Opknappen van mijn 1800E

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Iroll
6th Gear member

De rad van een combi is toch een gesloten systeem zonder expansievat. Of ik zit er naast, dat kan ook!
Het beste is om niet bij een zaak te kopen maar je koelblok te laten reviseren bij een revisie bedrijf voor radiateuren. Dan ben je goedkoper uit omdat er dan geen tussenhandelaar tussen zit.
Boele
4th Gear member

Iroll schreef:De rad van een combi is toch een gesloten systeem zonder expansievat. Of ik zit er naast, dat kan ook!
Het beste is om niet bij een zaak te kopen maar je koelblok te laten reviseren bij een revisie bedrijf voor radiateuren. Dan ben je goedkoper uit omdat er dan geen tussenhandelaar tussen zit.
Zou kunnen, bij onze Combi zit er in ieder geval een gesloten systeem met expansietankje..

Voor het reviseren van het koelblok ben ik tot nu toe alleen nog maar prijzen van €200+ tegen gekomen. Iemand nog een goed(koop) adresje?
admiral
5th Gear member

Boele schreef:Vandaag laatste connector er weer in gezet, gestart, HELAAS hij doet het niet meer! Nu dacht ik dat het bij de injectoren niet uitmaakt in welk van de 2 de stalen stekker zit, als ze er maar beide inzitten. Eerst maar eens controleren of ik niet een foutje heb gemaakt bij de Gasklep!

De radiateur van de 1800 is helaas ook lek. Was blijkbaar een wedstrijd geworden tussen de stalen 6blads fan en de radiateur zelf. Conclusie: Radiateur heeft verloren!

Nu heb ik al geinformeerd voor een nieuw koelblok, eerste offerte: 200EURO! Vind ik een hoop geld! Klopt het dat de radiateur van een 1800E en die van een Volvo Amazon (Combi) gelijk is? Zo ziet het er namelijk wel naar uit als ik bij de Combi van mijn ouders onder de kap kijk..
De bevestigings lip (hoekprofiel) zit op de rad van een P1800 andersom. Qua maatvoering zijn ze indentiek. Mijn gereviseerde rad voor mijn amacombi koste in A'dam 123 euro ex btw. Je kan natuurlijk vragen of ze de bevestiging dan andersom willen plaatsen, maar dit kun je ook zelf doen.
admiral
5th Gear member

Boele schreef:
Iroll schreef:De rad van een combi is toch een gesloten systeem zonder expansievat. Of ik zit er naast, dat kan ook!
Zou kunnen, bij onze Combi zit er in ieder geval een gesloten systeem met expansietankje..

Voor het reviseren van het koelblok ben ik tot nu toe alleen nog maar prijzen van €200+ tegen gekomen. Iemand nog een goed(koop) adresje?
Amazon combi heeft een gesloten en een open systeem, dit is afhankelijk van het bouwjaar. Maar men verbouwde het ook wel eens naar een open of gesloten systeem. Werkt allebei goed alleen bij de één zie je het verlies van koelvloeistof en bij de ander niet.
Iroll
6th Gear member

Amazon combi heeft een gesloten en een open systeem, dit is afhankelijk van het bouwjaar.
Weer wat wijzer! Bedankt voor het rechtzetten admiral.
Boele
4th Gear member

Opnieuw weer een tegenvaller!

Na het goed aansluiten van de injectieboom, de motor 10minuten laten draaien. Bleek er een grote plas olie onder te liggen!
Blijkt dat de achterste krukaskeerring er (weer) uit ligt.
Misschien komt het doordat ik de slangen van de olievuldop en de carterontluchting met een T stuk op het inlaatspruitstuk heb gezet waardoor hij te veel druk op bouwde??

Afbeelding

Wel weer zuur, zaterdag kon hij inprincipe naar het schadebedrijf voor een nieuwe laklaag..
Iroll
6th Gear member

Misschien komt het doordat ik de slangen van de olievuldop en de carterontluchting met een T stuk op het inlaatspruitstuk heb gezet waardoor hij te veel druk op bouwde??
Dat is hoogst ws de oorzaak. Waarom heb je het zo gemonteerd? Er zit toch een aansluiting voor de carterbeluchting voor de gasklep en na het luchtfilter? De olievuldop moet op het inlaatspruitstuk aangesloten om de oliedampen mee te verbranden, die worden zo afgezogen. Sluit je de carterbeluchting ook aan op het inlaatspruitstuk (daar zit een restrictie in)dan kan de motor geen lucht aanzuigen door de (stationair!) onderdruk in het inlaatspruitstuk en krijg je veel te veel onderdruk in de motor. Er kan op deze manier aangesloten alleen lucht/gassen uit en geen verse lucht in. Balen dat juist deze keerring het begeeft!
Het kan ook zijn dat de oliekeerring niet goed gecentreerd is gemonteerd waardoor hij lekt.
http://www.veterancar.nl/vervangen_krukaskering.htm
Boele
4th Gear member

Klopt, maar ik vond dat er veel vettigheid op mijn gasklep zat en dacht dat het zo ook aangesloten kon worden.
Toch maar weer veranderen naar de oude situatie dan.

Probeerde overigens voor de 'grap' even op de slang naar de vlammendover te blazen. Had ik 0,0 weerstand. Hoorde wel iets sissen. Blijkt nu dat als je op de slang blaast, de olie letterlijk langs de keerring eruit komt lopen. (Als je goed op de foto van mijn vorige antwoord kijkt zie je hem ook openstaan!)
Afbeelding
Afbeelding
Vanavond nieuwe keerring en pakking monteren. Dan maar duimen dat het voor lange tijd over is met de olie lekkage!
Boele
4th Gear member

Al weer een paar weken verstreken..

De 1800 staat inmiddels bij het schadeherstelbedrijf. Ze zijn begonnen met het achterpaneel eruit slijpen om de bodem van de bagageruimte weer recht te maken zodat het nieuwe paneel erin gelast kan worden.

Omdat ik het spuitwerk echt goed wil hebben, moet de 1800 geheel kaalgeschuurd worden tot op het blanke metaal. Het rechttrekken, nieuwe delen rondom inlassen, strakmaken & spuiten zou natuurlijk dik in de papieren gaan lopen. Gelukkig is het bedrijf zo vriendelijk om mij het schuurwerk te laten doen. Zo bespaar ik een hoop uren (euro's)

De afgelopen 3 dagen heb ik bij het bedrijf het grootste gedeelte kaalgeschuurd. Dit is echt een klus die ik maar een keer in mn leven wil doen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Boele
Exeres
6th Gear member

dit lijkt me vooral een zeer pijnlijke klus om te doen! met schuurpapier op m'n auto..ik krijg er koude rillingen van!
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Boele
4th Gear member

uiteindelijk wordt hij er toch echt beter van;)
oudevolvo
3rd Gear member

Ziet er goed uit!
Je weet zo wel heel zeker dat je geen verrassingen krijgt in je lak.
Je houdt de vaart er lekker in. Deze lente/zomer rijden?
4th Gear member

s9606564 schreef:Ziet er goed uit!
Je weet zo wel heel zeker dat je geen verrassingen krijgt in je lak.
Je houdt de vaart er lekker in. Deze lente/zomer rijden?
Ik hoop inderdaad op deze zomer.
Het dashboard wil ik nog vernieuwen en ook gelijk de deurvangers. De deuren bleven niet meer openstaan. Dan zit ik nog te twijfelen om zelf gelijk maar electronische stuurbekrachtiging van een opel corsa in te bouwen of dat toch voor later bewaren.

Verwacht geen verrassingen met opbouwen, de praktijk is vaak toch anders...
Iroll
6th Gear member

Ziet er goed uit Boele. Daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten!
Dan zit ik nog te twijfelen om zelf gelijk maar electronische stuurbekrachtiging van een opel corsa in te bouwen of dat toch voor later bewaren.
Waarom? Als de ophanging, rubbers en uitlijning in orde is stuurt een 1800 niet zwaar. Alleen het inparkeren is wat aan de zware kant. Maar dat is eigenlijk alleen een probleem als je oud bent of fysieke beperkingen hebt. Persoonlijk zou ik me de moeite en problemen besparen. Bovendien verlies je een heel stuk gevoel door stuurbekrachtiging. Zonder bekr. stuurt het een stuk preciezer, kan je veel beter aanvoelen wat de wielen op het wegdek doen.
ferdy
4th Gear member

Respect Boele, dat gaat een hele mooie 1800 worden!
Boele
4th Gear member

Iroll schreef:Ziet er goed uit Boele. Daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten!
Dan zit ik nog te twijfelen om zelf gelijk maar electronische stuurbekrachtiging van een opel corsa in te bouwen of dat toch voor later bewaren.
Waarom? Als de ophanging, rubbers en uitlijning in orde is stuurt een 1800 niet zwaar. Alleen het inparkeren is wat aan de zware kant. Maar dat is eigenlijk alleen een probleem als je oud bent of fysieke beperkingen hebt. Persoonlijk zou ik me de moeite en problemen besparen. Bovendien verlies je een heel stuk gevoel door stuurbekrachtiging. Zonder bekr. stuurt het een stuk preciezer, kan je veel beter aanvoelen wat de wielen op het wegdek doen.
Dat is ook zeker zo. Ik vind/vond de 1800 een stuk zwaarder sturen dan onze amazone combi. Beide hebben ongeveer een gelijke grootte van het stuur.

Ergens loopt het vrij zwaar bij de 1800. Toen hij bij de spuiter op de brug stond in onbelaste stand, zijn de voorwielen erg zwaar van links naar rechts te draaien en vv.
Heb nog even een schroevendraaier gepakt om het stuurhuis losser te zetten, maar dit hielp ook niet.

Moet ik dan denken aan de pitman arm, fusees of de kogels van de stuurstangen die slecht draaien?

Uitlijnen moet nog gebeuren, maar dat heeft geen haast zoals op de foto's te zien is;)
Grijze144
2nd Gear member

Stuurkogels en fusees kunnen vol roest zitten onder die brave hoesjes, en dat is goed te merken.
Iroll
6th Gear member

Een andere mogelijkheid is de bushing van het hulpstuurhuis. Deze wordt meestal vergeten in het onderhoud waardoor er verticale speling ontstaat. Als je aan de stuurstang onder het hulpstuurhuis trekt mag er geen verticale speling te voelen zijn. Ik heb er in mijn ES een PU bus ingezet en dat stuurt gelijk een heel stuk strakker en lichter. Het rubber van de oude bus was behoorlijk uiitgedroogd en ingescheurd.
Bushing
Boele
4th Gear member

Iroll schreef:Een andere mogelijkheid is de bushing van het hulpstuurhuis. Deze wordt meestal vergeten in het onderhoud waardoor er verticale speling ontstaat. Als je aan de stuurstang onder het hulpstuurhuis trekt mag er geen verticale speling te voelen zijn. Ik heb er in mijn ES een PU bus ingezet en dat stuurt gelijk een heel stuk strakker en lichter. Het rubber van de oude bus was behoorlijk uiitgedroogd en ingescheurd.
Bushing
Dan gaan we die bus maar eens bestellen! Hij stuurde toch al niet zo direct.

Stuurkogels lijkt me sterk, de beide stuurstangen heb ik namelijk een jaar geleden vervangen.. Kan het natuurlijk nog wel de brede stang zijn, die heb ik nog niet vervangen.

Eerst maar eens de PU bus kopen voor het hulpstuurhuis!
Boele
4th Gear member

Iroll schreef:Een andere mogelijkheid is de bushing van het hulpstuurhuis. Deze wordt meestal vergeten in het onderhoud waardoor er verticale speling ontstaat. Als je aan de stuurstang onder het hulpstuurhuis trekt mag er geen verticale speling te voelen zijn. Ik heb er in mijn ES een PU bus ingezet en dat stuurt gelijk een heel stuk strakker en lichter. Het rubber van de oude bus was behoorlijk uiitgedroogd en ingescheurd.
Bushing
Waar heb je de PU variant gekocht? Op de site van scandcar betreft toch een ''gewoon'' rubber exemplaar?
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”