Hallo,
Mijn S70 uit 97 2.5 10v automaat heeft steeds vaker last van een sportpuimpje bij optrekken na enige tijd stationair te hebben gedraaid bij een verkeerslicht. Ook is het olie verbruik iets toegenomen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Er zit 5w30 semi-synthetische olie in. Krijgt netjes op tijd zijn beurten en wordt naar behoren warm gereden.
komt zelden boven de 3000 toeren uit.
sportpluimpje/ olieverbruik S70
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Wij hebben er 10W40 in zitten...
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
5W30 is inderdaad behoorlijk dun en moet je mee oppassen in de zomer. 10W40 is standaard en als hij dan nog steeds veel verbruikt kan je tot 20W40. Dan wel weer uitkijken in de volgende winter.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21541
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Geus, ik proef hier dat je adviseert om 2 maal per jaar olie te wisselen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Helemaal niet, alleen de 5W30 kan niet zo goed tegen hoge temperaturen en de 20W40 die Volvo adviseert om in sommige situaties het olieverbruik terug te dringen, kan niet zo goed tegen lage. Gewoon naar 10W40 gaan en waarschijnlijk niets aan de hand. Als er dan toch nog veel verbruikt wordt kan je via 15W40 eventueel naar de 20W40.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
10w40 of 5w40 is goed,staat ook in het boekje.
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Inderdaad, met een voorkeur voor de 10W als de motor al wat kilometers achter de rug heeft en dus al iets meer speling heeft dan waar hij mee uit de fabriek kwam.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
5w40 is net zo dik als 10w40 als die warm is,5w40 is alleen dunner als die koud is.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Hoe bedoel je als ik vragen mag?Geus schreef:Zal inderdaad niet uitmaken voor het rookpluimpje, maar wel voor het verbruik.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Ik heb liever een olie die wat dunner is als die koud is,zeker in de winter,5w40 is net zo dik als 10w40 als die warm is,maar als iemand twee verschillende oliën gebruik in winter en zomer moet die het zelf weten.
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zal je met een gebruikte motor met 5W bij koude start meer olie verbruiken dan met 10W. Het pluimpje na stationair zal op te lossen moeten zijn door naar 40 te gaan.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Hij rij nu op 5w30 dat is idd dun,5w40 en 10w40 zijn eigenlijk gelijk,alleen de koude start is anders.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Ik weet niet of er wat dit betreft verschil is tussen de turbo en ongeblazen versies. Heb mijn instructieboekje nog even nagekeken en daar wordt 10W30 of 10W40 als standaard genoemd.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw