Hallo allen,
Járen kon het zonder, maar nu vraagt een verzekeraar welke klasse het alarm heeft op mijn S80 uit '99.
Uiteraard heb ik de verzekering gevraagd aan welke eisen dat het systeem moet voldoen om in klasse 3 te vallen, en volgens mij zijn die punten allemaal aanwezig. De dealer heeft al bevestigd dat het een Volvo-systeem is dat af-fabriek is ingebouwd.
Waar en hoe kan ik ontdekken welke klasse het systeem heeft? En hoe kom ik aan een bijbehorend certificaat?
Groeten van Tim
Alarmsysteem: welke klasse?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
af fabrieks is in principe klasse 3, deze zou voorzien moeten zijn van hellingshoeksensor en bewegingsdetectie
Volvo for life
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Kan de dealer dat niet aan de hand van het VIN haarfijn uitvogelen en op schrift zetten?
Wat zou trouwens, statistisch gezien, de kans zijn dat een 99-er S80 gejat gaat worden? Sorry, vroeg ik mij gewoon even af.
Wat zou trouwens, statistisch gezien, de kans zijn dat een 99-er S80 gejat gaat worden? Sorry, vroeg ik mij gewoon even af.

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
@ bart simpson:
Hellingshoeksensor en bewegingsdetectie zijn beiden aanwezig. De laatste al eens uitgeprobeerd, en de eerste liet van zich horen op diverse veerboten...
@ NielsV70:
Dat kan ik ze dan mooi onder de neus wrijven
Dank voor de antwoorden zover, meer hierover is welkom!
Groeten van Tim
Hellingshoeksensor en bewegingsdetectie zijn beiden aanwezig. De laatste al eens uitgeprobeerd, en de eerste liet van zich horen op diverse veerboten...
@ NielsV70:
Dat kan ik ze dan mooi onder de neus wrijven
Dank voor de antwoorden zover, meer hierover is welkom!
Groeten van Tim
-
- 1st Gear member
Jawel, en dat staat ook al op de planning, maar als ik het op een andere manier kan bekomen/omzeilen, dan scheelt dat weer een paar tientjes.V70/2.4D/2003 schreef:Kan de dealer dat niet aan de hand van het VIN haarfijn uitvogelen en op schrift zetten?

Ja, dat kan je je afvragen... Misschien om dezelfde reden waarom er nog zoveel rondrijden...?
Desondanks een vrij serieus onderwerp, met zo'n dagwaarde... :roll:
Groeten van Tim!
- NielsPHEV
- 7th Gear member
In de voowaarden staat nagoeg altijd een SCM klasse zoveel of een gelijkwaardig af fabriek geleverd systeem, even googlen gaf meteen de volgende text:
"
Het op deze polis verzekerde motorrijtuig dient voorzien te zijn van een door de SCM goedgekeurd beveiligingssysteem klasse 1, dan wel een door verzekeraar geaccepteerd, gelijkwaardig af-fabriek systeem of startonderbreker, welke door een SCM erkende installateur, af-fabriek of af-importeur is ingebouwd.
"
"
Het op deze polis verzekerde motorrijtuig dient voorzien te zijn van een door de SCM goedgekeurd beveiligingssysteem klasse 1, dan wel een door verzekeraar geaccepteerd, gelijkwaardig af-fabriek systeem of startonderbreker, welke door een SCM erkende installateur, af-fabriek of af-importeur is ingebouwd.
"
-
- 1st Gear member
Nee hoor, dat vond ik toch een beetje te veel van het goede 
Maar ik heb de oplossing gevonden, hoor!
Vanmiddag was ik even bij een car electronics-winkel om de code van mijn radio op te halen (is een Becker, en als daar de stroom vanaf is geweest dan doettie het niet zonder, en ik was 'm kwijt...) en heb even terloops gevraagd hoe dat zit met een alarmsysteem. Wel, eenvoudig, héél eenvoudig zelfs: aan de hand van het kenteken en de meldcode is in de SCM-database na te gaan of en welk alarmsysteem is gemonteerd, en wanneer die voor het laatst is afgemeld. In mijn auto is dat dus (inderdaad) een klasse 3. Niks niet geldklopperij bij de garage! Verder is controle en afmelden een fluitje van een cent.
Die meneer daar vond het ook al vreemd dat de verzekering erom vroeg, trouwens, gezien de leeftijd van de auto. Maar goed, zo ben ik onverwacht enorm goed geholpen!
Als iemand wil weten welke toptent dat is: doe maar ff PB, ofzo, ik weet niet of ik het zo op het forum mag plempen. 't Is wel een aanrader, prima service en goeie pirijs/kwaliteitverhouding!
Nogmaals dank aan allen die meedachten!
Groeten van Tim
Maar ik heb de oplossing gevonden, hoor!
Vanmiddag was ik even bij een car electronics-winkel om de code van mijn radio op te halen (is een Becker, en als daar de stroom vanaf is geweest dan doettie het niet zonder, en ik was 'm kwijt...) en heb even terloops gevraagd hoe dat zit met een alarmsysteem. Wel, eenvoudig, héél eenvoudig zelfs: aan de hand van het kenteken en de meldcode is in de SCM-database na te gaan of en welk alarmsysteem is gemonteerd, en wanneer die voor het laatst is afgemeld. In mijn auto is dat dus (inderdaad) een klasse 3. Niks niet geldklopperij bij de garage! Verder is controle en afmelden een fluitje van een cent.
Die meneer daar vond het ook al vreemd dat de verzekering erom vroeg, trouwens, gezien de leeftijd van de auto. Maar goed, zo ben ik onverwacht enorm goed geholpen!
Als iemand wil weten welke toptent dat is: doe maar ff PB, ofzo, ik weet niet of ik het zo op het forum mag plempen. 't Is wel een aanrader, prima service en goeie pirijs/kwaliteitverhouding!
Nogmaals dank aan allen die meedachten!
Groeten van Tim
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Jaren geleden heb ik een lijstje met auto's gezien waarvan bleek dat ze onder aan de ladder met jat-gewenste-auto's staan. Waarbij een S80 gelijk zou staan met een 960 en/of S90. Daarbij stond bijvoorbeeld ook een Renault Safrane. Die wil blijkbaar ook niemand hebben.V70/2.4D/2003 schreef: ... Wat zou trouwens, statistisch gezien, de kans zijn dat een 99-er S80 gejat gaat worden? Sorry, vroeg ik mij gewoon even af.
Met deze info heb ik mijn verzekeraar geconfronteerd, maar u raad het al: zo zijn blijkbaar de regels niet in Nederland.
Dat lijstje stond in de Volkskrant.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]