Hoi,
In mijn speurwerk naar een Volvo (for life), ben ik gestuit op een "dark olive green" 850 T-5 uit 1995 die bij Hennes te koop staat. De wagen heeft voor dat bouwjaar relatief weinig km's gedraaid (187dkm), en het bouwjaar is voor mij (ondernemer) fiscaal aantrekkelijk iv.m. de bijtelling (35% van de dagwaarde, bij youngtimers van 15 jaar of ouder). De vraagprijs is misschien wat aan de stevige kant (9750 eurie's), maar dat zal hopelijk wel te verklaren zijn in de technische staat van de auto.
Nu vraag ik me af (zoekfunctie gebruikt op "onderhoud 850 T-5R", niks relevants kunnen vinden) wat de kosten voor onderhoudsbeurten en reparatie van vervangingsonderdelen (remmen, koppeling, wiellagers, etc.) zijn.
Verder vraag ik me af of er nog punten zijn waar je op moet letten als je zo'n auto gaat inspecteren.
Dus zit ik nu op de vroege zondagmorgen te overwegen of ik mijn zoektocht, die gestart is bij een V70 diesel van een paar jaar jong, moet gaan uitbreiden met een youngtimer racebak. dillema's!!!! aarggghhhh.... :evil:
850 T-5R: onderhoudskosten?
-
- 2nd Gear member
850 T5r kan nog weleens kwaaltjes hebben als deze niet goed onderhouden is.\
- krukaskering
- remleidingen
- koppeling en drukgroep goed controleren bij deze staand
- carterventilatie kan verstopt zitten
Controleer deze punten. Als deze niet goed is weet ik er een te staan in Woerden. Dit is een zwarte met 200.000 km op de teller waarbij alles is vernieuwd. De auto is van een particulier. Hij doet de auto weg omdat hij een nieuwere Volvo heeft gekocht. (vraagprijs 8500,-)
- krukaskering
- remleidingen
- koppeling en drukgroep goed controleren bij deze staand
- carterventilatie kan verstopt zitten
Controleer deze punten. Als deze niet goed is weet ik er een te staan in Woerden. Dit is een zwarte met 200.000 km op de teller waarbij alles is vernieuwd. De auto is van een particulier. Hij doet de auto weg omdat hij een nieuwere Volvo heeft gekocht. (vraagprijs 8500,-)
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
-
- 2nd Gear member
Al eens op het 850-forum gekeken?
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7007.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 155.0.html
Op die site staat nog veel meer nuttige info en erg vee technische expertise. Succes en veel plezier!
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7007.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 155.0.html
Op die site staat nog veel meer nuttige info en erg vee technische expertise. Succes en veel plezier!
V70 2.4T MY2001
- drowel
- 5th Gear member
Even snel gekeken, en het is inderdaad een erg mooie auto zeg! Weet je uit welk land de auto afkomstig is, vanuit italie komen er vaak een hoop, maar daar zat een "maar" aan... andere kunnen je dat vast vertellen hier.
-
- 1st Gear member
Appie76: bedankt voor de linkjes, hier kan ik inderdaad wel wat mee.
Salaridebrito: da's een duur lijstje
Even een nachtje over slapen en de betreffende verkoper maar eens bellen en kijken hoe het met de staat van de groene 850 is, en of de onderdelen uit jouw lijstje zijn vervangen.
Salaridebrito: da's een duur lijstje

Mini Cooper S 1.3mpi 40th Anniversary
-
- 1st Gear member
Geen idee, ik zag 'm ook net vanmorgen. Ik zag inderdaad dat het een importje is. Nu maak je me wel nieuwsgierig met dat "maar" dingetje.drowel schreef:Even snel gekeken, en het is inderdaad een erg mooie auto zeg! Weet je uit welk land de auto afkomstig is, vanuit italie komen er vaak een hoop, maar daar zat een "maar" aan... andere kunnen je dat vast vertellen hier.
-
- 2nd Gear member
Italiaanse import is de "daadwerkelijke" km stand niet makkelijk te achterhalen heb ik mogen vernemen...
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
-
- 2nd Gear member
precies, en dus ga je kijken naar indicaties van een mogelijk hogere kmstand:
slijtage stoel
slijtage pedalen
slijtage stuur + versnellingspook
vervuiling aan de buitenkant vd motor
stempels in onderhoudsboekje
etc
Een italiaan hoeft geen probleem te zijn hoor, maar de kans is groter. Overigens zijn het vrijwel altijd 2.0 ipv 2.3 liter motoren (ivm belastingstelsel in italie), ik weet niet of dat bij deze ook het geval is, heb de adv niet gelezen. 2.0-blok is ook prima hoor, net iets minder pk's en koppel dan een 2.3, maar zeker niet slecht. En ook de 2.0-blokken kunnen prima hogere kmstanden aan met goed onderhoud, tevens is evt. chippen en gasombouw ook gewoon mogelijk.
succes!
slijtage stoel
slijtage pedalen
slijtage stuur + versnellingspook
vervuiling aan de buitenkant vd motor
stempels in onderhoudsboekje
etc
Een italiaan hoeft geen probleem te zijn hoor, maar de kans is groter. Overigens zijn het vrijwel altijd 2.0 ipv 2.3 liter motoren (ivm belastingstelsel in italie), ik weet niet of dat bij deze ook het geval is, heb de adv niet gelezen. 2.0-blok is ook prima hoor, net iets minder pk's en koppel dan een 2.3, maar zeker niet slecht. En ook de 2.0-blokken kunnen prima hogere kmstanden aan met goed onderhoud, tevens is evt. chippen en gasombouw ook gewoon mogelijk.
succes!
V70 2.4T MY2001
-
- 2nd Gear member
Die persoon uit Woerden had ook een 2.0 T5-R uit Italië. Op het oog een zeer mooie auto met alle opties, zwart, titanium R wielen, open dak elektrisch...
Op de brug geweest. Werkelijk waar alles was gaar en is vervangen. Van krukaskeering tot remleidingen, koppeling, drukgroep, vliegwiel, carterontluchting en stabilisatorstangetjes.
Auto is nu in uitmuntende staat maar dat mag ook wel als je 5500,- euro verder bent.
Dus kijk goed uit je ogen als je op zoek gaat naar een "collectors item"
Op de brug geweest. Werkelijk waar alles was gaar en is vervangen. Van krukaskeering tot remleidingen, koppeling, drukgroep, vliegwiel, carterontluchting en stabilisatorstangetjes.
Auto is nu in uitmuntende staat maar dat mag ook wel als je 5500,- euro verder bent.
Dus kijk goed uit je ogen als je op zoek gaat naar een "collectors item"
-
- 1st Gear member
ik heb nog een groene gezien (blijft toch een mooie kleur met die donkere wielen), op het 850 forum.. mijn vrouw vindt het een ouwel#llen wagen, maar goed dat zal wel veranderen als ze er zelf in rijdt
... maar weer even bij de auto, dat is wel een 2.3 met 153dkm en historie. Maarrrrr gasombouw bij dit blok, is dat geen heiligschennis? Qua brandstofkosten scheelt het wel een heleboel.

-
- 2nd Gear member
Tja.....Indien goed onderhouden kan gas geen kwaad....
Verschil tussen 2.0 en 2.3 blok is niet zo groot hoor. bij beiden krijg je kippenvel en een WOW gevoel als je het gas intrapt..
Verschil tussen 2.0 en 2.3 blok is niet zo groot hoor. bij beiden krijg je kippenvel en een WOW gevoel als je het gas intrapt..
-
- 1st Gear member
Tja, hoe is het te controleren dat een import italiaan goed is onderhouden. Alleen afgaan op het boekje (ook daar kan je mee rommelen) lijkt mij niet echt handig. Tenzij de verkoper ook alle bonnetjes bij de auto heeft gekregen van zijn italiaanse verkoper. Maar goed, op dit moment staan er dus 2 soortgelijken te koop, waarbij de ene particulier met volledige historie en de ander bij een handelaar met 3 mnd garantie. Tsja wat is wijsheid.
De keuze zou ook op een Vialle LPI systeem vallen met flashlube (voor behoud van je koppen). Mesman is een veel genoemde naam bij inbouw van gassystemen. Volgens de besparingsberekening op de gasfx site rij ik de gasombouw investering er in 2 jaar uit.
De keuze zou ook op een Vialle LPI systeem vallen met flashlube (voor behoud van je koppen). Mesman is een veel genoemde naam bij inbouw van gassystemen. Volgens de besparingsberekening op de gasfx site rij ik de gasombouw investering er in 2 jaar uit.
-
- 2nd Gear member
Ik denk dat je 'kleppen' bedoelt ipv 'koppen', maar dat maakt niet uit natuurlijk.
Over het onderhoud: je kunt overwegen een aankoopkeuring te laten doen door een volvodealer (kost je iets van 100,-) als je er zelf weinig kijk op hebt. Die kunnen heel wat punten nalopen en je een beeld geven van de staat van onderhoud van de auto op dit moment. Hoe de auto in het verleden onderhouden is, is natuurlijk achteraf niet vast te stellen zonder documentatie vd auto. In geval van twijfel zou ik zeggen: laten staan en verder kijken...
Over het onderhoud: je kunt overwegen een aankoopkeuring te laten doen door een volvodealer (kost je iets van 100,-) als je er zelf weinig kijk op hebt. Die kunnen heel wat punten nalopen en je een beeld geven van de staat van onderhoud van de auto op dit moment. Hoe de auto in het verleden onderhouden is, is natuurlijk achteraf niet vast te stellen zonder documentatie vd auto. In geval van twijfel zou ik zeggen: laten staan en verder kijken...
V70 2.4T MY2001
-
- 1st Gear member
ja inderdaad, de kleppen ipv koppen 
Aankoopkeuring door een dealer behoort tot een van de stappen die ik in de planning heb staan. Die 100 euro kan een hoop ellende voorkomen. Daarnaast is een niet traceerbaar verleden voor mij een definitieve no-go. Maar geduld in deze is wel noodzakelijk
aangezien je toch redelijk wat T5'en te koop ziet staan.

Aankoopkeuring door een dealer behoort tot een van de stappen die ik in de planning heb staan. Die 100 euro kan een hoop ellende voorkomen. Daarnaast is een niet traceerbaar verleden voor mij een definitieve no-go. Maar geduld in deze is wel noodzakelijk

-
- 1st Gear member
Ehmm iemand ervaring met een 850 2.0 T-5R op gas (en misschien dan ook nog met een km-stand van tegen de 2 ton)? Wat is het verbruik eigenlijk van dit blok? Ik neem aan dat een iets kleiner blok ook iets zuiniger loopt dan de 2.3 versie.
Op de een of andere manier blijft die wagen in mijn gedachte rond hangen. Komt waarschijnlijk door de kleur... pfoe... Maar eens een belletje wagen.
Op de een of andere manier blijft die wagen in mijn gedachte rond hangen. Komt waarschijnlijk door de kleur... pfoe... Maar eens een belletje wagen.
-
- 2nd Gear member
Het verbruik zal afhangen van je rijstijl: het 2.0-blok heeft met name een wat lager koppel bij dezelfde toeren als een 2.3-blok, wat betekent dat je óf langzamer rijdt (=wellicht enige brandstofbesparing) of meer toeren gaat maken om net zo vlot als een 2.3-blok te rijden (=geen besparing).
Dit is overigens o.b.v. mijn jan-boeren-fluitjes-verstand, ik kan het niet onderbouwen met ervaringscijfers.
Heb je deze vraag al eens op het volvo850forum geplaatst? (of de (matige) zoekfunctie aldaar gebruikt?)
Dit is overigens o.b.v. mijn jan-boeren-fluitjes-verstand, ik kan het niet onderbouwen met ervaringscijfers.
Heb je deze vraag al eens op het volvo850forum geplaatst? (of de (matige) zoekfunctie aldaar gebruikt?)
-
- 1st Gear member
Zojuist even naar de 850 R wezen kijken. Zag er netjes uit, distributie is bij 148dkm vervangen. Motor loopt mooi, alles werkt naar behoren, alleen de voorruit moet worden vervangen vanwege 2 flinke koeienoog-sterren.
Nu nog even met de directie (mijn vrouw) overleggen.
Nu nog even met de directie (mijn vrouw) overleggen.