S80 kopen, waar op letten?

Plaats reactie
smsmonster
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.06.2007 - 19:59
Locatie: Eindhoven

Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort een tweedehands S80 gaan kopen (uit 2000-2002). Op dit forum heb ik al een flink aantal dingen gevonden die blijkbaar veel voorkomen bij de S80 uit die jaren. Ik heb het volgende lijstje:

- ETM (dip in toerental?)
- Automaat (niet soepel schakelen?)
- Vocht in de koplampen (schijnt tegenwoordig makkelijk op te lossen?)
- Turboklepje (waar is dit aan te merken?)

Verder, waar moet ik op letten qua onderhoud? Ik dacht zelf aan distributieriem, waterpomp, multiriem? Ik wil een T6 kopen met een kilometerstand tussen 150.000 en 190.000.

Zijn dit de juiste dingen om op te letten?
S80D5 JP
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 04.02.2008 - 14:42

Waar je op moet letten?
Op mijn adv.,:S80 D5 2001 , lekker rustig dieselen met veel koppel :P
smsmonster
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.06.2007 - 19:59
Locatie: Eindhoven

S80D5 JP schreef:Waar je op moet letten?
Op mijn adv.,:S80 D5 2001 , lekker rustig dieselen met veel koppel :P
Hah, ja, zie afscheidtopic :P Ik ben eigenlijk op zoek naar een benzinemodel. Ik heb deze week een proefrit gemaakt in een Geartronic en heb - zoals ergens anders beschreven op dit forum - zonder voet op het gas opgeschakeld van 1 naar 4. Hierbij was geen daling in toerental merkbaar of stotteren/inhouden. Is dat een garantie dat er geen problemen met de ETM zijn?
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Dat had ik bij mijn aankoop niet gevonden....

Gelukkig ging mijn ETM in de garantieperiode kaduuk :)

Ik zou in iedergeval kijken of er een ETM met gele sticker in zit, is enigszins zichtbaar aan de voorzijde.

Verder goed kijken naar de staat van onderhoud.
Met garantie vond ik zelf een veel geruster gevoel, maar ik heb de mijne dan ook bij een dealer vandaan :)

(en kijk niet op van een verbruik van 1 op 6 a 7 op kortere stukken ;) )
smsmonster
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.06.2007 - 19:59
Locatie: Eindhoven

Rob Bakker schreef:Dat had ik bij mijn aankoop niet gevonden....

Gelukkig ging mijn ETM in de garantieperiode kaduuk :)

Ik zou in iedergeval kijken of er een ETM met gele sticker in zit, is enigszins zichtbaar aan de voorzijde.

Verder goed kijken naar de staat van onderhoud.
Met garantie vond ik zelf een veel geruster gevoel, maar ik heb de mijne dan ook bij een dealer vandaan :)

(en kijk niet op van een verbruik van 1 op 6 a 7 op kortere stukken ;) )
Hmm ik kon de ETM niet vinden. Rechtsvoorin het luchtfilter, daar links van een zwart stuk van Bosch, vanaf daar twee luchtslangen naar de luchtinlaten achter het motorblok. Waar zou ik de ETM ergens moeten vinden op een T6? Ik was op zoek naar een aluminium blokje waar de luchtslang heen loopt.

Het zag eruit als hieronder (dit is een 2.9):
Afbeelding
Maar dan met een grote stang over het blok heen met de woorden Twin Charged erop.
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

De ETM hangt in het midden onder het inlaatspruitstuk. Op de foto zit er een witte sticker op, dat wil zeggen dat het nog een originele is (anders zou er een gele sticker op zitten).
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
avanderendeS80
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 27.05.2006 - 19:49

Raamrubbers kijk deze eens na, heb al diverse s80 gezien met uitgedroogde/ gescheurde raamrubbers
Volvo S80 2.5TD *Verkocht* , My other hobby : bmw r1200c
Plaats reactie

Terug naar “S80”