Na het lezen van een topic over speakers en de ontdekking dat de bedrading bij mij al tot achter in de auto is getrokken, leek het mij dit weekend wel leuk om "ff" speakers achter in de auto aan te sluiten. Van een oude huis-tuin-en-keuken-stereo van m'n ouders heb ik de speakers uit de boxen gedraaid. 13 cm speakers en daar aan vast nog van die kleine tweeters (toch?).
Van te voren wilde ik even checken of de draden achterin ook aangesloten zijn op de radio. Bleek van niet, maar ze zijn wel helemaal doorgetrokken tot in het dashboard. Na wat gefriemel zat alles aan het isostekkertje, maar maakte ik per ongeluk kortsluiting doordat het voedingdraadje het metaal van de autoradio raakte. Zekering heb ik verwisseld en weer verder gegaan.
Alles was weer aangesloten, maar na de isostekker op de radio aan te sluiten, geen display, alleen kwam de cd uit de cdspeler. Er is dus wel spanning.
Ik heb nog een andere autoradio, dus na een tijdje had ik die helemaal aangesloten. Van te voren getest (dus alleen voeding en aarde aangesloten) en radio ging aan, maar nu alles (incl speakers) aan stond, ging het display even aan en toen weer uit.
Ik weet het niet meer.
Hier nog wat extra informatie:
Punt is dat ik moet starten via een knopje onder mijn contactslot (ooit kapot geweest denk ik) daarom had de vorige eigenaar een apart knopje in het dashboard gemaakt om de radio handmatig aan en uit te zetten. Uit het dashboard heb ik drie aarde-draden (vreemd), een draad vanaf de accu en de hele handel aan speaker-draadjes.
Ik heb ff een paint gemaakt om te laten zien hoe het zit. De draden voor de speakers heb ik ff buiten beschouwing gelaten want dat klopt allemaal.
Ik heb alles met de multimeter doorgemeten en alles klopt maar de radio wil niet werken.
Ziet iemand mijn probleem? Wat kan ik nog controleren? Zou er ergens een te hoge weerstand zitten? Kan ik de startonderbreking/mijn knopje in het dashboard ook weg laten en handmatig de radio altijd uit zetten, of blijft ie dan altijd stroom trekken?
Hopelijk heeft iemand tips want nu zit ik wel met 4 speakers in de auto maar zonder werkende radio. Alvast bedankt
Problemen met autoradio
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 23:14
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21392
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik denk dat jij die gele en rode draad moet omwisselen. Bij enkele merken, waaronder VW, zit het systeem juist andersom gemonteerd. Die gele is alleen bedoeld om je geheugen in je radio te voeden zodat je zenders en instellingen niet verdwijnen. De rode is de daadwerkelijke voeding waarmee de radio gewoon hoort te werken.
Tenzij VW-radio dus ...
Tenzij VW-radio dus ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
dit ziet er nou niet slecht uit waarvan je zou denken dat dit niet kan werken.
zijn alle draden apart gezekert?
als je hem aansluit heb je dan de speaker draden ook al aangesloten. zoja haal die eens los en kijk dan of het probleem blijft
zijn alle draden apart gezekert?
als je hem aansluit heb je dan de speaker draden ook al aangesloten. zoja haal die eens los en kijk dan of het probleem blijft
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 23:14
Ja die gele en rode draad hebben allebei een eigen zekering, de aarde niet (lijkt me ook niet nodig). Ik heb trouwens het gele en rode draadje al eens omgedraaid maar dit hielp niet.
Ik zal de speakers er eens af trekken, misschien geven ze zoveel weerstand dat die radio niet voldoende stroom krijgt. Het zijn alleen vrij simpele dingetjes, dus het lijkt me van niet, maar het is het proberen waard.
De eerste radio (die dus kortsluiting had) is van Sony en de tweede van Lenco. Het getekende schema is trouwens van de Lenco, deze heeft geen ISO stekker. De Sony heeft ook wel een zekering maar die zat niet tussen de bedrading en deze moest wel met isostekker worden aangesloten.
Ik zal de speakers er eens af trekken, misschien geven ze zoveel weerstand dat die radio niet voldoende stroom krijgt. Het zijn alleen vrij simpele dingetjes, dus het lijkt me van niet, maar het is het proberen waard.
De eerste radio (die dus kortsluiting had) is van Sony en de tweede van Lenco. Het getekende schema is trouwens van de Lenco, deze heeft geen ISO stekker. De Sony heeft ook wel een zekering maar die zat niet tussen de bedrading en deze moest wel met isostekker worden aangesloten.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
hoeveel ohm zijn die speakers?
de ze te veel weerstand hebben lijkt me sterk
het lijkt me eerder dat er ergens in de speakers/draden van de speakers kortsluiting zit en dat ie daardoor in beveiliging gaat. want heb je die sony ook los geprobeerd?
inprincipe hoeft er alleen bij de continu stroom een zekering te zitten de schakel draad schakelt alleen en dat is maar een klein stroompje
de ze te veel weerstand hebben lijkt me sterk
het lijkt me eerder dat er ergens in de speakers/draden van de speakers kortsluiting zit en dat ie daardoor in beveiliging gaat. want heb je die sony ook los geprobeerd?
inprincipe hoeft er alleen bij de continu stroom een zekering te zitten de schakel draad schakelt alleen en dat is maar een klein stroompje
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
- Locatie: Jirnsum/Friesland
Ik denk ook dat je sluiting heb in 1 van de speakers/speakerdraden :!:
- Live4Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
- Locatie: Molenhoek
- Contacteer:
werkt de rest van de electriciteit wel in de auto? m.a.w. is de accu niet toevallig leeg? Ik heb zelf ook regelmatig aan de radio lopen "sleutelen" soms radio aan dan weer uit, per ongeluk aan laten staan etc. En ook gehad dat de cd er wel weer uit kwam maar de radio verder niks meer deed.
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 23:14
De speakers/bedrading heb ik niet doorgemeten, dat zal ik eens doen. En dan probeer ik ook beide radio's zonder de speakers aangesloten. In ieder geval erg bedankt voor alle reacties, ik kan weer even vooruit!