twee problemen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
theo33
Starter

Hoi,

ik heb twee problemen met mijn net aan geschafte volvo 940 estate uit bouwjaar '90
de stuur bekrachting lijkt vaak uit tevallen als ik naar links stuur vooral bij koude motor
naar recht valt het mee maar blijft erg zwaar sturen
naar links geeft hij ook een piepend geluid
heb afgelopen weekend de riemen gecontroleerd en de olie vervangen
nu zegt de ene het is de pomp de ander het stuur huis
hoe kan ik die nu controleren want toen ik de olie vervangde met lopende motor merkte ik dat de pomp best goed de olie door pompte
ook maakt de pomp geen vreemd lawaai.

ten tweede mijn cruisecontrol werkt niet ik heb hem ook nooit werkend mee gemaakt helaas
nou zij degene die mij de auto verkocht dat dit zou kunnen liggen aan bedrading van een kastje die boven op de wisselbak zou liggen
ik weet echt niet waar ik moet zoeken vind er helaas ook teweinig van online
kan iemand mij helpen met deze twee problemen
ben zelf vrij handig maar weet niet waar ik het precies zoeken moet.
mvg Theo
WillemH
1st Gear member

Hoi Theo,

Wat betreft het sturen: dit klinkt als het zelfde probleem dat een kennis van me recentelijk heeft gehad met haar 940. Bij haar auto is het (zijn de) lager(s) van het stuurhuis vervangen en de afdichtingen vernieuwd en was de klacht verholpen.
Wat betreft je cruisecontrol: zonder een schema wordt het een moeilijk verhaal. Als het ding helemaal niets doet en wel voorzien wordt van spanning vermoed ik dat hij geen puls-gegevens aangeleverd krijgt. De bedoelde puls krijgt de regelunit van de snelheidsmeter, die op zijn beurt aangestuurd wordt door een pulsgever die gemonteerd zit op het cardan. Daarmee lijkt me het verhaal van de vorige eigenaar wat wazig. Zoek naar de draad die van de regelunit van de cruisecontrol naar het tellerhuis loopt en hang daar eens een multimeter over en ga rijden. Dan kun je in ieder geval zien of daar een goed signaal loopt. Is dat het geval en zijn er verder geen vreemde dingen met de rest van de aansluitingen, dan vrees ik dat je regelunit is overleden. Maar zoals al gememoreerd: zonder schema wordt het lastig zoeken.

Succes, Willem Hartlief
theo33
Starter

Dank je Willem
klinkt dus dat er revicie setjes voor zijn zal voor bij de garage moeten zijn

Is er iemand die zo'n schema heeft of ervaring heeft ?

Groetjes Theo
theo33
Starter

hoi,
is er niemand die mij kan helpen hier mee
grt Theo
Ramon&Ramon
7th Gear member

Stuurhuis kun je beter een ruilstuurhuis voor nemen
Kom teller zit meestal in de printplaat van het klokkenpaneel.
mail anders maar even.
Ramon&Ramon
7th Gear member

cruise controle probleem kan ook in de remlicht of koppelingpedaalschakelaar zitten.
2403l
1st Gear member

Cruisecontrol probleem kan ook een doorgesleten draadje zijn van de richtingaanwijzer/cruiscontrolschakelaar zijn. Zou niet de eerste wezen...
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”