Na een beetje rond te hebben gekeken moest het een S/V 40 worden, gezien het gewicht van de auto (belasting) een S60 was me gewoon te zwaar(i.v.m. diesel)
Uiteindelijk ben ik hem dan tegen gekomen. Een zwarte S40 Phase II met 115 pk van eind 2001. De auto zag en ziet er nog steeds geweldig uit. Vol leder van binnen, dynamic pakket erop, cyber interieurdelen, ares velgen, eigenlijk alles behalve verwarmde voorstoelen.
Natuurlijk meteen verliefd geworden op de auto en een proefrit gemaakt. Enig nadeel, de auto was van een particulier maar ja alle boekjes waren netjes afgestempeld en rekeningen waren aanwezig. Dat de auto al 260.000 km had gelopen boeide me niet zo veel, Tsja het is immers een Volvo. Dat heb ik geweten

Aanschaf: 28-06-2007 Km stand: 260.000
Bij Km stand: 261.450 kwam het eerste euvel;
- EGR-klep vast, Gashuisklep lekte olie, gloeispiralen werkte niet meer afdoende en maar meteen een originele mattenset erin laten leggen. Ik nam deze reparaties voor lief, zodat mijn dealer de auto meteen maar ff goed kon nakijken. Volgens mijn dealer was dit een zeer nette auto! Zoiets wil je natuurlijk graag horen.
Bij Km stand: 264.750 weer stil komen te staan;
- Kapotte turbo. Auto zou nu weer helemaal geweldig zijn aldus de dealer.
bij Km stand: 265.180 (idd ongeveer 500km later) de hoofdprijs

- geen drup olie meer in het blok. gevolg; alle lagers drooggelopen en een motor revisie is noodzakelijk. Na verhaal proberen te halen geen succes dus maar een nieuwe motor op helaas mijn eigen kosten laten inbouwen. heb zelf maar voor een nieuw(gereviseerd) exemplaar gekozen i.p.v. een ruil motor.
wat werdt meteen mee vernieuwd;
- nieuwe koppelingsplaten+druk groep
- waterpomp + uiteraard alle multiriemen en spanrollen en distrie
- nieuwe remolie (zat water bij volgens de dealer)
Omdat de dealer niet veel tijd had, heeft het anderhalve maand in beslag genomen. heb toen op de kosten van de dealer een C30 gereden. een pleister op de wond. Na de reparatie heeft de dealer de auto op zijn kosten professioneel laten reinigen bij een gespecialiseerd bedrijf.
dan denk je ha.. nu heb ik toch echt weer een goeie Volvo.... nee dus.
bij Km stand 266.320 constatering olie lekkage
- carterpanpakking laten vervangen i.v.m. olielekkage (garantie)
- turboaanzuigbuis laten vervangen, deze was gescheurd (garantie)
hehe eindelijk gaat het goed na 14.000km of toch niet....
bij Km stand 280.260
- gordel passagierszijde rolt niet meer op! (2 de hands van Marants)
- nieuwe remblokken achter
- APK keuring + nieuwe constatering olie lekkage (krukaskeering)
bij km stand: 282.780
- auto door vandalen aan beide zijde bekrast (van voor tot achter) :evil:
- door dezelfde vandalen ook een band lek gestoken :evil:
Auto wordt overigens in juli overgespoten op kosten van de verzekering
bij Km stand: 285.300
- voorruit gebarsten door steenslag (wordt tegelijk gerepareerd bij de schadehersteller tijdens het spuiten)
bij Km stand: 286.500
- Terug i.v.m. eerder geconstateerde olielekkage van krukaskeering. na bak van de auto te hebben gescheiden bleek het toch weer de karterpanpakking. Voor de zekerheid toch de krukaskeering en meteen de keering van de bak(deze zweet) laten vervangen (gedeeltelijk garantie)
heb de auto weer opgehaald, om vervolgens onderweg weer opgesleept te worden Km stand: 286.550;
- dual massa vliegwiel kapot. wel heel toevallig na een reparatie aan de krukaskeering. Tsja meneer, deze heeft ook al 286.000km gedraait. stom toevallig. (geen garantie dus, maar wel coulance)
Nu ben ik nog aan het wachten, krijg hem morgen terug.. vingers crossed dat het dit nu toch wel allemaal zo`n beetje was.. kan me alleen nog de bak voorstellen..al hoop ik dat dat nog wel een tijdje gaat duren.
Trouwens.. wat vreet dat ding lampjes!
- lichtschakelaar verlichting vervangen (3lampjes)
- 2X achter instrumenten paneel
- 1 side marker
- 2X remlicht
- 4X achterlicht (alle 4 om de beurt.. logisch)
- 2X2 set koplampen (eerste 2 waren goedkope lampen. heb nu philips gemonteerd.. duurkoop is mss wel beter.. ff afwachten)
Conclussie en moraal van het verhaal.. nooit meer een auto van een particulier. Stempels en onderhoudshistorie blijkt dus niet altijs iets te zeggen.
en voor de mensen onder ons.. nee ik ben geen snelle jongen!
Buiten dit alles om.. moet ik natuurlijk wel ff kwijt dat de auto wel ontzettend lekker rijd! geen rammeltjes en alles voelt geweldig degelijk aan. maar ja, of je dat moet afwegen tegen al die reparaties..
Voorlopig zal ik deze auto nog door moeten rijden, is natuurlijk geen straf, maar echt betrouwbaar is ie natuurlijk ook niet meer.. al is het maar voor het gevoel. onderhuids is ie natuurlijk als nieuw, en straks wordt ie ook nog mooi gespoten..
Tot zover mijn jaar ervaring met een S40.