Beste forumleden,
De laatste weken flikkeren dashboard- en buitenverlichting van mijn Volvo V70 2.5 10V uit '97 als ik rem. Op dat moment gaat (soms) ook het ABS-lampje branden (zonder dat ik hard rem) en soms valt de radio ineens uit (ik heb al meerdere keren de radiocode opnieuw moeten intoetsen). In het ergste geval valt de motor uit. Dan branden alle dashboardlampjes net zoals je de auto op contact zet en moet de motor vervolgens opnieuw gestart worden (tijdens het rijden).
Het rare is dat het een tijdje over is nadat de motor is uitgevallen. Vervolgens wordt het steeds erger totdat de motor op een gegeven moment wéér uitvalt. Je zult begrijpen dat dit lastig is bij een bocht: de stuurbekrachtiging doet het dan nl. ook niet meer.
Vanmiddag ben ik met deze vraag bij mijn autogarage ben geweest. Het is net zoals bij de dokter: op het moment dat je op bezoek komt is de pijn ineens weg. De monteur heeft van alles geprobeerd en zelfs met de auto gereden maar het bovenstaande deed zich ineens niet meer voor. De motor was vlak voordat ik naar de garage ging nog uitgevallen...
Herkent iemand dit euvel en zo ja: waaraan kan dit liggen?
Alvast dank voor jullie reacties!
Flikkerende verlichting en uitval bij remmen
-
- 6th Gear member
Probeer eens "heel voorzichtig" met de contactsleutel te draaien op dat moment.Volvo V70 schreef:Op dat moment gaat (soms) ook het ABS-lampje branden ...
Dan branden alle dashboardlampjes net zoals je de auto op contact zet
-
- 2nd Gear member
Verhelpt dat alle problemen of ontploft mijn auto dan?Ludo schreef:Probeer eens "heel voorzichtig" met de contactsleutel te draaien op dat moment.Volvo V70 schreef:Op dat moment gaat (soms) ook het ABS-lampje branden ...
Dan branden alle dashboardlampjes net zoals je de auto op contact zet

-
- 6th Gear member
Nog geen zorgen maken.
In het slechtste geval, valt de motor weer gewoon uit.
In het betere geval, gaan de lampjes uit en kan je doorrijden.
Als dat het geval is, is het het elektrische blok achter het contactslot.
Dit komt vaker voor.

Dit komt vaker voor.
-
- 2nd Gear member
Dank voor de tip! Ik ga het proberen zodra het probleem zich voordoet.Ludo schreef:Nog geen zorgen maken.![]()
Dit komt vaker voor.
Neemt niet weg dat alle andere adviezen nog steeds welkom zijn.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ludo zijn opmerking komt doet mij aan iets anders denken: een grote sleutelbos die je contact aan het slopen is. Maar dan klopt het weer niet dat zoiets gebeurt als je remt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
Ik heb geen grote sleutelbos aan mijn autosleutel hangen. Deze beperkt zich tot de afstandsbediening, de autosleutel en een huissleutel. Dus daaraan kan het niet liggen, lijkt mij.Msuidgeest schreef:Ludo zijn opmerking komt doet mij aan iets anders denken: een grote sleutelbos die je contact aan het slopen is. Maar dan klopt het weer niet dat zoiets gebeurt als je remt.
-
- 2nd Gear member
Beste forumleden,
Het euvel is inmiddels verholpen! Ik heb de auto naar een door mijn dealer aangeraden deskundige gebracht en hem een aantal opmerkingen uit dit topic meegegeven.
De opmerking over de sleutelbos leidde naar de oplossing. Het had indirect met de sleutelbos te maken: het probleem zat 'em in het contactslot. Bij het draaien van de sleutel heb je drie standen (I, II, III). Stand II was min of meer lamgedraaid door het vele gebruik. Bij afremmen of koppelen kwam er kracht op de sleutel waardoor hij van stand III richting stand II bewoog. Meestal draaide hij weer terug in stand III waardoor er wat lampjes flikkerden maar de motor doorliep. Soms klikte hij in stand II en dan vloog de motor uiteraard uit.
Nou, nou, dat was een hele zoektocht. Je moet er maar opkomen... Voor het forum weer een aanvulling op de honderden mogelijkheden om problemen op te lossen.
Tenslotte mijn hartelijke dank voor het meedenken!
Het euvel is inmiddels verholpen! Ik heb de auto naar een door mijn dealer aangeraden deskundige gebracht en hem een aantal opmerkingen uit dit topic meegegeven.
De opmerking over de sleutelbos leidde naar de oplossing. Het had indirect met de sleutelbos te maken: het probleem zat 'em in het contactslot. Bij het draaien van de sleutel heb je drie standen (I, II, III). Stand II was min of meer lamgedraaid door het vele gebruik. Bij afremmen of koppelen kwam er kracht op de sleutel waardoor hij van stand III richting stand II bewoog. Meestal draaide hij weer terug in stand III waardoor er wat lampjes flikkerden maar de motor doorliep. Soms klikte hij in stand II en dan vloog de motor uiteraard uit.
Nou, nou, dat was een hele zoektocht. Je moet er maar opkomen... Voor het forum weer een aanvulling op de honderden mogelijkheden om problemen op te lossen.
Tenslotte mijn hartelijke dank voor het meedenken!