Waar moet je bij opletten bij het rijden met een caravan van max 1300kg en een V70 D5 automaat? Is een oliekoeler noodzakelijk en wat zijn hier de kosten van?
Dank je wel voor de reacties.
D5 automaat en caravan
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Lijkt me niet, moet 'ie makkelijk kunnen hebben.
Bij klimmen wat hoger in de toeren houden.
Bij klimmen wat hoger in de toeren houden.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21597
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Oliekoeler voor de automaat is wel verstandig. Ik ga er van uit dat je dat bedoelt ...
Gewoon aan de dealer vragen en als het makkelijk lijkt om zelf te doen, dan alleen de spullen kopen en zelf sleutelen.
Gewoon aan de dealer vragen en als het makkelijk lijkt om zelf te doen, dan alleen de spullen kopen en zelf sleutelen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ik heb er een 1350 kg caravan achter hangen en geen enkel probleem (ook in de bergen).
Opvallend was wel dat na dat ik de waterpomp had vervangen door het nieuwe type,
de temperatuur helemaal niet meer uit het midden kwam.
Ik rijd trouwens niet in de 5, ik laat hem lekker toeren maken in 4.
Ik denk ook dat koelproblemen ontstaan doordat mensen "onder de toeren" gaan rijden.
Oliekoeler is dus nmm niet nodig.
Opvallend was wel dat na dat ik de waterpomp had vervangen door het nieuwe type,
de temperatuur helemaal niet meer uit het midden kwam.
Ik rijd trouwens niet in de 5, ik laat hem lekker toeren maken in 4.
Ik denk ook dat koelproblemen ontstaan doordat mensen "onder de toeren" gaan rijden.
Oliekoeler is dus nmm niet nodig.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 16.02.2010 - 22:31
Ok, dat is duidelijk. Mochten wij het toch willen, enig idee van de kosten?
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Goed op toeren houden = niets aan de hand. Dus vooral niet te zuinig zijn met je "gas".
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10717
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Onlangs met AlexV70 een onderonsje gehad over de oliekoeler en het eventueel flushen van de automaat bak.
Ik heb met en techneut bij Volvo hierover gesproken. Oliekoeler is niet nodig, zoals Alex aangeeft wel `onder toeren` blijven rijden. Flushen, allee als de bak kuren gaat vertonen. Volvo geeft aan dat de olie in de bak longlife mee zou moeten gaan.
Zijn advies was dus, Niet aankomen niets doen als het goed is is het goed.
Ik heb met en techneut bij Volvo hierover gesproken. Oliekoeler is niet nodig, zoals Alex aangeeft wel `onder toeren` blijven rijden. Flushen, allee als de bak kuren gaat vertonen. Volvo geeft aan dat de olie in de bak longlife mee zou moeten gaan.
Zijn advies was dus, Niet aankomen niets doen als het goed is is het goed.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ga eens zoeken/lezen op de site van caravantrekker.nl, geef als zoekopdracht maar automaat of oliekoeler en je leest ervaringen genoeg. Grappig is dan weer wel dat er volgens mij geen Volvo's voorbij komen waarvan de bak in de bergen kapot is gegaan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- ivoandriessen
- 5th Gear member
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
- Locatie: Numansdorp
Ik had dezelfde vraag en ben na diverse meningen gelezen te hebben op het volgende gekomen:
Geartronic geeft niet zo'n probleem zonder de koeler, de normale automaat wel. Dit geldt alleen voor het rijden in de bergen waarbij je veel stijgt en daalt.
Ik heb ook een normale automaat en ga voordat ik de bergen weer inga, helaas pas volgend jaar, de bak laten flushen en een extra XC90 oliekoeler laten plaatsen (laatstgenoemde zou iets van € 300 kosten inclusief montage, maar dat weet ik niet zeker).
We zien natuurlijk graag je bevindingen terug.....
Geartronic geeft niet zo'n probleem zonder de koeler, de normale automaat wel. Dit geldt alleen voor het rijden in de bergen waarbij je veel stijgt en daalt.
Ik heb ook een normale automaat en ga voordat ik de bergen weer inga, helaas pas volgend jaar, de bak laten flushen en een extra XC90 oliekoeler laten plaatsen (laatstgenoemde zou iets van € 300 kosten inclusief montage, maar dat weet ik niet zeker).
We zien natuurlijk graag je bevindingen terug.....

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Ik heb een 163pk V70 D5 Geartronic uit 2005.
Caravan is een Hobby van 1350kg.
Vorig jaar naar Zuid Frankrijk gegaan.
Geen oliekoeler.
Lache
Echt niet te geloven hoe gemakkelijk je 6-7 % hellingen neemt op de tolweg. Ook binnendoor steile hellingen geen probleem.
Versnelling moet je niet naar kijken. Kijk naar je toerenteller.
Max trekkracht ligt bij 1750 toeren maar met 2200 toeren reed de auto lekkerder. Welke versnelling dat is? Soms de 4e versnelling dus.
Echt trekkracht te over. Temperatuurmeter blijft netjes in het midden staan. Zelfs bij 30 graden celcius. Maak je dus geen zorgen
Mijn vorige auto was een Opel Omega 2.5 TD. Dat ging goed maar met de Volvo is het een feest om te rijden.
Caravan is een Hobby van 1350kg.
Vorig jaar naar Zuid Frankrijk gegaan.
Geen oliekoeler.
Lache



Echt niet te geloven hoe gemakkelijk je 6-7 % hellingen neemt op de tolweg. Ook binnendoor steile hellingen geen probleem.
Versnelling moet je niet naar kijken. Kijk naar je toerenteller.
Max trekkracht ligt bij 1750 toeren maar met 2200 toeren reed de auto lekkerder. Welke versnelling dat is? Soms de 4e versnelling dus.
Echt trekkracht te over. Temperatuurmeter blijft netjes in het midden staan. Zelfs bij 30 graden celcius. Maak je dus geen zorgen

Mijn vorige auto was een Opel Omega 2.5 TD. Dat ging goed maar met de Volvo is het een feest om te rijden.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 09:40
- Locatie: Dronten
Achter mijn diesel hangt ook zo'n 1400 kg en zonder extra koeler.
Knaus 500 FU
165 pk geartronic uit 2005
Geen enkel probleem Spanje / Frankrijk maakt allemaal niet uit.
Wat er al gezegd is let vooral op je toeren !
Knaus 500 FU
165 pk geartronic uit 2005
Geen enkel probleem Spanje / Frankrijk maakt allemaal niet uit.
Wat er al gezegd is let vooral op je toeren !
Volvo XC 60 T 6 AWD R design
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
Niet?Hans oet Twent schreef:Oliekoeler is niet nodig, zoals Alex aangeeft wel `onder toeren` blijven rijden.
Ik bedoel dus in 4 gaan rijden en niet in 5. Hebben we het over het zelfde?
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10717
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
De Knaus 500FU (Südwind) is 1500KG beladen.....soldier schreef:Achter mijn diesel hangt ook zo'n 1400 kg en zonder extra koeler.
Knaus 500 FU
165 pk geartronic uit 2005
Geen enkel probleem Spanje / Frankrijk maakt allemaal niet uit.
Wat er al gezegd is let vooral op je toeren !
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een Knaus Sudwind weegt leeg 1085kg, die kan met 215kg belading (en dat is helemaal niet zo weinig) nog probleemloos achter een V50 1.6 Drive startstop.
@ Hans oet Twent, je neemt met die 415kg belading zeker erg veel Grolsch mee?
@ Hans oet Twent, je neemt met die 415kg belading zeker erg veel Grolsch mee?
Volvo for life
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10717
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Mijn 'Kneus' weegt leeg 1190kg en mag dus 310kg laden. En ik heb nieuws voor je. Dat zit er zeker in..... Enne d'r kan nog meer in. De kogeldruk met de Passat was niet zo heel hoog. Ik kwam (te) vaak met het neuswiel aan de grond. (gecontroleerd aan de grond)bart simpson schreef:Een Knaus Sudwind weegt leeg 1085kg, die kan met 215kg belading (en dat is helemaal niet zo weinig) nog probleemloos achter een V50 1.6 Drive startstop.
@ Hans oet Twent, je neemt met die 415kg belading zeker erg veel Grolsch mee?
Met de V70 zal de kogeldruk wel iets omhoog gaan. Bij eventueel teveel doorzakken ga ik op zoek naar een paar hulpveertjes...
Enniewee, wat meer Grolsch mee en de kogeldruk stijgt vanzelf. Op de terugweg compenseer ik het verbruikte Grolsch gewicht door wat kleine stukken bergwand mee terug te nemen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Even ter info:
Er zijn oliekoelers voor de motorolie en er zijn oliekoelers voor de automatische versnellingsbak. Deze zaken niet door elkaar gaan halen, heren.
Er zijn oliekoelers voor de motorolie en er zijn oliekoelers voor de automatische versnellingsbak. Deze zaken niet door elkaar gaan halen, heren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20790
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Heel goed Oceanacer, voor de normale olie is het al helemaal niet noodzakelijk.
Maar, ik moet de grote trip nog gaan maken, mijn ervaring in het heuvellandschap van Limburg is dat je voor de automaat geen extra oliekoeler nodig zal hebben, mits je gewoon op de juiste toeren blijft (en dus soms handmatig schakelt.)
Even ter info: bij aanschaf heb ik er expliciet naar gevraagd, omdat ik weet dat het bij sommige wagens wel noodzakelijk was. De techneuten bij de garage gaven aan dat de capaciteit van de aanwezige oliekoeler, van in mijn geval de S60 D5 Geartronic, voldoende is.
Zij zijn nog nooit problemen daarmee tegen gekomen.
Maar, ik moet de grote trip nog gaan maken, mijn ervaring in het heuvellandschap van Limburg is dat je voor de automaat geen extra oliekoeler nodig zal hebben, mits je gewoon op de juiste toeren blijft (en dus soms handmatig schakelt.)
Even ter info: bij aanschaf heb ik er expliciet naar gevraagd, omdat ik weet dat het bij sommige wagens wel noodzakelijk was. De techneuten bij de garage gaven aan dat de capaciteit van de aanwezige oliekoeler, van in mijn geval de S60 D5 Geartronic, voldoende is.
Zij zijn nog nooit problemen daarmee tegen gekomen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- ivoandriessen
- 5th Gear member
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
- Locatie: Numansdorp
We moeten ook het onderscheid tussen de geartronic en de normale automaat niet vergeten. Met de normale automaat valt niet handmatig te schakelen en is het dus aanmerkelijk lastiger op toeren te rijden in de bergen.
De verhalen die ik tegengekomen ben, o.a. op caravantrekker, laten een beeld zien dat de geartronic inderdaad geen extra (versnellingsbak-)oliekoeler nodig heeft, maar de normale automaat wel. Niet zozeer omdat er anders niet mee te rijden is, maar meer ter preventie van eventueel flink oplopende temperaturen.
Het is dus niet noodzakelijk, maar ik persoonlijk zou me niet op mijn gemak voelen als ik een berg oprijd en ik moet halverwege met de knipperlichten langs de kant omdat de temperatuur te hoog oploopt. Ik vind het, hypothetisch gezien, geen prettig idee om op een schuine helling langs de kant, dus zonder vluchtstrook of parkeervlakken, stil te moeten gaan staan om de motor af te laten koelen en dan vanuit stilstand die zware combinatie weer omhoog te gooien.
Wederom voor mezelf sprekend. Zoals eerder genoemd komt er bij bij een extra versnellingsbak koeler uit een XC90 in. Dit is trouwens een oplossing die door de dealer is aangegeven.
De verhalen die ik tegengekomen ben, o.a. op caravantrekker, laten een beeld zien dat de geartronic inderdaad geen extra (versnellingsbak-)oliekoeler nodig heeft, maar de normale automaat wel. Niet zozeer omdat er anders niet mee te rijden is, maar meer ter preventie van eventueel flink oplopende temperaturen.
Het is dus niet noodzakelijk, maar ik persoonlijk zou me niet op mijn gemak voelen als ik een berg oprijd en ik moet halverwege met de knipperlichten langs de kant omdat de temperatuur te hoog oploopt. Ik vind het, hypothetisch gezien, geen prettig idee om op een schuine helling langs de kant, dus zonder vluchtstrook of parkeervlakken, stil te moeten gaan staan om de motor af te laten koelen en dan vanuit stilstand die zware combinatie weer omhoog te gooien.
Wederom voor mezelf sprekend. Zoals eerder genoemd komt er bij bij een extra versnellingsbak koeler uit een XC90 in. Dit is trouwens een oplossing die door de dealer is aangegeven.

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21237
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Een goeie graadmeter vindt ik altijd de pukkel net buiten Luik zuidwaarts.
Alhoewel wij niet met caravan rijden hebben we in het verleden auto's gehad die daar de snelheid niet vast konden houden, vind het wel grappig dat we afgelopen keer "gewoon" met 150km/h naar boven konden sporten.
Dit was trouwens de laatste keer door België we gaan nu door Duitsland via Trier en komen bij Luxembourg weer op het pad richting het zuiden.
Had ik al sorry gezegd voor de topic vervuiling.
Alhoewel wij niet met caravan rijden hebben we in het verleden auto's gehad die daar de snelheid niet vast konden houden, vind het wel grappig dat we afgelopen keer "gewoon" met 150km/h naar boven konden sporten.
Dit was trouwens de laatste keer door België we gaan nu door Duitsland via Trier en komen bij Luxembourg weer op het pad richting het zuiden.
Had ik al sorry gezegd voor de topic vervuiling.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die duw je zo van drive naar een lagere versnelling of andersom, ik zie daardoor jouw bezwaar niet zoivoandriessen schreef:We moeten ook het onderscheid tussen de geartronic en de normale automaat niet vergeten. Met de normale automaat valt niet handmatig te schakelen en is het dus aanmerkelijk lastiger op toeren te rijden in de bergen.