andere dingen?

Alvast bedankt voor reacties op deze vraag.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

De auto moet van na 1 jan 1995 zijn om het predikaat G3 te kunnen krijgen.

Het omslagpunt voor een Volvo ligt erg laag, bijvoorbeeld bij mijn 960 al voordelinger bij 9000 km per jaar voor tenminste 4 jaar. Heb vorige jaar 33.000 km gereden, dus de installatie in een keer er al uit.

Gezien de gemiddelde volvo 1 op 10 rijdt is gas snel voordelig.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Overigens is € 268,-- per jaar wel erg weinig voor een Volvo? Om wat voor auto gaat het?
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Inderdaad is dat een erg laag bedrag, maar ik heb hier als voorbeeld een auto met een gewicht tot 950 kg. genomen. Wat mij ook interesseert, hoe lang gaat zo'n installatie mee?
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Aha, dus geen Volvo in dit voorbeeld.

Een gasinstallatie gaat zeer lang mee > 10 jaar.
Bij een oudere Volvo mogelijk harde kleppen zetten en reken op een koprevisie rond elke 250.000 km.
Een blok met hydraulische klepstoters kent dit laatste probleem niet.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

LPG is meestal wat ouder, en met een conventioneel systeem.
Een LPG-G3 systeem is computergestuurd, met injectors, waarbij de inspuiting gecontroleerd wordt door een computer, meestal dezelfde computer die er al in zit.Dus schoner etc.

De auto start altijd op benzine, en schakelt pas om als de motor warm is (lees: uitlaatgassen schoon is, wordt via de Lambdasonde gemeten aan de uitlaat)

Hier krijg je korting op de belasting.
De belasting van een G3 auto ligt ongeveer tussen een benzine en diesel uitvoering, terwijl gewoon LPG boven de diesel ligt.

Met mijn 945 op LPG-G3 reed ik bijna 800k, met 1 keer een revisiekop, omdat de kleppen uitgesteld waren. (een B230FT motor)
Twee keer moest de pomp in de tank vernieuwd worden. De injectoren zijn nooit vernieuwd geweest.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Skollie
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
Locatie: Middelstum

G3 is gekoppeld aan het originele motormanagement systeem. Hiermee worden gegevens uitgewisseld en wordt de inspuiting, ontsteking ed aangepast. Het gaat dus om een "zelf lerend" systeem.
Dit is de vereiste voor het behalen van het predikaat g3. De verbranding wordt hierdoor schoner en je krijgt dus een iets vriendelijkere acceptgiro.

Tegelijk zit hierin ook het gevaar. Het communiceren gaat nog wel eens stroef. Met name bij achteraf ingebouwde systemen. Het mms wordt eigenlijk contineu voor de gek gehouden om niet het mms lampje op je dashboard aan te laten gaan. Dit door bv verkeerde lamda waarden. Bij de bifeul systemen van Volvo is dit geheel eigenlijk heel goed op elkaar afgestemd. Acheraf inbouwen levert vanaf de wat hogere kilomterstanden (170000 en hoger) toch nog regelmatig problemen op.

Groet B>
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Skollie schreef:G3 is gekoppeld aan het originele motormanagement systeem.

Het mms wordt eigenlijk contineu voor de gek gehouden om niet het mms lampje op je dashboard aan te laten gaan. Dit door bv verkeerde lamda waarden.
Als je zo'n systeem ingebouwd hebt, waar het mms voor de gek gehouden word, krijg je geen G3 goedkeuring.
In de eerste zin bevestig je dat zelfs. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”