2.0D of 2.4D?

Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24571
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

denk dat die caravan een minder idee is, tenzij je in NL blijft met die hut. Maar kan me zo maar voorstellen dat door Duitsland op-en-neer de 2.0D meer moeite heeft. Ligt ook aan het soepele karakter van de vijfcilinder 2.4D, die tokkelt dan makkelijker door.

Maar het is maar gevoel... Heb er geen ervaring mee. De 2.0D heeft voldoende koppel!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

ik heb eens een proefrit gemaakt met de 2.0D omdat ik in de garage wat uitleg vroeg ivm verschil tussen D5 en 2.0D.
Louter technisch gezien is dat een prima combinatie. Laat ons zeggen, iemand die voorheen nooit een 5-cil had: DOEN!
Maar emotioneel gezien klopte er iets niet. Tussen de oren was er iets die me net niet genoeg voldoening gaf. En eerlijk, dat telt mee bij het dagelijkse rijplezier.
Cijfers zijn cijfers, maar bij dergelijke sommen geld laat ik m'n gevoel ook spreken.
Ik miste het gevoel van een stevig ding voor het pedaal, het geluid van een extra cilinder...

Bovendien vertelde m'n dealer dat als je veel km doet zoals ik, de 5 cil nog een tikje zuiniger kan zijn dan de 2.0D, en aangezien verbruikskost redelijk doorweegt bij dergelijk km-aantal, de (belgische) afstraffing van een zwaardere taks bij grotere motor in het niets verdwijnt...
Ik rijd ook rustig en zuinig, m'n huidige V70 zit op ong 5.8 l/100km. Maar rijd ook graag op koppel, en dat miste ik toch wel een beetje in de 2.0D, zonder dat hij ontgoochelde.

Dus iemand die een 5-cil gewend is, en er van kan genieten, raad ik de 2.4D aan.
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik snap niet dat er zo negatief gedaan word over de 2.0D in de V70.
Ik heb vorige week met een V70 DrivE gereden (1.6D dus) en zelfs dat vond ik absoluut niet tegevallen. Behalve optrekken bergop vond ik het -tegen alle verwachtingen in- behoorlijk vlot gaan (en ik ben een V50 2.0D gewoon)
Autorijden is meer dan snelle sprintjes trekken en door Duitsland vliegen, autorijden is je goed voelen in je wagen, passagiers die complimentjes geven over het comfort en veilig van A naar B gaan. Als je met het geld dat je uitspaart op de motor een paar hele mooie opties kan bijnemen zou ik het zeker niet laten. (het model waar ik mee reed had lederen interieur, navigatie, bluetooth, parkeersensoren achteraan, automagisch dimmende spiegel, alu inleg, elektrisch inklappende spiegels, en waarschijnlijk nog een hoop opties die ik nu vergeet)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

't is zeker een dijk van een wagen, in 2.0D, maar mijn punt is: als je bewust voor een 5-cil gekozen hebt destijds, neem je best opnieuw een 5-cil. Maar kom je van een V50 1.6D of 2.0D, of van een ander merk, of van een oudere Volvo, is de V70 2.0D een super toffe wagen!
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
dewae
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47

Ben pas een maand in bezit van S60 126Pk.

Reden van aankoop was vooral het soepele rijplezier en waanzinge sound van volvo's 5-pitter. Voor het verbruik hoef hem ook niet te laten staan.

Kijk eigenlijk nu al uit naar de D3! even krachtig, zeer hoog koppel en wellicht opnieuw heerlijke sound.

Deze motor in de nieuwe S60 en je wil geen BMW 3 reeks of Audi A4 meer.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

dewae schreef:Ben pas een maand in bezit van S60 126Pk.

Reden van aankoop was vooral het soepele rijplezier en waanzinge sound van volvo's 5-pitter. Voor het verbruik hoef hem ook niet te laten staan.

Kijk eigenlijk nu al uit naar de D3! even krachtig, zeer hoog koppel en wellicht opnieuw heerlijke sound.

Deze motor in de nieuwe S60 en je wil geen BMW 3 reeks of Audi A4 meer.
Het blijft een lekker geluidje met inhalen, bij 80km/h even terug naar de 4, dan gromt tie of zoals mijn vader zegt, crispy geluidje.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20924
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Volvoman schreef:
chris_zweden schreef:(met de 2.0 4 cilinder waande ik me in een VW caddy)
Lees ik hier op mijn forum dat mijn V70 rijdt als een VW caddy? Ik zeg: mond (en toetsenbord) spoelen met water en zeep!
Het is toch zo dat een 2 liter TDI met 140 PK en 300+ newton heel behoorlijk een Passat van zijn plek krijgt? En u weet dat een Passat geen kleine en lichte auto is.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

chris zweden komt hier als een amerikaan over, minstens een V8 om 55 mph te kunnen doen... (het zit allemaal tussen de oren)
Volvo for life
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

En die kunnen ook niet schakelen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20536
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

945i schreef:En die kunnen ook niet schakelen.
Nou en? Ik kan het wel maar doe het liever niet.

Back on topic.
Heeft TS inmiddels al een keuze gemaakt?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Nope, nog geen keuze gemaakt. Na wat gesprekken links en rechts en het lezen van al jullie opmerkingen -waarvoor mijn hartelijke dank- ben ik wel tot een paar inziichten gekomen:

- Ik vraag me af of ik ondanks de positieve berichten voor de viercilinder zou gaan. Het grommende geluid van de vijfcilinder zou ik niet graag missen, dus ergens heeft de vijfcilinder een voorkeur. Wanneer ik alleen maar van A naar B wil op een prettige manier kan dat uiteraard prima met de viercilinder, maar die grijns op mijn gezicht is me ook wat waard. Uiteraard zal er proefgereden worden als het zo ver is.
- Van een dealer begreep ik dat hij in het geval van een vijfcilinder aanraadde om als het budget het toelaat niet ouder te zoeken dan MY2010 en anders nog even te wachten met de aanschaf, ivm modificaties die zouden zijn gedaan aan het blok, met positief resultaat voor het verbruik etc.(?)
- Een ander topic hier ging over de keus tussen V70 II of V70 III, aangezien die in prijs net beginnen te overlappen. Daar werd meerdere malen de V70 II als minstens zo'n goede keus beschreven, en ik moet zeggen dat ik inderdaad nog lang niet ben uitgekeken op mijn V70 II. Nu is dat wel een oude V70 II (2002), maar hij rijdt heerlijk en eigenlijk heb ik er nog niets mee te klagen.

Dit alles bij elkaar tellend blijft het waarschijnlijk nog even een paar jaar bij kijken, kijken, niet kopen, totdat er wat meer V70 III beschikbaar komen in de prijsklasse waarin ik rondkijk én mijn eigen V70 II echt aanleiding geeft voor een inruilactie.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de volgende beurt toch nog eens even ga proefzitten... Een XC70 III 2.4D drive, dat lijkt me wel wat 8)
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

Ik zit eigenlijk met hetzelfde: ik rijd met een 2001 V70, en wil allicht gaan vervangen. Ofwel een late V70 II of een prille V70 III. In elk geval wil ik automaat vanaf nu, dus voor de III is het dan sowieso de 5-cil.
Ik heb eigenlijk nog geen enkele behoefte om de onze weg te doen, nu al weet ik dat ik hem zal missen... maar ik doe nu 55 a 60 000 km per jaar en heb er bijna 300 000 nu.
Bij mij zal het louter afhangen van het aanbod, m'n dealer weet m'n budget en weet wanneer ik allicht wil vervangen....
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Twee dagen geleden proefgereden in een V70 2.0D.
Even wennen aan het nieuwe interieur, maar een heerlijke auto. Net iets hoger en ruimer dan mijn eigen V70 D5 2002, prettig sturend en prima vermogen voor mijn (rustige) rijstijl. Even inhalen van een vrachtauto geen enkel probleem, dat viel me absoluut mee (nu is mijn D5 163 pk misschien ook niet meer helemaal wakker na ruim 250.000 km), dus dat is geen reden om niet voor de 2.0D te kiezen.

Maar toch wil ik nog in de 2.4D proefrijden. De 2.0D gaf me een vertrouwd gevoel, de auto deed wat hij moet doen, maar toverde vooralsnog geen grote smile op mijn gezicht. De motor klinkt wat meer als dat hij aan het werk is, gewoon een motor die van A naar B moet en dat prima kan, maar er leek iets te missen. Bij optrekken hoorde je de mtoor anders dan met mijn eigen D5. Misschien dat gelaagd glas in de zijruiten daar wat aan kan doen (iets minder geluid en daardoor iets grommender geluid), of dat het gewoon tussen de oren zit :D .

Hoe dan ook, na de proefrit ben ik weer met mijn eigen auto naar huis gegaan (was net klaar na de beurt) en wat me daarbij opviel was dat ik eigenlijk maar weinig echt verschil merkte tussen mijn oude auto met 256.000 km op de teller en de V70new 2.0D met ruim 2000 km op de teller. Ook mijn auto is stil, stuurt goed en remt lekker. Het is geen gat zoals je voelt wanneer je van een Renault 4 naar een V70 gaat (uit ervaring kan ik melden dat dit een enorm gat is, zelfs met een Peugeot 306 als tussenstap). En dan vond ik mijn eigen oude V70 eigenlijk nog lekkerder klinken ook...

Kortom, mijn eigen auto is zo gek nog niet. Ik ga zeker nog proefrijden in een V70new 2.4D 163 pk om het verschil met de 2.0D te ervaren. En dan maar zien of ik daar wel die grijns van op mijn gezicht krijg. Zo niet, dan ga ik eens rustig kijken naar een vorige model V70 2.4D, maar dan een hele jonge zodat ik nog jaren vooruit kan 8)
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

en gisteren heb ik net een 'late' V70 II D5 gekocht, want een early V70 III 2.0D kon me ook niet bekoren :)
Toch weer net dat aparte gevoel...
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”